۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۷
کد خبر: 55325242

مشخص نیست که اگر فرضا این طرح نیز مانند ده‌ها طرح دیگر در این زمینه شکست بخورد، آیا قیمت نان نیز دچار تغییری خواهد شد؟ اگر کسی این کارت‌ها را نداشت چگونه می‌تواند نان بخرد؟ دولت چگونه قرار است این کارت‌ها را توزیع کند و ساز و کار آن چیست؟

خرید نان کارتی می‌شود؟

به گزارش سلام نو، روزنامه اعتماد نوشت: مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه روز سه‌شنبه و در حاشیه نشست کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در مورد تغییر در خرید نان اظهار داشت: دولت در حال بررسی طرح کارتی‌کردن خرید نان است و از این پس یارانه نان از طریق کارت به نانوا پرداخت می‌شود و افراد نان را به همان قیمت قبل خریداری خواهند کرد.

البته بانک مرکزی و وزارت اقتصاد هنوز در حال آماده‌سازی زیرساخت آن هستند و فعلا بحث ارز نهاده‌ها مطرح است و موضوع گندم و دارو برای مرحله دوم قرار داده شده است.از جزییات این طرح اطلاعاتی به بیرون درز پیدا نکرده، اما مبنای کلی این طرح بدین صورت است که یک کارت خاص برای خرید نان در اختیار عامه مردم قرار گیرد. هر شهروند برای خرید نان از این کارت استفاده می‌کند و در واقع بهای یک نان را به صورت یارانه‌ای پرداخت می‌کند. در مقابل با هر تراکنش این کارت، مابه‌التفاوت به حساب نانوا پرداخت می‌شود.

چنین روشی در پرداخت پول نان بدون چالش نخواهد بود. از مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این برنامه که بگذریم، مشخص نیست که اگر فرضا این طرح نیز مانند ده‌ها طرح دیگر در این زمینه شکست بخورد، آیا قیمت نان نیز دچار تغییری خواهد شد؟ اگر کسی این کارت‌ها را نداشت چگونه می‌تواند نان بخرد؟ دولت چگونه قرار است این کارت‌ها را توزیع کند و ساز و کار آن چیست؟

جزییات طرح خرید کارتی نان اعلام نشده است

محمدجواد کرمی، رییس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم در مورد طرح کارت خرید نان به «اعتماد» گفت: این طرح از سوی رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام شده و هنوز جزییات آن برای اتحادیه‌های نان سنتی و حجیم ارسال نشده است.کرمی با بیان اینکه طرح کارت نان از ۱۰ سال پیش هم مطرح بود، گفت: در آن زمان این‌گونه مطرح شد که کارت‌هایی برای خرید نان در اختیار مردم قرار گیرد تا یارانه آرد را به حساب تک‌تک مردم واریز و از این طریق پول یارانه گندم به حساب مردم واریز شود.

رییس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم افزود: پیشنهاد ما این است که منابع مربوط به یارانه گندم را به حساب مردم واریز کنند و تنها دستگاه‌های پوزی که در نانوایی‌ها قرار دارند این کارت‌ها را پذیرش کنند و یارانه نان تنها در نانوایی‌ها ارایه شود. او تصریح کرد: این‌گونه به نظر می‌رسد که دولت قصد دارد یارانه را مستقیما به مردم بدهد و این مردم هستند که انتخاب می‌کنند از کدام نانوایی و چه نوع نانی را خرید کنند.کرمی با تاکید بر اینکه این طرح می‌تواند مفید باشد گفت: با این طرح نه تنها رقابت در میان نانوایی‌ها افزایش پیدا می‌کند بلکه شرایط بهتری نیز در بخش کیفیت نان و صنعت آرد شاهد خواهیم بود.

این یارانه باید به عموم مردم تعلق گیرد

رییس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم خاطرنشان کرد: البته در مورد این موضوع هنوز با روسای اتحادیه‌های نان‌های ستنی و حجیم مشورتی نشده و ما هم از رسانه‌ها این خبر را شنیدیم اما اگر قرار است یارانه‌ای به نان تعلق گیرد باید به عموم مردم تعلق گیرد زیرا همه مردم از نان استفاده می‌کنند.کرمی با بیان اینکه این کارت باید برای خرید همه نان‌ها قابلیت خرید داشته باشد، تصریح کرد: این کارت باید هم برای خرید نان‌های سنتی و هم برای نان‌های حجیم و فانتزی در نظر گرفته شود و نباید فرقی برای خرید آن قایل شد و باید شرایطی ایجاد شود تا رقابت در بخش نانوایی‌ها حکمفرما شود.رییس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم ادامه داد: اگر برعکس این قضیه رخ دهد یعنی به جای اینکه یارانه نان را در قالب کارت نان به مردم بدهند آن را به حساب نانوایان واریز کنند دیگر نه تنها رقابتی در این بخش رخ نخواهد داد بلکه مشخص نیست کیفیت نان چگونه شود و نانوایان هر نوع نانی که درست کنند اطمینان دارند که مردم آن را خریداری خواهند کرد.کرمی افزود: این در حالی است که اگر کارت نان در دست مردم باشد قدرت انتخاب نان بهتر در دست مردم خواهد بود.

قیمت آرد ۴ نرخی است

او با بیان اینکه قیمت آرد در حال حاضر ۴ نرخی است، گفت: در حال حاضر دولت هر کیلو گندم را ۵۵۰۰ تومان از کشاورز خریداری می‌کند و آن را در ارقام مختلف ۹۰۰ تومان و ۶۶۵ تومان و به بخش صنف و صنعت ۲۷۰۰ تومان می‌فروشد و به نانوایی‌های آزدپز هم با نرخ ۵۰۰۰ تومان می‌فروشد.
کرمی خاطرنشان کرد: مسلم است عرضه ۴ نرخی یک محصول منجر به رانت و فساد در این بخش می‌شود و از سوی دیگر مردم از کیفیت نان رضایتی ندارند و نانواها هم از قیمت و شرایط موجود ناراضی هستند و از طرف دیگر دولت هم از پرداخت این حجم یارانه رضایتی ندارد پس باید چاره‌ای اندیشیده می‌شد.رییس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم افزود: تنها راهکار این است که یارانه نان را به ازای هر ایرانی به حساب کارت نان او واریز کنند تا در بخش نانوایی‌ها هم رقابت مناسبی رخ دهد و صنعت آرد و نان کشور را هم بهبود بخشند.کرمی تصریح کرد: از چند سال قبل و در برنامه پنجم توسعه قرار بر این بود که ۴۰درصد نان‌های کشور نان حجیم شود اما به دلایل مختلف از این برنامه عقب ماندیم که یکی از دلایل آن قیمت نان بود و هزینه این مجموعه بالا رفت که روی استقبال مردم از این نوع نان‌ها هم تاثیرگذار بود.

پخت نان‌های تخت در دنیا منسوخ شده است

کرمی خاطرنشان کرد: امروز پخت نان‌های مسطح در همه کشورهای دنیا منسوخ شده است و در کمتر کشوری از نان تخت استفاده می‌کنند و اکثرا به سمت پخت نان‌های حجیم و اروپایی رفته‌اند، چراکه حجم نان باعث می‌شود رطوبت نان درون آن حفظ شود و ماندگاری نان را هم بالا می‌برد و از بیات شدن آن جلوگیری می‌کند.او ادامه داد: نان‌های حجیم سلامت‌محورتر هستند و دورریز کمتری دارند و با حرارت غیرمستقیم درست می‌شوند پس سلامت‌محورترند.رییس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم گفت: یکی از مولفه‌های تولید نان بحث تخمیر آن است که در بخش نان‌های حجیم به صورت علمی صورت می‌گیرد و دما و رطوبت به مرحله‌ای می‌رسد که تخمیر درست در آن صورت می‌گیرد و چاره‌ای نیست جز اینکه روش تولید نان تغییر کند و در کشورهای پیشرفته نیز امروز به سمت تولید این نوع نان رفته‌اند که هم دارای کارگر تحصیلکرده و آموزش‌دیده هستند و هم به لحاظ قیمتی مقرون به صرفه‌تر است.

کد خبرنگار: ۱۴
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید