یک کارشناس بازار سرمایه گفت: پیش‌بینی کرد شاخص کل تا پایان سال در محدوده‌هایی پایین‌تر از تحلیل‌های قبلی قرار خواهد گرفت.

پیش بینی شاخص کل بورس تا پایان سال ۱۴۰۰/  توصیه مهم به سهامداران
به گزارش سلام نو به نقل از اقتصادآنلاین، در پایان معاملات هفته سوم دی ماه، شاخص کل بورس تهران در ارتفاع یک میلیون و ۳۳۴هزار واحد قرار گرفت تا افتی ۲.۱درصدی را در این هفته ثبت کند. امین شجاعی، کارشناس و فعال بازار سرمایه،  به پیشبینی روند حرکت شاخص کل تا پایان سال جاری پرداخت و تاثیر اخبار منتشر شده بر بازار را بررسی کرد.

شوک اخبار به بازار سرمایه

شجاعی در ابتدا اظهار کرد: متاسفانه فضای بازار، به جای اینکه تحلیل محور باشد، خبر محور شده، البته منظور از تحلیل لزوما تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال نیست. در نگاه کلی، خبرهایی مثل عزل و نصب‌ها، روند مذاکرات وین، نرخ ارز و مصوباتی که گاه و بی‌گاه درباره صنایع مختلف تصویب می‌شوند، نمی‌توانند در روندهای کلان بورس تاثیرگذار باشند و فقط شوک‌های کوتاه‌مدت به بازار وارد می‌کنند. 

وی افزود: در روزهای گذشته خبرهای منتشر شده‌ از جمله اظهار نظر محسن رضایی، معاون اقتصادی رییس جمهوری در مورد شاخص کل، پیش‌نویس اصلاح قانون بازار سرمایه و بسته ۱۰بندی وزیر اقتصاد برای حمایت از بورس، بسیار حاشیه‌ساز شدند که با نگاهی به سوابق آماری این دست حواشی، به سادگی می‌توان اثرات مخرب آنها را ردیابی کرد و حتی منتظر پیامدهایی به مراتب منفی‌تر هم بود.

شاخص کل پایین‌تر از انتظارت قرار می‌گیرد

این کارشناس بازار سرمایه درباره روند شاخص کل تا پایان سال۱۴۰۰، اذعان کرد: در خرداد ماه امسال انتظار نوسانات عدد شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۲۸۰هزار تا یک میلیون و ۴۵۰هزار واحد بود اما به‌دلیل همان اثرات مخرب و بر پایه روانشناسی بازار، می‌توان عددهایی پایین‌تر از  آخرین کف قیمتی شاخص کل را تا پایان سال جاری متصور شد.

رکود در راه است؟

شجاعی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه در بسیاری از تحلیل‌ها اطلاعات غلطی همچون  ناهمخوان بودن رشد بازار سهام با بازارهای موازی (مثل دلار، سکه و خودرو) در اختیار مخاطبان بازار قرار می‌گیرد. اما نگاه آماری ۲۰ساله نشان می‌دهد؛ هر سیکل تورمی، جریانی است که بخشی از بازارها در آن به صورت موازی با تقدم و تاخر رشد می‌کنند. 

وی افزود: همیشه بازار سرمایه و بازار دلار در این رشد پیش ‌قدم هستند و بازار مسکن و خودرو، با کمی تاخیر در امتداد آن‌ها حرکت می کنند. بنابراین پس از افزایش قیمت خودرو، به مرحله افزایش قیمت خدمات شهری و مصارف روزمره خانوار می‌رسیم و این، شرایطی است که در حال حاضر در آن قرار داریم. 

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: پس از این افزایش‌ها، برای رسیدن به تثبیت در همه بازارها، یک دوره رکود را پیش رو خواهیم داشت و این رکود، به معنی عدم انجام معاملات در همه بازارها است. مسلما انتظار کاهش قیمت‌ها بسیار دور از ذهن است اما به مرور و در یک بازه‌ی زمانی دو ساله شاهد افزایش قدرت خرید خواهیم بود. جریانی که همیشه و همیشه تکرار شده است.

سهامداران چه کنند؟

شجاعی در ادامه توصیه‌هایی برای سهامداران و معامله‌گران در این شرایط ارائه کرده و گفت: باید به روانشناسی سیکل‌های تورمی توضیح داده شده، دقت بیشتری کرد و در کنار آن، با توجهی کمتر نسبت به حواشی ذکر شده، برای افزایش بازدهی سرمایه‌گذاری در بازه‌های کوتاه‌مدت، به سیگنال‌های تحلیل تکنیکال درست و اصولی توجه بیشتری داشت. اکیدا به معامله‌گران توصیه می‌شود انتظار سودهای نجومی سال۹۹ دور از ذهن است و بهتر است معامله‌گران با کاهش ریسک، به درصد سودهای کمتر اما مستمر اکتفا کنند.

کد خبرنگار: ۱۳
۵۸دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 53
  • IR ۰۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    57 6
    مسئولینی که با یک مشت مدرک دکترا در پیتی به اقتصاد و بازار سرمایه ضربه می‌زنند همه سهامداران را بیچاره کردن آقا هیچی نگو ساکت باشید تا بازار راه خودش بره
  • علمدار IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    13 9
    شاید یکی از نظریه های نزدیک به حقیقت همین مطالب باشد،
  • بهزاد IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    55 0
    مگر چیزی دیگر از سرمایه مردم در بورس مونده مردم را بدبخت کردید هنوز میگید افت.
  • محمد IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    9 0
    چرانظرمنونزاشتین
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    1 0
    لطفا ،لطفا ، ساکت باشید ، کسی به نظرات شما احتیاجی ندارد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید