سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ماجرای غرامت کره جنوبی به تولیدکننده لوازم خانگی ایرانی را تشریح کرد.

ماجرای غرامت کره جنوبی به تولیدکننده لوازم خانگی ایرانی چیست؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، حمیدرضا غزنوی گفت: گروه انتخاب در سال ۱۳۸۹ برای آنکه بتواند هم از بخش‌های تحقیق و توسعه و دانش فنی نشان‌های تجاری بین المللی استفاده کند و هم به بازارهای بین المللی دست یابد و از طریق این بازارها محصولات تولیدی ایران در بخش لوازم خانگی را عرضه کند در یک مزایده بین المللی حضور یافت و شرکت دوو کره جنوبی را که سهام آن در اختیار شرکت کمکو بود خریداری کرد.

وی افزود: در این مزایده شرکت‌های بزرگی مانند الکترولوکس و مورگان استنلی آمریکا هم حضور داشتند اما این گروه ایرانی با حضور این رقبا توانست برنده این مزایده شود.

غزنوی با بیان اینکه پس از اعمال تحریم‌های آمریکا کره جنوبی گروه انتخاب را از ادامه این قرارداد محروم کرد افزود: مبلغ این قرارداد حدود ۵۰۰ میلیون دلار بود که گروه انتخاب حدود ۷۰ میلیون دلار آن را به صورت پیش پرداخت واریز کرد. با این شرایط قرارداد خرید کل شرکت دوو الکترونیک از طرف کره جنوبی لغو، اما در قراردادی جداگانه استفاده از برند دوو برای گروه انتخاب حفظ شد و این قرارداد تاکنون پابرجاست.

وی اضافه کرد: در ادامه گروه انتخاب تلاش کرد تا مبلغ پیش پرداخت را بازگرداند اما کره جنوبی این مبلغ را مصادره کرد. به همین علت گروه انتخاب بارها از طریق رئیس جمهور، مجلس، وزارت امور خارجه و وزارت صمت وقت موضوع را پیگیری کرد که این پیگیری‌ها بی‌نتیجه ماند.

معاون ارتباطات و بین‌الملل این تولیدکننده لوازم خانگی ایرانی گفت: در نهایت گروه ما تنها راه برای احقاق حقوق خود را طرح شکایت از دولت کره جنوبی در دیوان بین المللی داوری برگزید و پس از چندین بار حضور در دیوان بین المللی، با وجود اینکه کره جنوبی حدود ۲۰ نفر وکیل آمریکایی را به خدمت گرفته بود، دیوان به نفع گروه انتخاب رای صادر کرد.

با این حال کره جنوبی برای ابطال رای دیوان اقدام و از طریق دادگاه لندن انگلیس شکایت خود را پیگیری کرد اما این دادگاه نیز به نفع گروه انتخاب رای داد.

غزنوی افزود: حتی در رای دادگاه انگلیس تاکید شد کره جنوبی دیگر حق اعتراض در هیچ دادگاهی را ندارد و باید خسارت هم پرداخت کند. این دادگاه انگلیسی نه تنها رای پیشین دیوان بین المللی را باطل نکرد بلکه مجدد به رای دیوان صحه گذاشت و تاکید کرد بازپرداخت پول و غرامت گروه انتخاب به هر میزان که از طرف کره جنوبی تاخیر داشته باشد باید انجام شود.

وی گفت: کره جنوبی تا دیروز به بهانه اینکه ایران تحریم است و آمریکایی‌ها اجازه پرداخت این پول را نمی‌دهند از دادن این پول امتناع می‌کرد به همین علت گروه انتخاب در اقدامی دیگر برای رسیدن به پول خود برای توقیف اموال کره جنوبی در سایر کشورها از طریق دادگاه لندن و پاریس اقدام کرد که بر اساس این گزارش آخرین دادگاه توقیف اموال دولت کره جنوبی هفته آینده برگزار خواهد شد.

گفتنی است وزارت خارجه کره جنوبی امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که مجوز لازم برای پرداخت غرامت به پرونده سرمایه گذار ایرانی را از آمریکا دریافت کرده است.
در این بین گروه صنعتی لوازم خانگی ایرانی نیز در واکنش به بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد: دولت کره جنوبی هنوز هیچ مطلبی را به صورت رسمی به وکلای این شرکت اعلام نکرده است و از مفاد مجوز خزانه داری آمریکا اطلاعی ندارد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید