دولت هرماه برای کمک به خانواده‌ها مبالغی را به حساب سرپرست خانوارها واریز می‌کند که مجموع این مبالغ بسته به تعداد خانواده‌ها، متغیر است.

این خانوارها یارانه یک میلیونی می گیرند!

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، رئیس کمیته امداد گفت:‌ یک ماه مستمری فوق‌العاده به عنوان کمک‌ هزینه فوری، به حساب سرپرستان خانواده‌های سیل‌زده جنوب کشور واریز شد.

سیدمرتضی بختیاری با اعلام این خبر افزود: با توجه به نیاز فوری مددجویان، یک ماه مستمری به عنوان کمک معیشتی فوق‌العاده به مددجویان سیل‌زده در استان‌های فارس، هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان اختصاص یافت.

وی ادامه داد: این مبلغ از ۳۵۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان براساس تعداد اعضای خانوار، به حساب سرپرستان ۱۴ هزار و ۷۸۹ خانواده مددجوی سیل‌زده واریز شد.

دولت هرماه برای کمک به خانواده‌ها مبالغی را به حساب سرپرست خانوارها واریز می‌کند که مجموع این مبالغ بسته به تعداد خانواده‌ها، متغیر است.

دولت‌ها برای کمک به خانوار ها در تامین هزینه‌های زندگی و معیشتی، یارانه‌ هایی را برای افراد در نظر گرفته اند که هرماه به حساب افرادی که شرایط لازم را دارند واریز می‌شود.

 از سال ۱۳۹۰ دولت دهم برای کمک به خانواده‌ها یارانه نقدی به مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را در نظر گرفت که پس از گذشت ۱۰ سال تاکنون این مبلغ، بیستم هر ماه به حساب سرپرست خانوارها واریز می‌شود؛ با توجه به بررسی‌های انجام شده این مبلغ  به حساب ۷۷ میلیون نفر واریز می‌شود.

 یارانه معیشتی، از آبان ماه ۹۸ به دنبال افزایش قیمت بنزین دولت برای کمک به خانواده‌ها مابه‌التفاوت این افزایش قیمت را به حساب افراد واریز می کند که این مبلغ بسته به تعداد اعضای خانواده‌ها متغیر است. این یارانه دهم هر ماه به حساب افراد واریز خواهد شد؛ به طوری که برای خانوار یک نفره ۵۵ هزار، دو نفره ۱۰۳ هزار، سه نفره ۱۳۸ هزار، چهار نفره ۱۷۲ هزار و پنج نفره و بالاتر ۲۰۵ هزار تومان است که با توجه به آمارها، این مبلغ به ۶۰ میلیون نفر تعلق می‌گیرد.

با توجه به مجموع مبلغ یارانه‌ها، تا پایان سال برای خانوارهای یک نفره، ۴۰۲ هزار تومان در نظر گرفته شده است که در موعد مقرر به حساب سرپرست خانوارها واریز می شود.

خانوارهای ۲ نفره:

در ادامه، دولت برای کمک به خانواده‌های ۲ نفره در مجموع مبلغ ۵۹۴ هزار تومان را در نظر گرفته که تا پایان امسال به این افراد اختصاص داده است.

خانوارهای ۳ نفره:

در این بین برای خانواده‌های ۳ نفره هم با توجه به یارانه نقدی  ۴۵ هزار ۵۰۰ تومانی و یارانه ۱۳۸ هزار تومانی معیشتی، در مجموع ۷۳۴ هزار تومان پرداختی‌صورت می‌گیرد.

خانوارهای ۴ نفره:

با توجه به اعداد و ارقام برای خانواده‌های ۴ نفره هم ۸۷۰ هزار تومان در ۴ ماه آینده یعنی آذر، دی، بهمن و اسفند در نظر گرفته شده است که به حساب سرپرست خانوارها واریز خواهد شد.

خانوارهای ۵ نفره و بالاتر:

در آخر هم، یک میلیون و ۲ هزار تومان برای خانواده‌های ۵ نفره و بالاتر تا پایان سال ۱۴۰۰ به حساب سرپرست خانوارها واریز می‌شود، تا از این مبلغ در مخارج خود استفاده کنند./منبع: منیبان

تعداد خانوارها یارانه نقدی(تومان) یارانه معیشتی بنزین(تومان) مجموع در ماه(تومان) مجموع تا آخر امسال(تومان)
یک نفره ۴۵.۵۰۰ ۵۵.۰۰۰ ۱۰۰.۵۰۰ ۴۰۲.۰۰۰
۲ نفره ۴۵.۵۰۰ ۱۰۳.۰۰۰ ۱۴۸.۵۰۰ ۵۹۴.۰۰۰
۳ نفره ۴۵.۵۰۰ ۱۳۸.۰۰۰ ۱۸۳.۵۰۰ ۷۳۴.۰۰۰
۴ نفره ۴۵.۵۰۰ ۱۷۲.۰۰۰ ۲۱۷.۵۰۰ ۸۷۰.۰۰۰
۵ نفره به بالا ۴۵.۵۰۰ ۲۰۵.۰۰۰ ۲۵۰.۵۰۰ ۱.۰۰۲.۰۰۰

شرط دولت برای پرداخت یارانه جدید

بعد از یارانه معیشتی، ‌یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی هم امروز (دوشنبه) به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و با وجود اعلام اولیه، یارانه جدید که احتمالا رقمی بین ۹۰ تا ۱۲۶ هزار تومان است در دی ماه پرداخت نشده و به بهمن ماه موکول خواهد شد، این در حالی است که منابع پرداخت این یارانه باید از محل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باشد که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

 از سال ۱۳۸۹ تاکنون، سالهاست که در بیستم هر ماه یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به حساب میلیون‌ها ایرانی واریز می‌شود که تعدادشان به ۷۸ میلیون نفر در ماه می‌رسد. از آبان ۱۳۹۸ نیز با افزایش قیمت بنزین یارانه جدیدی تحت عنوان کمک معیشتی به چرخه یارانه‌ای ایران وارد شد و در دهم هر ماه مبلغ متفاوتی بنا به تعداد خانوار پرداخت می‌شود.

اما در چند ماه اخیر که دولت بر برنامه خود برای اصلاح وضعیت یارانه‌های پنهان تاکید داشته و ماجرای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح است، از سوی چند مرجع دولتی اعلام شد که یارانه جدیدی در ازای این حذف ارزی به صورت نقدی پرداخت خواهد شد.

میرکاظمی –رئیس سازمان برنامه و بودجه- گفته بود که حمایت نقدی بین ۹۰ تا حدود ۱۲۰ هزار تومان است، پورمحمدی، معاون وی نیز بر پرداخت نقدی در جریان حذف ارز ۴۲۰۰ تاکید کرده بود، ‌اواخر آذرماه رضایی-معاون اقتصادی رئیس جمهوری- از پرداخت یارانه نقدی در اوایل دی ماه خبر داد و گفت که مبلغ یارانه تا دو برابر رشد می‌کند اما ظاهرا زمان را مناسب اعلام نکرده بود و در ادامه خاندوزی-وزیر اقتصاد- یارانه را رد نکرد ولی زمان آن را هم تائید نکرد.

پیگیری‌ها نشان داده بود که دولت در نظر دارد یارانه جدید را بین ۹۰ تا ۱۲۶ هزار تومان بین یارانه بگیران معیشتی که حدود ۶۰ میلیون نفر هستند پرداخت کند که برای ۳۰ میلیون نفر رقم ۹۰ هزار و ۳۰ میلیون نفر دیگر ۱۲۶ هزار تومان است.

با این حال گفته می‌شد یارانه جدید همراه با یارانه معیشتی پرداخت خواهد شد ولی در موعد واریز مشخص شد که خبری از این یارانه نیست، ولی این مطرح بود که احتمالا تا آخرماه بررسی و پرداخت صورت گیرد که اکنون در آستانه پرداخت یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی هم اعلام سازمان هدفمندی یارانه ها نشان می دهد، پرداخت محدود به همان مبلغ نقدی است و یارانه جدید پرداخت نمی شود.

بر این اساس با توجه به اینکه یارانه جدید برای یارانه بگیران معیشتی است احتمالا همزمان با واریز همان نیز پرداخت خواهد شد که پیگیری ها نشان می‌دهد ممکن است در آینده این پرداخت صورت بگیرد.

اما موضوع قابل توجه این است که پرداخت یارانه‌ جدید باید از محل منابع ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰  باشد که ظاهرا تاکنون حذفی صورت نگرفته است و احتمالا با پرداخت این یارانه، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هم باید آغاز شود

سیدالبرز حسینی نماینده خدابنده و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه سال آینده گفت: ارز ترجیحی از سال 97 وارد اقتصاد شد و برای تمام اقلام وارداتی اختصاص پیدا کرد. البته طی سال‌های گذشته این رویه اصلاح شد و طی دو سال گذشته ارز ترجیحی فقط هفت قلم کالا مانند گندم، جو، سویا، ذرت، کنجاله، دانه‌های روغنی، دارو و بخشی از تجهیزات پزشکی را در بر می‌گرفت.

وی ادامه داد: حدود چهار سال است که با افزایش قیمت ارز در کشورمان، ارز 4200 تومانی به یکی از رانت‌های بزرگ تبدیل شده است و کالاهایی که مشمول ارز 4200 تومانی می‌شوند، متناسب با قیمت ارز ترجیحی به دست مردم نمی‌رسند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در خصوص تبعات حذف ارز ترجیحی گفت: طبیعی است که بعد از حذف ارز ترجیحی برخی کالاها افزایش قیمت پیدا کنند و دولت هم که در لایحه‌ بودجه چنین پیشنهادی داده، از تبعات تورمی این اقدام آگاه است اما سعی دارد با برنامه حمایتی ریالی که برای 5 دهک اول جامعه در نظر گرفته، بخشی از این تورم را جبران کند.

حسینی با بیان اینکه دولت تصمیم دارد مابه التفاوت ارز ترجیحی و ارز نیمایی را به این پنج دهک پرداخت کند، تصریح کرد: محاسبات نشان می‌دهد اگر ارز ترجیحی حذف شود تورم در کشور 7.6 درصد افزایش پیدا می‌کند. برخی‌ها هم معتقد هستند که بخشی از این افزایش تورم توسط خرید دهک‌های پردرآمد جامعه برمی‌گردد که حدود 6.9 درصد است. افزایش تورم باعث می‌شود پول بیشتری از بازار جمع شود و پایه پولی و نقدینگی کنترل شود و در واقع پایه پولی اصلاح شود.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: دولت برای اینکه ارز 4200 تومانی را حذف کند، ادعا می‌کند که برای هر نفر از پنج دهک کم درآمد جامعه بین 90 هزار تومان تا 126 هزار تومان پرداخت می‌کند. از طرفی اگر ارز 4200 تومانی حذف شود دولت حدود 18 میلیارد دلار درآمد خواهد داشت. 100 همت از این پول برای اختصاص به 5 دهک پیش‌بینی شده اما مشخص نیست بقیه پول توسط دولت در کجا هزینه خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در صورت حذف ارز ترجیحی دولت باید نظارت بیشتری بر بازار داشته باشد، گفت: در مورد حذف ارز ترجیحی برای برخی کالاها از جمله دارو، کالاهای پزشکی و گندم باید تدبیر بیشتری برای کنترل قیمت‌ها اندیشیده شود. در ابتدای توزیع ارز ترجیحی کنترل خاصی صورت نگرفت و سبب ایجاد رانت‌های زیادی شد. لذا با توجه به تورم انتظاری که در جامعه وجود دارد باید با یک شیب ملایمی حذف ارز ترجیحی اجرایی شود./تسنیم

چگونه یارانه حذف شده را بگیریم

یارانه سوالات زیادی برای مردم ایجاد کرده است . یارانه برخی مردم پرداخت نشده است . بسیاری از موضوع دهک بندی یارانه ناراضی هستند . پیگیری ها نشان می دهد یک راه برای اعتراض و شکایت به نحوه پرداخت یارانه وجود دارد .

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر مردم شکایتی مرتبط با دهک‌بندی اقتصادی و یارانه‌ها داشته باشند، باید به سامانه متعلق به وزارت کار مراجعه کرده و شکایات خود را ثبت کنند.

در ابتدای برنامه داریوش ابوحمزه درباره سامانه رفاه ایرانیان گفت: در این سامانه با استفاده از فعالیت‌های روزمره مردم، سعی شده است اطلاعاتی را که براساس کد ملی در دستگاه‌های حاکمیتی، به ثبت رسیده، تجمیع شود.

ابوحمزه در پاسخ به سوال مجری برنامه با مضمون آن که اگر مردم اعتراضی را نسبت به دهک‌بندی اقتصادی خود دارند باید به کجا مراجعه کنند، تصریح کرد: اگر شکایت مرتبط با یارانه‌ها باشد، می‌توانند با مراجعه به سامانه www.hemayat.mcls.gov.ir که متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است شکایات خود را ثبت کنند.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه وضعیت معیشتی فعلی جامعه، وضعیت مناسبی نیست، گفت: سفره مردم در دهه نود، طبق آمارهای رسمی کشور حدود ۲۵ الی ۳۰ درصد کوچک شده است. میانگین خط فقر در کشور برای یک خانوار چهار نفره به طور تقریبی به کمی بیشتر از ۴ میلیون تومان رسیده است که این آمار برای تهران با همین شرایط، نزدیک به ۵ میلیون تومان محاسبه می‌شود.

کد خبرنگار: ۱۳
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید