رسانه‌های عراق از داوطلب شدن بیش از ۴۰ نفر برای نامزدی پست ریاست جمهوری این کشور خبر دادند.

 داوطلب شدن بیش از ۴۰ نفر برای پست ریاست جمهوری عراق

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، پایگاه خبری «المسلة» عراق امروز (چهارشنبه) به نقل از یک منبع آگاه که به نام آن اشاره‌ای نشده است، نوشت: تاکنون ۴۴ نفر برای پست ریاست جمهوری عراق بصورت رسمی نامنویسی کرده اند.  

وی افزود: در میان نامزدها تعدادی زن نیز حضور دارند اما به تعداد آن‌ها اشاره‌ای نکرد. 

 مجلس نمایندگان عراق روز دوشنبه هفته جاری در بیانیه‌ای اعلام کرد که  بر اساس مواد ۲ و ۳ از بند هشتم قانون سال ۲۰۱۲ (قانون نامنویسی از نامزدهای پست ریاست جمهوری)  نام‌نویسی از نامزدهای پست ریاست جمهوری آغاز شده است.  

این بیانیه اضافه کرد: واجدین شرایط که مایل به نامزدی هستند باید رزومه خود را به همراه مدارک مورد نیاز بین ساعت ۹ تا سه بعداز ظهر روزهای سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری به اداره حقوقی مجلس نمایندگان در کاخ کنفرانس تحویل دهند.  

بر اساس این بیانیه، نامزد پست ریاست جمهوری عراق بر اساس ماده یک قانون انتخابات ریاست جمهوری این کشور باید متولد عراق از پدر و مادر عراقی و ۴۰ سال سن، دارای حسن شهرت و تجربه سیاسی و به پاکدستی و درستکاری، عدالت و وفاداری به وطن مشهور باشد.  

همچنین تصریح شده است که میزان تحصیلی وی نباید کمتر از مدرک اولیه دانشگاهی (لیسانس) مورد تایید وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق باشد و دارای پرونده محکومیت قضایی و مقررات قانون پاسخگویی و رویه‌های قضایی یا هر رویه‌ای از این دست نباشد. 

بر اساس اعلام مجلس نمایندگان عراق انتخاب رئیس جمهوری این کشور در اجرای اصل (۷۲) قانون اساسی حداکثر تا پایان هشتم فوریه (۱۹بهمن) انجام می‌شود.  

طبق قوانین عرفی و نانوشته عراق و بر اساس توافق‌های صورت گرفته میان سه طیف اصلی عراقی، منصب ریاست جمهوری سهم کردها، ریاست مجلس سهم سنی‌ها و نخست وزیر سهم شیعیان این کشور است. 

رئیس جمهوری و نخست وزیر عراق با رای نمایندگان مجلس این کشور انتخاب می‌شوند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید