عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر می‌گوید که امسال تلاش داریم تا جنبه‌های فرهنگی و هویت ایرانی را در جشنواره فیلم فجر در نظر داشته باشیم و بنابراین مراسم فرش قرمز جشنواره هم با تغییراتی در شکل و سبک اجرا همراه خواهد بود.

مراسم عکس‌برداری هنرمندان در جشنواره فیلم فجر با تغییری در سبک و شکل پابرجا است

به گزارش سلام نو، یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر با حضور در برنامه سلام تهران،  به سؤالاتی درباره چهلمین دور از این جشنواره پاسخ و توضیحاتی را ارائه کرد.

وی درباره زمان اعلام اسامی اصحاب رسانه‌ها گفت که سعی کردیم با توجه به تجربه‌های سال‌های قبل بیشترین استفاده را از ظرفیت رسانه‌ها داشته باشیم. قرار است تا ۳۰ دی اسامی رسانه‌ها اعلام شوند و هچنین اسامی منتقدین نیز اعلام خواهد شد. احتمال دارد که همایش دو روزه با همراهی انجمن منتقدین داشته باشیم که به موضوع جریان شناسی نقد در سینمای ایران بپردازیم و با این همایش به پیشواز جشنواره برویم.

وی درباره اینکه چند درصد از ظرفیت سینماها برای حضور رسانه‌ها استفاده خواهد شد گفت: با استعلام‌هایی که از وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا بدست آوردیم این خوش‌بینی وجود دارد که وضعیت بهتری در بهمن ماه از نظر کرونا داشته باشیم. با این حال دبیر جشنواره سه طراحی در نظر دارد که در صورتی که بخشنامه‌ای در رابطه با محدودسازی سالن‌ها پیش بیاید، آنها پیگیری می‌شوند. اما فعلاً بنا این است که از ظرفیت ۷۰ درصدی سینماها استفاده شود.

مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر با اشاره به اینکه چهلمین دور از جشنواره فیلم فجر باید کمال و پختگی این جشنواره باشد گفت: جشنواره در ادوار گذشته خود دچار یکنواختی شده بود و اساساً سینمای ایران هم به نوعی به انسداد در جذب مخاطب رسیده بود که بنظر می‌رسید باید بازنگری شود. این نیاز در این دور توسط سازمان سینمایی مورد توجه قرار گرفت و برای همین تلاش شده است تا با محوریت‌های مهمی چون قانون‌گرایی، استانداردسازی و عدالت محوری جشنواره فیلم فجر هم برگزار شود. بنابراین برنامه‌ها و ساختارهای جشنواره فیلم فجر از این منظر مورد بازبینی قرار گرفت.

او در ادامه توضیح داد که ادوار قبلی جشنواره عموماً نمایش فیلم و نشست‌های پرسش و پاسخ بوده است اما در حالی که می‌شد از ظرفیت جشنواره برای بازبینی و آسیب‌شناسی و گفتمان‌سازی استفاده کرد. این خلأ وجود داشت و ویترین جشنواره می‌تواند این فرصت را بدهد که با کمک رسانه و سینماگران به بازاندیشی درباره آینده سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر فکر کنیم. این جشنواره سررسید و تحویل سینمای ایران است و فرصتی برای گام برداشتن در مسیر جدید سینمای ایران را دارد.

عشیری درباره چینش فیلم‌های جشنواره برای اکران گفت که شیوه‌ای که سال‌های قبل اجرا می‌شد تجربه خوب و عادلانه‌ای بود که انتخاب فیلم‌ها با کمک اصحاب رسانه رخ دهد.

او در جواب به سؤال مجری درباره حضور آیت الله رئیسی در اختتامیه بیان کرد: حتماً آقای رئیس جمهور برای اختتامیه دعوت می‌شوند. شخص آقای رئیسی به سینما توجه دارند و برگزاری شورای عالی سینما نشان‌دهنده توجه ایشان به سینما است. ما هم این امید را داریم که این اتفاق رخ دهد.

وی در پایان در پاسخ به سؤالی درباره فرش قرمز جشنواره گفت که امسال فرش قرمز نخواهیم داشت و این بخش با یک مدل و شکل دیگر اتفاق می‌افتد. با کمک آقای وزیریان که از گرافیست‌ها و هنرمندان صاحب‌نام‌ و مدیر هنری جشنواره‌اند سعی می‌کنیم آسیب‌هایی که در دوره‌های گذشته جشنواره بخصوص از همین نقطه به لحاظ الگودهی غلط و حاشیه‌سازی ایجاد شد رفع کنیم. هرچند تشریفات را خواهیم داشت اما نه به شکل ادوار گذشته. رنگ فرش هم می‌تواند عوض بشود چون یکی از آسیب‌ها می‌تواند رنگ فرش قرمز باشد. باید استانداردها را رعایت کنیم و رنگ‌بندی در طراحی محیطی و معماری می‌تواند الگو باشد. اما وضعیت فعلی کاملا از الگوی غربی آمده و وجهه فرهنگی جشنواره را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

این مدیر فرهنگی بعد از انتشار بخشی از صحبت‌هایش درباره مراسم فرش قرمز که اینگونه وانمود شده است که قرار است مراسم فرش قرمز حذف شود، در گفت‌وگویی توضیح داد که صحبت از حذف این بخش از جشنواره نیست بلکه موضوع این است که در جشنواره تلاش داریم تا هویت و معماری ایرانی و اسلامی نمایان شود. مراسم فوتوکال و عکس‌برداری از هنرمندان سرجای خودش است و تنها سبک و سیاق آن تغییر می‌کند. حواشی که سال‌های قبل از این مراسم ایجاد می‌شد باعث می‌شد که حتی هویت خود جشنواره نیز زیر سؤال برود. بنابراین صحبت از تکامل و توجه به هویت فرهنگی جشنواره فیلم فجر وجود دارد.

موضوع مراسم فرش قرمز جشنواره در سال‌های قبل به یکی از بخش‌های حاشیه‌دار جشنواره فیلم فجر تبدیل شده بود. بطوریکه حتی صحبت از لباس فرم مخصوص برای هنرمندان برای حضور در مراسم فوتوکال گفته شده بود اما در نهایت انکار شد و بار دیگر این مراسم جشنواره با همان شیوه و روال سابق خود ادامه داد.

 حتی قبل‌تر از آن نیز این موضوع تا جایی پیش رفت که صحبت از حذف آن توسط یکی از نمایندگان مجلس در ادوار گذشته مطرح شده بود. البته همان زمان هم «پروانه سلحشوری» دیگر نماینده مجلس برگزاری این مراسم را مقبول دانسته و گفته بود که "برخی از لباس‌هایی که بر تن هنرمندان سینمای کشور است، در اوج هنر و زیبایی است" او برای حل مشکلات و حواشی این مراسم راه حل را استفاده از پوشش اسلامی-ایرانی برای بانوان بازیگر خواند و گفته بود که هنرمندان با انتخاب لباس‌هایی که هنر ایرانی-اسلامی را به نمایش می‌گذارند، می‌توانند الگوی مناسبی باشند و موازین اسلامی نیز رعایت شود. در بسیاری از مواقع دیده شده است که هنرمندان خانم ما در جشنواره‌های خارج از کشور موازین اخلاقی را رعایت می‌کنند و پوشش آراسته و مناسبی دارند.

بنظر می‌رسد که این بخش از جشنواره در صورتی که با برنامه‌ریزی دقیق، طراحی مناسب که ضمن آنکه هویت ایرانی را در نظر دارد مورد پسند هنرمندان نیز واقع شود، اتفاق خوبی را رقم بزند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید