این هفته بیشترین میزان بارش در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان با بیشینه ۸۹ میلی‌متر و متوسط هفت میلی‌متر رخ خواهد داد و بعد از آن حوضه آبریز دریاچه ارومیه با بیشینه ۸۴ میلی‌متر و متوسط بارش ۱۷ میلی‌متری قرار دارد.

هشدار مهم وزارت نیرو درباره وقوع سیل

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، براساس پیش بینی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، بارش‌های این هفته و هفته منتهی به اول بهمن‌ماه برای تعدادی از حوضه‌های آبریز اصلی و درجه دو کشور ۲۰۰ میلیمتر پیش‌بینی شده که در برخی از این حوضه‌ها احتمال وقوع سیلاب را به همراه خواهد داشت.

وضعیت بارش‌های کشور در پاییز چندان مطلوب نبود و میزان بارش‌ها در این فصل بیانگر آن است که پاییز سال جاری آن‌چنان‌که پیشتر سازمان هواشناسی اعلام کرده بود، یکی از خشک‌ترین‌ فصل‌های ۵۰ ساله اخیر است.

اما وضعیت در زمستان امسال کمی بهتر شده و بارش‌های به نسبت خوبی در کشور به وقوع پیوست. گزارش تازه موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو بـرای هفته جاری، وقوع بارش‌ها برای مناطق واقع در غرب، جنوب غرب و برخی از منـاطق واقـع در نـوار شمالی کشور پیش‌بینی کرده است.

همچنین با توجه به چشم‌انداز بارش پیش‌بینی‌شده بـرای هفتـه دوم منتهی به اول بهمن، وقوع بارش‌ها در بیشتر مناطق کشور به‌خصوص مناطق واقع در نیمـه جنـوبی و شـرق کشـور مورد انتظار است به طوری که در حوضه‌های آبریز کارون بزرگ، جراحی زهره، مند کاریـان، طشـک، بختگان، مهارلو، کویر ابرقو سیرجان، کل مهران، کـویر لـوت، هـامون هیرمنـد و بنـدرعباس سـدیج می تواند با ریسک وقوع سیلاب همراه باشد.

میزان بارش‌های حوضه‌های آبریز در این هفته

این هفته بیشترین میزان بارش در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان با بیشینه ۸۹ میلی‌متر و متوسط هفت میلی‌متر رخ خواهد داد و بعد از آن حوضه آبریز دریاچه ارومیه با بیشینه ۸۴ میلی‌متر و متوسط بارش ۱۷ میلی‌متری قرار دارد.

بیشینه بارش حوضه آبریز دریای خزر این هفته ۶۵ میلی‌متر و متوسط بارش ۹ میلی‌متر خواهد داشت و نیز در حوضه آبریز فلات مرکزی بیشینه بارش‌ها به ۳۸ میلی‌متر و متوسط بارش آن ۲ میلی‌متر خواهد بود.

این هفته دوحوضه آبریز قره قوم و مرزی شرق متوسط بارش ندارند اما بیشینه بارش در آنها به ترتیب سه و ۲ میلی‌متر است.

حوضه‌های آبریز درجه دو هامون و مشکیل، هامون و هیرمند، بندرعباس - سدیج و رودخانه‌های بلوچستان هیچ میزان بارشی ندارند.

وضعیت بارش در هفته منتهی به اول بهمن‌ماه

وضعیت بارشی در هفته منتهی به اول بهمن‌ماه نسبت به این هفته بهتر خواهد بود به گونه ای که در دو حوضه اصلی آبریز خلیج فارس و دریای عمان و فلات مرکزی بارش ۲۰۰ میلی‌متری رخ خواهد داد.

حوضه‌های آبریز اصلی مرزی شرق و دریاچه ارومیه هم در هفته منتهی به اول بهمن‌ماه بیشینه بارش به ترتیب ۱۴۸ و ۱۰۸ میلی‌متر خواهد بود .

وضعیت بارش در حوضه آبریز دریای خزر در هفته منتهی به اول بهمن این گونه است که بیشینه بارش آن به ۸۸ میلی‌متر می‌رسد در حالی که متوسط بارش آن ۲۱ میلی‌متر است.

حوضه آبریز قره قوم هم بیشینه بارش ۸۵ میلی‌متری با متوسط بارش ۱۸ میلی‌متر را تجربه خواهد کرد.

در هفته منتهی به اول بهمن‌ماه یازده حوضه آبریز درجه دو کشور بارش ۲۰۰ میلی‌متری را خواهند داشت و در محدوده‌های ۹ گانه مدیریت حوضه‌های آبریز هم ۴ محدوده کارون بزرگ، زهره-جراحی و حوضه‌های جنوبی، فلات مرکزی و شرقی و نیز زاینده‌رود بارش ۲۰۰ میلی‌متری پیش‌بینی‌شده است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید