وزیر خارجه چین از تمایل کشورش برای افزایش همکاری‌ها با قزاقستان در حوزه امنیت و اجرای قانون خبر داد تا به این کشور آسیای میانه برای مقابله با نفوذ نیروهای خارجی کمک کند.

آمادگی چین برای افزایش همکاری‌ها با قزاقستان
به گزارش سلام نو به نقل از انتخاب، وانگ ئی، وزیر خارجه چین از تمایل کشورش برای افزایش همکاری‌ها با قزاقستان در حوزه امنیت و اجرای قانون خبر داد تا به این کشور آسیای میانه برای مقابله با نفوذ نیروهای خارجی کمک کند.

به گزارش وزارت خارجه چین، آقای وانگ ئی روز دوشنبه دهم ژانویه در گفتگو با مختار تیلوبردی، وزیر خارجه قزاقستان، گفت: «آشفتگی‌های اخیر در قزاقستان نشان می‌دهد که وضعیت در آسیای میانه همچنان با چالش‌های جدی روبرو است و این بار هم ثابت می‌کند که برخی از نیروهای خارجی خواهان صلح و آرامش در منطقه ما نیستند.»

در پی اعتراض‌های گسترده خیابانی هفته گذشته در قزاقستان که در پی افزایش قیمت سوخت در این کشور رخ داد، برخی ساختمان‌های دولتی در این کشور برای مدت کوتاهی تسخیر یا به آتش کشیده شدند.

مقامات قزاقستان «افراط گرایان» از جمله «شبه نظامیان اسلامگرا» که در کشورهای خارجی آموزش دیده‌اند را عامل این خشونت‌ها معرفی کردند.

آن‌ها همچنین خواستار استقرار نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه در قزاقستان شدند تا از مراکز حساس و مهم کشورشان محافظت کنند.

به گفته برخی از تحلیلگران سیاسی، چین نگران است که بی‌ثباتی در کشور همسایه‌اش به واردات انرژی و همچنین امنیت منطقه غربی سین‌کیانگ که هزار و ۷۷۰ کیلومتر مرز مشترک با قزاقستان دارد، لطمه بزند.

از همین رو وزیر خارجه چین گفت که کشورش با مداخله و نفوذ هر نیروی خارجی در قزاقستان مخالف است.


شی جین پینگ، رئیس جمهور چین هم روز جمعه خطاب به قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان گفته بود که پکن قاطعانه با هر نیروی خارجی که قزاقستان را بی‌ثبات کند و به دنبال «انقلاب رنگی» باشد، مخالف است.

چین و روسیه بر این نظرند که «انقلاب‌های رنگی»، جنبش‌هایی هستند که توسط آمریکا و دیگر قدرت‌های غربی برای تغییر نظام‌های سیاسی کشورهای مدنظر هدایت می‌شوند.

برخی از تحلیلگران سیاسی بر این نظرند که چین نمی‌خواهد با پیروزی انقلاب‌های رنگی، شاهد گسترش نفوذ آمریکا در قزاقستان و آسیای میانه باشد.

به گفته آن‌ها اگر یک انقلاب رنگی در یک کشور همسایه منجر به برقراری دموکراسی شود، نخبگان و روشنفکران لیبرال چینی هم تشویق خواهند شد تا مشابه این رویداد را در کشورشان امتحان کنند.

پکن از زمان جنگ ویتنام به طور سنتی با استناد به سیاست عدم مداخله، به کشورهای دیگر نیروی نظامی نمی‌فرستد، مگر تحت عنوان نیروهای حافظ صلح سازمان ملل.

رئیس‌جمهور قزاقستان کودتا را پشت سر گذاشته‌ایم
قاسم ژُمارت توکایف، رئیس جمهوری قزاقستان هم روز دوشنبه گفت که کشورش پس از خشونت‌آمیزترین ناآرامی‌ها از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، یک کودتا را پشت سر گذاشته است.

توکایف در در نشست آنلاین سازمان پیمان امنیت جمعی گفت که اکنون نظم در قزاقستان برقرار شده اما شکار «تروریست‌ها» ادامه دارد.

او در ادامه گفت: «در پوشش اعتراضات خودجوش موجی از ناآرامی‌ها به راه افتاد... مشخص شد که هدف اصلی تضعیف قانون اساسی و به دست گرفتن قدرت است.»

رئیس جمهوری قزاقستان با بیان اینکه ناآرامی‌ها توسط یک مرکز واحد هماهنگ می‌شده است، گفت که دولتمردان این کشور از تلاش برای کودتا صحبت می‌کنند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید