وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای هوافضای این کشور تقریبا یک هزار و ۵۰۰ شهروند روس را از شهر آلماتی در قزاقستان به روسیه منتقل کرده اند.

خروج ۱۵۰۰ شهروند روس از قزاقستان
به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه اعلام کرد نیروهای هوافضای این کشور تقریبا یک هزار و ۵۰۰ شهروند روس را از شهر آلماتی در قزاقستان به روسیه منتقل کرده اند.

خبرگزاری تاس، وزارت دفاع روسیه تاکید کرد که هواپیماهای حمل و نقل هوایی در مجموع یک هزار و ۴۶۱ شهروند روس را از جمهوری قزاقستان به روسیه منتقل کرده اند.

وزارت مزبور تاکید کرد که یک هزار و ۴۲۲ شهروند روس ۹ ژانویه (۱۹ دی) با پرواز به مسکو و ۱۴ نفر به شهر یکاترینبورگ روسیه انتقال داده شدند. قبلا نیز، گردشگران روسی که تصمیم گرفتند از قزاقستان بازگردند، جابجا شدند.

اعتراض ها در چند شهر قزاقستان از ۲ ژانویه (۱۲ دی) آغاز شد و اندک اندک به شورش جمعی بدل گشت به طوری که مراکز دولتی در چند شهر هدف غارتگران قرار گرفت.

درگیری های خشونت بار منجر به کشته و زخمی شدن شمار زیادی شد. قاسم جومارت توقایف رئیس جمهوری قزاقستان از سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه درخواست کمک کرد. در نتیجه، نیروهای حافظ صلح به قزاقستان اعزام شدند.  

مقام های قزاقستان اعلام کردند که نظم و قانون به همه مناطق این کشور بازگشته است و توقایف امروز را روز عزای ملی نامید.

سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در سال ۱۹۹۲ تأسیس شد و در حال حاضر شامل ارمنستان، بلاروس، روسیه، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان است. سازمان پیمان امنیت جمعی با هدف "تقویت صلح، امنیت و ثبات در منطقه و جهان، حفاظت جمعی از استقلال و تمامیت ارضی کشورهای عضو" تأسیس شده است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید