ابعاد این پیشنهاد در حال بررسی است و این امکان وجود دارد سازوکاری تعریف کنیم تا رمزارزهای تولید شده در کشور به کمک توسعه تجارت و واردات کالا بیاید.

پای رمزارزها به تجارت خارجی ایران باز شد

به گزارش سلام نو به نقل از صدا و سیما، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از اتصال سامانه رمزارزها به سامانه‌هایی مانند سامانه جامع تجارت برای استفاده در تجارت بین الملل تا دو هفته آینده خبر داد.

علیرضا پیمان پاک اظهار کرد: آنچه را که با بانک مرکزی به توافق رسیدیم استفاده از سامانه‌های بلاکچین و رمزارزها در فضای تجارت بین الملل است.

وی با بیان این که یکی از الزامات توسعه تجارت بحث نقل و انتقالات وجوه و تضمین است، افزود: فعال اقتصادی برای تجارت با طرف مقابل باید سازوکار مالی، بانکی، پولی و بیمه‌ای داشته باشد و در این باره ابزارهای مختلفی مانند گشایش اسناد اعتباری، ارتباطات بین بانکی و صندوق ضمانت صادرات وجود دارد ضمن اینکه اخیرا یکی از ابزارهای انتقال اعتبار در بحث‌های پرداختی به کار گرفته شده که همان سامانه‌های بلاکچین یا رمزارزهاست.

رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: اگر از بحث بانک مرکزی در مسئولیت بحث‌های پولی، مالی و ارزی و این که از رویکرد بانک مرکزی و دولت بگذریم، این رمزارزها و سامانه‌های بلاکچین، بحث‌های کاربردی بسیاری در امور تجاری دارند که اگر از آن غافل شویم بخش عمده‌ای از فرصت‌های تجاری را از دست خواهیم داد.

پیمان پاک گفت: استفاده از رمزارزها ایجاد نوعی تضمین برای کسب و کارهای خرد و متوسط است یعنی اگر کسب و کارهای کوچک یا متوسط بخواهند با همتایان خود در دیگر کشورها کار کنند نیازمند نوعی تضمین هستند که سامانه‌های بلاکچین مبتنی بر پایه ارزهای مختلف، می‌توانند این سازوکار را ایجاد کنند و طرفین تجاری بر اساس سازوکار این سامانه‌ها به یکدیگر تضمین متقابل بدهند.

وی ادامه داد: حتی با استفاده از رمزارزها پرداخت هم می‌تواند صورت گیرد یعنی رمزارزها می‌تواند وسیله‌ای برای انتقال اعتبار صادرکننده به واردکننده کالا باشد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در حال کار بر روی سازوکار این سامانه هستیم، بخش بین المللی آن انجام شده و تا دو هفته آینده اتصال سامانه رمزارز به سامانه‌های ما مانند سامانه جامع تجارت تعریف و ابزاری می‌شود تا فعالان اقتصادی و صادرکنندگان بتوانند از این ابزار بین المللی استفاده کنند.

پیمان پاک افزود: علاوه بر این پیشنهادی را بانک مرکزی داده که در حال حاضر روی آن کار می‌کنیم و آن این که چگونه می‌توانیم از رمزارزهای تولید شده در داخل و یا رمزارزهایی که توسط مجموعه‌هایی مانند بخش خصوصی خریداری شده‌اند و در حال معامله هستند برای واردات کالا استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ابعاد این پیشنهاد در حال بررسی است و این امکان وجود دارد سازوکاری تعریف کنیم تا رمزارزهای تولید شده در کشور به کمک توسعه تجارت و واردات کالا بیاید.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه برای استفاده از رمزارزهای داخلی هم وزارت صمت و بانک مرکزی تا دو هفته دیگر جمع بندی و برنامه آن را عملیاتی و اجرایی می کنند، اظهار کرد: همه فعالان اقتصادی می‌توانند از این رمزارزها استفاده کنند. فعال اقتصادی در جایی روبل، روپیه، دلار و یورو می‌گیرد که با استفاده از این ابزار می‌تواند رمزارزهایی مانند بیت کوین و تتر دریافت کند که این نوعی اعتبار است و می‌تواند آن را به فروشنده کالا یا واردکننده منتقل کند.

وی با اشاره به این که در بعضی از بازارهای هدف ما به ویژه در کشورهایی مانند عراق، افغانستان و یا پاکستان ممکن است محدودیت‌هایی برای استفاده از رمزارزها باشد، افزود: در بازارهای اصلی ما مانند روسیه، چین، هند و جنوب شرق آسیا استفاده از رمزارزها رواج دارد و آن‌ها از این رمزارزها استفاده می‌کنند یعنی رمزارزها در بازارهای هدف ما نقش قابل توجهی دارند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به این که استفاده از رمزارزها کارمزدی مانند انتقال ارز از طریق صرافی ندارد، گفت: از آن جا که در بازار رمزارزها کار به صورت اعتباری انجام می‌شود فعالان اقتصادی ما به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند و استفاده وسیع از آن باعث افزایش و جهش صادرات می‌شود.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید