سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دولت فعلی آمریکا نیز همان نگاه یکجانبه‌گرایی را در تعریف تحریم‌هایی که باید برداشته شود، دارد و با لیست‌هایی در این زمینه می‌آید و فکر می‌کند که به تنهایی می‌تواند در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

برگزاری دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان به میزبانی عراق در دستور کار است / آنچه در وین اتفاق می‌افتد نتیجه تلاش همه طرف‌ها برای رسیدن به یک تفاهم پایدار است

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، سعید خطیب‌زاده صبح روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به تازگی بار دیگر اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه ممکن است ایران و طرف‌های مقابل در مذاکرات وین در ابتدا به یک توافق موقت دست پیدا کنند و آیا این خبر مورد تأیید است، گفت: ما به دنبال رسیدن به یک توافق پایدار و قابل اتکا هستیم و هیچ توافقی که در آن این دو مولفه وجود نداشته باشد در دستور کار ما وجود ندارد. ما باید مطمئن شویم که بازگشت آمریکا به برجام با اخذ تضامین لازم و راستی آزمایی و تحریم‌ها به صورت موثر رفع شده است و این‌ها با هیچ توافق موقتی حاصل نمی‌شود.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی اخبار منتشر شده که در جریان سفر هیئت طالبان به ایران نشستی بین این گروه و برخی از گروه‌های افغانستانی از جمله احمد مسعود و همچنین اسماعیل‌خان والی پیشین هرات برگزار شده است و به طور کلی آیا در جریان مذاکرات هیئت طالبان به تهران در ارتباط با وضعیت منطقه پنجشیر نیز با توجه به اهمیت این موضوع برای مردم ایران گفت‌وگویی با آن‌ها از سوی تهران صورت گرفته است، گفت:‌ نگاه جمهوری اسلامی ایران به وضعیت مردم افغانستان یک نگاه شمول‌گرا است، فارغ از منطقه و قومیت آن‌ها. نگاه ما این است که تمام اقوام در داخل جغرافیای افغانستان باید صدا و خواسته‌شان شنیده شود. در مورد آنچه که گفتید ایران در موقعیت‌های مختلف میزبان گروه‌های مختلف افغانستانی بوده است و در این سفر هم جمهوری اسلامی ایران میزبان این گفت‌وگو بوده است. گفت‌وگوهای خوبی بین گروه‌های افغانستانی انجام شده است و امیدواریم که نتیجه آن آینده درخشانی برای مردم افغانستان به همراه داشته باشد.

وی همچنین در این نشست مطبوعاتی خود با اشاره به سفر امروز صبح وزیر خارجه به عمان گفت:‌ایشان برای دیداری یک روزه به عمان سفر کرده‌اند و ممکن است که سفر به یکی دیگر از کشورهای حوزه خلیج فارس نیز به این سفر افزوده شود و سفرهای دیگری نیز در روزهای آتی در دستور کار وزارت خارجه قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به سفر هیئت افغانستانی به تهران به ریاست امیرخان متقی آیا در جریان این سفر بین مقامات دو کشور در ارتباط با حق آبه رودخانه هیرمند نیز گفت‌وگویی انجام شده است یا خیر، گفت: در خصوص آب از جمله موضوع حق‌آبه ایران بین دو طرف گفت‌وگوهایی انجام شد و قرار است کمیساریای آب طی یکی، دو روز آینده همدیگر را در نیمروز ببینند و با یکدیگر رایزنی کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با دور آتی گفت‌وگوهای ایران و عربستان تصریح کرد: برگزاری دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان به میزبانی عراق در دستور کار است و به محض اینکه نهایی شود در این زمینه اطلاع رسانی می‌کنیم.

خطیب زاده همچنین در این زمینه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شاهد برخی از موضع‌گیری‌های عربستان در مورد مسائل منطقه از جمله لبنان هستیم و آیا این مسائل در مذاکرات بین دو طرف (تهران و ریاض) تأثیرگذار نیست، افزود: در مورد موضوعات  بین ما و عربستان، تلاش کرده‌ایم علیرغم تمامی پرونده‌های اختلافی که بین دو کشور وجود دارد بنا بر مصلحت دوجانبه و منطقه با فاصله‌گذاری بر نقاط اختلافی برای برقراری روابط گفت‌وگوها را انجام دهیم و به صراحت مواضع و دیدگاه‌هایمان را بیان کنیم و با صراحت و تلاش در جهت برقراری روابط گفت‌وگوهایمان را ادامه دهیم و موضوعات اختلافی در جای خود بحث می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد موضوع لبنان با اشاره به تلاش برخی از طرف‌های خارجی برای دخالت در امور داخلی این کشور تصریح کرد: متأسفانه در موضوع لبنان دخالت‌های خارجی یکی از دلایل مهم برخی نابسامانی‌ها در داخل این کشور است. برخی طرف‌های خارجی تلاش می‌کنند که از فشار خود برای تغییر معادلات در داخل لبنان استفاده کنند. هم حزب‌الله و سایر گروه‌ها در این کشور بخش بسیار مهمی از حاکمیت بومی لبنان هستند و همه باید به آن احترام بگذارند.

وی افزود:‌ ما همواره همه تلاش خود را کرده و می‌کنیم تا شاهد هم افزایی و تعامل بیشتر بین گروه‌های لبنانی در داخل این کشور باشیم.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به اعمال تحریم از سوی ایران در مورد برخی از شخصیت‌های آمریکایی این اقدام با واکنش مشاور امنیت ملی آمریکا مواجه شده و در این ارتباط به ایران هشدار داده است،‌ گفت: آمریکایی‌ها عادت کرده‌اند که یک جانبه تحریم کرده و فشار بیاورند و عادت ندارند که در روابط بین‌الملل در موضع برابر صحبت کنند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با اشاره به اقدام آمریکایی‌ها در ترور سردار سلیمانی و همراهانش در نزدیکی فرودگاه بغداد گفت: آنچه که در سیزدهم دی‌ماه رخ داد یک جنایت جنگی و یک جنایت آشکار علیه یکی از اتباع بلندمرتبه ایران بود. همان طور که پیش از این گفته‌ایم ایران عاملان،‌ آمران،‌ مسببان و کسانی که در این جنایت آشکار دست داشته‌اند را پیگیری قضایی خواهد کرد و در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

وی با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی اظهار کرد: ما این جنایت را نه می‌بخشیم و نه فراموش می‌کنیم و با تمامی توان جنایت آمریکایی‌ها در این زمینه را پیگیری می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه امروز شاهد سفر آقای امیرعبداللهیان به عمان بودیم و هم زمان با آن مذاکرات وین در جریان است و این موضوع یادآور مذاکراتی است که ایران با آمریکایی‌ها در مسقط در چند سال پیش داشت و آیا سفر اخیر آقای امیرعبداللهیان به عمان ربطی به مذاکرات دارد،‌ تصریح کرد: البته شبیه‌سازی‌های تاریخی بعضا ما را به مقصد درستی هدایت نمی‌کند. سفر امروز آقای امیرعبداللهیان به عمان کاملا سفری دوجانبه است و اگر نهایی شود ایشان در ادامه این سفر، سفر دیگری نیز به یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام خواهند داد. در این سفر قرار است در مورد فهرست بلندبالایی از موضوعات دوجانبه بین دو کشور رایزنی و گفت‌وگو شود.

خطیب‌زاده همچنین گفت: آنچه که در وین رخ می‌دهد مربوط به وین است و آنچه که در همسایگان رخ می‌دهد در همسایگی و با همسایگان است.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در ارتباط با روند مذاکرات وین تصریح کرد:‌ آنچه که در وین اتفاق می‌افتد نتیجه تلاش همه طرف‌ها برای رسیدن به یک تفاهم پایدار است.

خطیب زاده افزود: در هفته‌های قبل شاهد این بودیم که طرف مقابل کمپین ضد اطلاعاتی در فضای رسانه‌ای برقرار کرده بود با هدف اینکه با استفاده از این روش در داخل اتاق‌های مذاکرات امتیازی بگیرد اما وقتی متوجه شد که این مسیر بی‌ثمر و اشتباه است تلاش کرده که گفت‌وگوها در داخل اتاق انجام شده و به پیش برود.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه در مذاکرات وین تمرکز ما بر چهار موضوع رفع تحریم‌ها، موضوعات هسته‌ای، راستی‌آزمایی و اخذ تضمین است، افزود: پیشرفت‌های خوبی در این زمینه حاصل شده، البته در برخی از حوزه‌ها پیشرفت‌ها بیشتر و در برخی پیشرفت‌ها کمتر بوده است.

وی گفت:‌ موضوعات باقی‌ مانده حائز اهمیت هستند و ما به نقاطی رسیده‌ایم که به ما نشان می‌دهد که آیا طرف مقابل اراده لازم را برای پیشبرد مذاکرات دارد یا نه. در گفت‌وگوها سرعت برای ما مهم است. البته باید توجه داشت سرعت یک امر دو طرفه است و نمی‌شود که ما با سرعت نور حرکت کنیم و از ما چنین توقعی وجود داشته باشد ولی طرف مقابل سرعت لاک‌پشتی داشته باشد. باید سرعت دو طرف متناسب باشد و این موضوع باعث می‌شود که مذاکرات با سرعت بیشتری طی شود. ما باید به مذاکراتی ادامه دهیم که نتیجه آن یک توافق پایدار و قابل اتکا باشد و الزاما این موضوع با این مسئله که ما فقط سرعت‌مان را بیشتر کنیم و سرعت دو طرف متناسب نباشد امکان‌پذیر نیست. همان طور که گفتم ما به دنبال یک توافق پایدار و قابل اتکا هستیم.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با سفر معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی به وین و گفت‌وگوهای وی با هیئت ایرانی و برخی دیگر از هیئت های مذاکره کننده و ارتباط این گفت‌وگوها با آزادی پول‌های بلوکه شده ایران در کره گفت: سفر معاون وزیر خارجه کره به وین به ابتکار خودشان بود کما اینکه برخی دیگر از هیئت ها نیز با ابتکار خودشان به وین سفر کرده‌اند و درخواست‌هایی برای دیدار داشته‌اند. بنا به درخواست طرف کره‌ای،‌ معاون سیاسی وزیر خارجه ایران ملاقاتی را با همتای کره‌ای خود داشت. در آن ملاقات بر این موضوع تأکید شد که بدهی کره به ایران ربطی به گفت‌وگوهای برجام ندارد و فارغ از اینکه گفت‌وگوهای وین در چه زمان و چه نقطه‌ای به نتیجه برسد کره باید بدهی خود را پرداخت کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در همین ارتباط تصریح کرد که تمرکز ما این است که هیچ خط غیرموازی شکل نگیرد و باید به شکل موازی این موضوع به پیش برود و پرداخت‌ها انجام شود و پرداخت این بدهی برای روابط دوجانبه ایران و کره بهتر است.

وی همچنین در مورد سفر هیئت عربستانی به وین و اخباری که در این زمینه منتشر شده است، گفت: همان طور که پیش از این گفته‌ام کشورهای براساس خواست خودشان به وین سفر می‌کنند و این سفرها محدود به عربستان نیست و بسیاری از کشورها به وین رفت و آمد دارند. این رفت و آمدهای تلفنی،‌ حضوری در درون هواپیما و... از زمان برجام انجام می‌شده و اساسا ایران موضوعیتی بر این گفت‌وگوها قائل نیست.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد سفر آتی رئیس جمهور به مسکو و اهداف این سفر گفت: این سفر در ابعاد مختلف دارای اهمیت است. این سفر در چارچوب همکاری‌های فی مابین ایران و روسیه انجام می‌شود و دارای ابعاد تجاری و منطقه‌ای است و در این گفت‌وگوها در مورد مسائل مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو خواهد شد.

خطیب زاده ادامه داد:‌ روابط ایران و روسیه براساس حسن همسایگی شکل گرفته است. همگرایی و نزدیکی دو کشور قابل توجه است و آن را در موضوعات مختلف می‌بینیم.

وی افزود: سفر آقای رئیسی به مسکو ان‌شاءالله به زودی انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ائتلاف عربی مدعی شده که تمام کشتی‌های ایران در دریای سرخ نظامی هستند و آیا این اظهارنظرها تأثیری منفی بر گفت‌وگوی ایران و عربستان ندارد،‌ گفت: ما در مورد قطعنامه ۲۲۱۶ تحفظ های خود را اعلام کرده‌ایم و نظرات خود را به صورت مکتوب و رسمی اعلام کرده‌ایم و به رغم تمامی تحفظات و نگاه یک طرفه موجود در این قطعنامه، همواره تلاش کرده‌ایم که به این قطعنامه پایبند باشیم.

وی ادامه داد: طبیعی است بعد از محاصره مردم یمن  طی این سال‌ها و تلاش برای فشار به مردم این کشور و شکست در حملات و محاصرات متجاوزان امروز بهانه‌های دیگری می‌آورند. ائتلاف عربی باید از مسیر نادرست خود از موضع یمن دست بردارد و به مسیر سیاسی رو آورد. ایران نیز همواره تلاش کرده که در کنار مردم یمن باشد. صدای مظلوم مردم یمن باشد و تأکید بر این دارد که راه حل یمن یک راه‌حل سیاسی است و باید با انجام گفت‌وگوهای یمنی یمنی این بحران هر چه زودتر به اتمام برسد و متجاوزان دست از محاصره مردم یمن بردارند.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در مورد اظهارات چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در خصوص کریدور سه جانبه با حضور ایران گفت:‌ آنچه که در منطقه در حال شکل گیری است یک دینامیسم جدید و مبارکی است و همه باید تلاش کنیم که به سطح حداکثری برسد. این رقابت‌های ناسالم، جنگ و خونریزی‌ها که بسیاری از آن‌ها با طراحی‌ها و دخالت‌های خارجی به منطقه تحمیل شده خسته است. ما از گفت‌وگوهای دوجانبه، سه‌جانبه، چهارجانبه و چند جانبه در منطقه و همسایگان استقبال کرده‌ایم و همواره تلاش کرده‌ایم که یکی از ستون‌های آن باشیم. ایده‌ها و ابتکاراتی در حال بررسی است که یکی از آن‌ها موضوع مورد اشاره است که در دست پیگیری است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با سفر هیئت طالبان به تهران و اینکه آیا ایران طالبان را به عنوان دولت رسمی افغانستان به رسمیت می‌شناسد،‌ تصریح کرد: وضعیت امروز مردم افغانستان دغدغه بسیار بزرگ جمهوری اسلامی ایران است. به دلیل حکمرانی غلط و تجاوزگری آمریکا به این جغرافیای عزیز اکنون شاهد این هستیم که براساس گفته مقامات افغانستانی ۸۰ درصد مردم این کشور زیر خط فقر به سر می‌برند. اکنون مردم این کشور در زمینه سوخت، مواد اولیه و دارو دچار مشکلاتی هستند. سفر هیئت افغانستانی به ایران نیز در چارچوب این دغدغه بزرگ بوده است و اینکه ما چگونه می‌توانیم تلاش کنیم که وضعیت مردم افغانستان بهتر شود و مردم افغانستان از این وضعیت خارج شوند. گفت‌وگوهای خوبی انجام شد و تلاش شد با تمرکز بر اقتصاد مردم‌محور در حوزه‌هایی مثل بازارچه‌های مرزی، مراودات پولی و مالی، تأمین مایحتاج مردم افغانستان، تجارت، ایجاد مناطق آزاد مرزی مشترک،‌ تجارت در حوزه‌های انرژی و سوخت به راهکارهایی برای حل مشکل مردم افغانستان دست پیدا کنیم و این توافقات را به نقطه اجرایی شدن نزدیک کنیم و در این سفر در قالب سه کارگروه مختلف به این موارد پرداخته شد. سفر مورد اشاره سفر موفقی بود. در جریان این سفر به طرف‌های افغانستانی گفته شده که مشخصات دولت فراگیر باید به گونه‌ای باشد که در مسیر آینده باثبات همراه با صلح افغانستان باشد.

وی با بیان اینکه این مسائل مطرح شد و باید وقت بدهیم که هیئت حاکمه افغانستان در این مسیر گام بردارد، تصریح کرد: ایران در چارچوب حسن همسایگی و روابط خویشاوندی با مردم افغانستان تمام بضاعت خود را به کار می‌برد که آینده افغانستان متفاوت از امروز باشد. در سفری که چندی پیش نماینده ما به افغانستان نیز داشت این مسائل مطرح شد. این یک نقشه راه است و تمامی اقدامات در این چارچوب به پیش می‌رود.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار پرسش‌کننده در مورد شناسایی طالبان به عنوان دولت افغانستان از سوی ایران گفت:‌ ما امروز اساسا در آن نقطه قرار نداریم. مشخصه‌ها و مولفه‌هایی که می‌تواند به شناسایی دولت جدیدی در افغانستان بیانجامد در این ملاقات گفته شد. قبلا نیز گفته شده است. شناسایی چیزی است که هیئت سرپرستی حاکم بر افغانستان با رفتار مسئولانه و مولفه‌هایی که باید به عرصه ظهور برساند باید آن را به دست آورد و شناسایی چیزی نیست که به آن‌ها داده شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد مذاکرات وین تأکید کرد:‌ گفت‌وگوهای وین برای اطمینان از بازگشت مسئولانه آمریکا به برجام و انجام تعهدات و رفع تحریم‌ها از سوی این کشور انجام می‌شود و در این مذاکرات در مورد هیچ موضوعی فراتر از برجام گفت‌وگو نشده و نه می‌پذیریم. همان طور که پیش از این نیز گفتم ایران و آمریکا از طریق متن‌های مکتوب غیررسمی نظرات خود را رد و بدل کرده‌اند، در چهار موضوع رفع تحریم‌ها،‌تعهدات هسته‌ای،‌راستی‌آزمایی و اخذ تصمیم‌ها تا دوباره دولتی در واشنگتن قوانین و روابط بین ‌الملل و این توافق را به سخره نگیرد.

وی همچنین تصریح کرد: ما نه بدبینانه مذاکره می‌کنیم و نه خوشبینانه، ما براساس واقعیت و واقع نگری مذاکره می‌کنیم و بر همین اساس نیز به مردم گزارش می‌دهیم.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تحولات قزاقستان و تأثیر آن بر روابط تجاری دو کشور تصریح کرد:‌ ایران تحولات جاری در قزاقستان را از همان لحظات اول از نزدیک پیگیری کرده و ما در تماس مداوم با دوستان خود در قزاقستان هستیم و ما فکر می‌کنیم که مردم فهیم قزاقستان این توان را دارند که این مسائل را با کمترین هزینه و مشکل حل کنند. متأسفانه شاهد برخی از دخالت‌های خارجی در این تحولات هستیم و در بیانیه نخست خود در مورد تحولات قزاقستان در مورد این مسئله هشدار دادیم. امروز شاهد آرامش بیشتری در قزاقستان هستیم و امیدواریم این موضوع به شکل مسالمت‌آمیز حل شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تردد ایرانیان خارج از کشور به داخل کشور و برخی از مسائلی که در این زمینه مطرح می‌شود، گفت:‌ بهترین قاضی خود مردم و شهروندان ایرانی هستند. ایرانیان مقیم خارج از کشور بهتر از هر کسی می‌توانند پاسخ دهند که هیچ مانعی برای رفت‌وآمد نبوده است. تعداد انگشت‌شماری از موضوعات را برخی از رسانه‌ها که متعلق به دولت‌های خارجی هستند ولی به زبان فارسی صحبت می‌کنند برای ایران‌هراسی استفاده می‌کنند در صورتی که تعداد زیادی از ایرانیان به کشور رفت و آمد دارند، حتی در همین دوران کرونا و هیچ‌گاه مشکلی نبوده است ولی این رسانه‌ها تلاش می‌کنند که ایران هراسی به جامعه ایرانیان خارج از کشور القا کنند.

خطیب زاده همچین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این پرسش گفت:‌ امروز لیستی از مجرمانی که در کانادا اموال ملت ایران را دزدیده ‌اند و  کانادا مأمن این دزدان شده و دولت این کشور از استرداد آن‌ها استنکاف می‌کند، وجود دارد. در دولت سیزدهم تلاش جدی وجود دارد که تردد و رفت و آمد ایرانیان خارج از کشور به داخل کشور تسهیل شود. معدود کسانی که سال‌هاست به ایران سفر نکرده‌اند برخی نگرانی‌هایی را برای این سفر دارند. ما در همین چارچوب سامانه پرسمان تردد را در سایت وزارت خارجه درست کرده‌ایم که این عزیزان با ارائه کمترین اطلاعات‌شان می‌توانند متوجه شوند آیا پرونده مفتوحی دارند یا خیر. به آن‌هایی که پرونده مفتوحی دارند اگر بخواهند در دادگاه حضور پیدا کنند می‌توانند به کشور سفر کنند و منعی برای تردد هیچ ایرانی به کشور وجود ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد:‌ نگاه ما به ایرانیان خارج از کشور هم وطنی است.

وی همچنین با ارائه توضیحاتی در مورد قانون جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور گفت: این قانون در ارتباط با احوالات شخصی ایرانیان خارج از کشور و موضوعاتی مانند صدور کارت ملی و مسائل این چنینی است. این قانون در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور که دو هفته پیش با حضور رئیس جمهور برگزار شد مورد بحث و بررسی قرار گرفت و قرار شد که به زودی آماده شود و در این زمینه همکاری‌های نزدیکی بین وزارت امور خارجه و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس وجود دارد و با تصویب این قانون بسیاری از فعالیت‌های ایرانیان خارج از کشور تسهیل می‌شود.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اجرای توافقنامه ۲۵ ساله بین ایران و چین و روندی که تاکنون طی کرده است،‌ گفت: آقای امیرعبداللهیان آخر هفته جاری به دعوت همتای چینی خود سفری به این کشور خواهند داشت. در این سفر موضوعات مختلفی مورد گفت‌وگوی مقامات دو کشور قرار خواهد گرفت که نقشه راه ۲۵ ساله نیز یکی از این موضوعات است. مجریان این نقشه راه از وزارتخانه‌ها و بخش‌های مختلف هستند و روند پیگیری و بخش‌های مختلف آن در دست پیگیری است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با خبر فاکس نیوز مبنی بر اینکه آقای دبیر یکی از مسئولان فدراسیون کشتی ایران شعار مرگ بر آمریکا می‌دهد در حالی که خودش گرین‌کارت آمریکا دارد و قرار است تیم کشتی ایران به زودی به آمریکا سفر کند، گفت: تیم ملی کشتی ایران به دعوت فدراسیون کشتی ایالات متحده با توجه به دعوت‌های مکرر صورت گرفته در چارچوب مراودات ورزشی این سفر را در دستور کار داشته است و اساسا سیاسی کردن فعالیت‌های ورزشی و موضوعاتی که روح ورزشی دارد در تضاد با روح این فعالیت‌ها است. ما سعی کرده‌ایم که رویدادهای ورزشی را سیاسی نکنیم گرچه ممکن است برخی این نگاه را داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اخبار منتشر شده درباره سفر آتی رئیس جمهور ترکمنستان و همچنین رئیس جمهور ونزوئلا به ایران گفت:‌ تهران محلی برای گفت‌وگوهای دیپلماتیک است و هم هیئت‌هایی از ایران عازم کشورهای مختلف بوده و هستند و هم ما میزبان کشورهای مختلف بوده و هستیم. انجام سفر رئیس جمهور ترکمنستان به ایران در دستور کار است و مقدمات این سفر در حال برنامه ریزی است و سفر آقای مادورو رئیس جمهور ونزوئلا به تهران نیز در دستور کار است و به زودی تاریخ دقیق این سفرها را رسانه‌ای خواهیم کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد جدول زمانی که برخی از طرف‌های مذاکره‌کننده در مذاکرات وین در مورد آن صحبت می‌کنند و اظهاراتی که در مورد آن صحبت می‌کنند،‌ گفت:‌ما هیچ تاریخ ساختگی را قبول نداریم و از سرعت پیشرفت مذاکرات راضی نیستیم. طرف مقابل در دور هفتم مذاکرات وقت کشی زیادی کرد و بعد از آن پذیرفت که در مورد ابتکارات ایران مذاکره کند.

خطیب‌زاده با اشاره به سطح و اختیارات تصمیم‌گیری هیئت ایرانی در مذاکرات وین تصریح کرد: باید این سوال را مطرح کرد که آیا هیئت های دیگر با این توان تصمیم‌گیری در وین حاضر هستند و آیا ایران فقط باید تمام تلاش خود را بکند و آیا این انتظار وجود ندارد که طرف‌های مقابل نیز به تعهدات خود عمل کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد:‌اگر این اراده و سطح از توانایی از طرف مقابل طی روزهای آینده دیده شود می‌توان گفت که در کمترین زمان ممکن می‌توان به توافقی خوب، پایدار و قابل اتکا رسید.

وی همچنین با ارائه توضیحاتی در مورد چرایی تغییر مذاکره‌کنندگان آلمانی و انگلیسی در مذاکرات وین گفت:‌ این تغییرات به خاصر تغییر دولت در آلمان و همچنین بازنشسته شدن مذاکره‌کننده قبلی انگلیس بود.

خطیب‌زاده افزود:‌ انتظار ما از سه کشور اروپایی این است که خودشان را به عنوان عضو برجام بدانند نه نماینده طرف خاصی و براساس این واقعیت به عنوان اعضای باقی مانده در برجام تلاش کنند تا این مذاکرات به نتیجه برسد. سه کشور اروپایی عضو برجام باید به هماهنگ کننده کمیسیون برجام اجازه بدهد که گفت‌وگوها را در مسیر سازنده ادامه دهد. به مانند آنچه که در چند روز اخیر مشاهده کردیم و امیدواریم که این روند ادامه پیدا کند که به یک توافق پایدار و خوب برسیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد موانع موجود در مذاکرات وین گفت:‌ در این مذاکرات هم موانع موضوعی داریم و هم موانع موقعیتی، با توجه به شیوع کرونا. البته دچار برخی از چالش‌ها نیز هستیم که از جمله چالش‌ها نگاه یک جانبه آمریکا برای رفع تحریم‌هاست. دولت قبلی آمریکا به صورت یک جانبه از برجام خارج شد و اقدام به اعمال تحریم علیه ایران کرد و دولت فعلی آمریکا نیز همان نگاه یک جانبه گرایی را در تعریف تحریم‌هایی که باید برداشته شود، دارد و با لیست‌هایی در این زمینه می‌آید و فکرمی‌کند که به تنهایی می‌تواند در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال ایسنا در ارتباط با اعلام رسمی پایان زمان مأموریت سفیر مغرب در ایران و اعلام این کشور مبنی بر قطعی رابطه با ایران گفت:‌ آنچه که در این زمینه اشاره شد اعلام رسمی پایان مأموریت سفیر رسمی این کشور در ایران در روزنامه رسمی این کشور بوده است و تحول جدیدی صورت نگرفته است و این اعلام در روزنامه رسمی بعد از چندین سال صورت گرفته است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد بحث زندانیان آمریکایی افزود:‌ در مورد این موضوع آمریکا می‌داند باید چکار کند که توافقات در این زمینه اجرایی شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر انجام مذاکرات بین ایران، مصر،‌عربستان و ترکیه گفت:‌ من این موضوع را بار اول است که می‌شنوم. البته ما شاهد انجام گفت‌وگوهای منطقه‌ای در قالب فرمت‌هایی چون فرمت بغداد بوده‌ایم و پیشنهاداتی نیز دوستان عراقی در مورد گفت‌وگوهای منطقه‌ای مطرح کرده‌اند و ما نیز نظرات خود را اعلام کرده‌ایم ولی هنوز نقطه مشخصی در مورد اجرایی کردن این ابتکارات نداشته‌ایم.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گفته می شود عربستان به درخواست عراق برای انجام دور بعدی مذاکرات بین تهران و ریاض پاسخی نداده است،‌ گفت:‌ گفت‌وگوهای ایران و عربستان به میزبانی دولت عراق در حال پیگیری است. در سفر آقای فواد حسین به تهران نیز در این زمینه رایزنی و گفت‌وگو شد و امیدواریم تاریخ برگزاری دور بعدی مذاکرات هر چه زودتر نهایی شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری ایسنا مبنی بر اینکه آیا در جریان رایزنی‌ها با هیئت طالبان در تهران در ارتباط با سند جامع که از چند سال پیش مقامات دو کشور در حال نهایی کردن آن بودند گفت‌وگو و رایزنی صورت گرفت‌، گفت: در مورد سند جامع در حال حاضر در نقطه‌ای قرار نداریم که با دولت سرپرستی مذاکره کنیم ولی در مورد اجزای آن از جمله در مورد موضوع آب صحبت کردیم و در مجموع سفر صورت گرفته سفر خوب و سازنده‌ای بود.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدای این نشست گزارشی از عملکرد وزارت خارجه در طول یک هفته گذشته ارائه داد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید