کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه گفت: غربی‌ها به این سفر چشم دوخته‌اند و تلاش‌هایی صورت می‌گیرد که این سفر تضعیف شود. این سفر در دوران کرونا انجام می‌شود ولی دو رییس‌جمهور این اراده را کرده‌اند که با یکدیگر بنشینند و گفت‌وگو کنند.

سفر رییس‌جمهور به روسیه می‌تواند نقطه عطفی در روابط نوین میان دو کشور باشد

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، کاظم جلالی با بیان اینکه سفر رئیس‌جمهور به روسیه که طی روزهای آتی انجام خواهد شد از ابعاد مختلف دارای اهمیت است و در همین چارچوب شاهد برخی از حساسیت‌ها و  بعضاً حتی بغض‌ نسبت به این سفر هستیم، گفت: ایران کشوری است که در طول ۴۳ سال گذشته پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره بر روی استقلال خود تاکید کرده و در برابر هژمونی غرب که سمبل آن آمریکاست، ایستادگی کرده و برای این ایستادگی هزینه‌های زیادی پرداخته است و از همان روزهای اول شعار نه شرقی و نه غربی را مطرح کرده است ، بعد از فروپاشی شرق نیز موقعی که غرب به دنبال جشن گرفتن این موضوع و پیشبرد یکجانبه‌گرایی خود بود، مخالفت خود را با یکجانبه‌گرایی غرب  اعلام کرد.

وی با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران در راستای مقابله و نفی یکجانبه‌گرایی گفت: در راستای مقابله با این یکجانبه‌گرایی است که ما می‌بینیم آمریکایی‌ها مجبور شده‌اند از منطقه خاورمیانه عقب‌نشینی کنند و این عقب‌نشینی موفقیت بزرگی برای ایران و کسانی است که یکجانبه‌گرایی را برنمی‌تابند.

جلالی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به جدی شدن رویارویی غرب و روسیه به دلایل مختلف گفت: روسیه تصمیم گرفته که غرب را از کشورهایی که پیش از این عضو اتحادیه جماهیر شوروی بودند و اکنون همسایه این کشور هستند دور نگه دارد و اجازه ندهد که آنها وارد حیات خلوتش شوند. همچنین در حوزه اوکراین و پیشروی ناتو در این منطقه شاهد درگیری‌ها و اختلافاتی بین روسیه و غرب هستیم.

سفیر ایران در مسکو همچنین اظهار کرد: از سوی دیگر شاهد این هستیم که کشوری به نام چین در عرصه جهانی از لحاظ اقتصادی در جایگاه قابل توجهی قرار گرفته و دارد به این سمت حرکت می‌کند که اقتصاد یک دنیا شود در حالی که  از اقتصاد جوانی نیز برخوردار است. در حال حاضر اقتصاد آمریکا، اقتصاد یک دنیاست ولی این اقتصاد دوران فرتوتی و پیری خود را طی می‌کند و اقتصاد چین به سرعت در حال رشد است.

جلالی ادامه داد: در این مرحله وقتی سه قدرت بزرگ یعنی چین، روسیه و ایران در کنار هم قرار بگیرند این موضوع حتما به نفع غرب نیست،  لذا در همین چارچوب است که می‌بینیم در مورد سفر رئیس‌جمهور ایران به روسیه این حجم  از تبلیغات و حساسیت وجود دارد، این مقدار به این سفر توجه می‌شود و حتی بعضا عده‌ای این سفر را نقد می‌کنند.

وی افزود: این سفر می‌تواند یک نقطه عطفی در روابط نوین بین ایران و روسیه باشد.

این دیپلمات ارشد ایرانی در روسیه در ادامه گفت‌وگوی خود با برنامه بدون خط خوردگی رادیو گفت‌وگو تصریح کرد: برخی از دوستان در داخل کشور مرتبا مطرح می‌کنند که روس‌ها قابل اعتماد نیستند و یا این موضوع را مطرح می‌کنند که روسیه کسی است که ما در گذشته این همه با آن مساله داشته‌ایم. من فکر می‌کنم چهار دوره در روسیه را، ما باید از هم تفکیک کنیم. دوره اول دوره تزاری است که در این دوره سوابقی وجود دارد که این سوابق برای ما بسیار بد است و بخشی از آن برمی‌گردد که در آن زمان سردمداران حکومتی در داخل ایران حتی برای یک سفر خارجی جهت تفریح به برخی از کشورها  امتیاز می‌دادند از جمله به روسیه، انگلیس و یا کشورهای دیگر و اصلا جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده به خاطر بخشی از همین  نقدهایی که در تاریخ وجود داشته است.

سفیر ایران در مسکو با بیان اینکه دوران دیگر در روسیه دوران  اتحاد جماهیر شوروی است. خاطر نشان کرد : در این دوران جمهوری اسلامی ایران علیه مبانی اتحاد جماهیر شوروی شکل گرفت چراکه آنها شعارهایی می‌دادند همچون اینکه «دین افیون توده‌هاست» و مبانی جمهوری اسلامی ایران با مبانی اتحاد جماهیر شوروی مغایرت داشت. یک دوران  دیگر ، دوران فروپاشی جماهیر شوروی و دهه ۹۰ است که در آن دوران شاهد این هستیم که تلاش می‌شود که روسیه  ماه عسلی را با غربی‌ها داشته باشد و به غرب نزدیک شود و اکنون می‌توانیم بگوییم که دوران پوتین از سال ۲۰۰۱ به بعد تا اکنون ،دوران واکنشی به دهه قبل است و در این دوران تاکید بر روسیه مقتدر و متحد می‌شود که می‌خواهد در عرصه جهانی حضور داشته باشد و با یکجانبه‌گرایی مخالف است.

وی با تاکید بر این که  بنابراین دوستان باید این دوران‌ها را با  یکدیگر تفکیک کنند در بخشی  دیگر از صحبت های خود در این ارتباط افزود: مگر در جنگ جهانی دوم، روس ها  با آلمان‌ها درگیر نشدند و یا آلمان‌ها با روس‌ها درگیر نشدند و بین این دو درگیری ایجاد نشد؟  خود روس‌ها می‌گویند ۲۵ میلیون نفر در این جنگ کشته شدند، آیا امروز روس‌ها و آلمان‌ها با هم ارتباط ندارند و بر روی پروژه‌های مشترک با یکدیگر همکاری نمی‌کنند؟ مگر ایران مرزهایش به طرف شرق از دست نرفت؟ مگر ما یک روزی تا هند وسعت جغرافیاییمان نبود پس چرا ما از این طرف واکنشی نشان نمی‌دهیم؟ مگر کلی از مرزهای ما را انگلیسی‌ها از بین نبردند؟ پس چرا در برابر انگلیس خیلی‌ها،واکنششان به تندی واکنش به روسیه تزاری نیست.

جلالی با تاکید بر اینکه من می‌گویم باید این  دوره ها را تفکیک کرد و ما باید مرد زمان خود باشیم، و مسائل با یکدیگر فرق  می کند، افزود : این که جمهوری اسلامی  ایران را متهم بکنند که در « تیول» قدرتی قرار بگیرد ،بی انصافی است،  جمهوری اسلامی ایران در طول ۴۳ سال گذشته سیاست خارجی اش مبتنی بر عزت، حکمت و مصلحت بوده است. شاید ما در سیاست خارجی‌مان یک جاهایی اشتباه کرده باشیم ولی خودمان اشتباه کرده‌ایم و کسی به ما دستور نداده و ما دستوری عمل نکرده‌ایم. من فکر می‌کنم اینها را باید در کنار هم قرار داد و مسائل را به صورت جامع مورد توجه قرار داد.

وی با تاکید مجدد مبنی  بر اینکه سفر رئیس‌جمهور به روسیه سفر خیلی مهمی است، گفت: غربی‌ها به این سفر چشم دوخته‌اند و تلاش‌هایی صورت می‌گیرد که این سفر تضعیف شود. این سفر در دوران کرونا انجام می‌شود ولی دو رئیس‌جمهور این اراده را کرده‌اند که با یکدیگر بنشینند و گفت‌وگو کنند و برای آینده همکاری‌های دو کشور  برنامه‌ریزی کنند. لذا من فکر می‌کنم این سفر از سوی غربی‌ها از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد و ممکن است سعی کنند که فضاسازی خبری نیز در مورد آن ایجاد کنند ولی ان‌شاءالله این سفر می‌تواند موجب برکت برای کشورمان و موجب گسترش روابط دو کشور شود.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید