برآورد می‌شود رقمی بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار ایران در این دو کشور بلوکه شده، که با آزادسازی آن، اقتصاد کشور می‌تواند یک تکانی بخورد، اما باید توجه داشت که انتقال این پول‌ها در شرایطی امکان پذیر است که ایران از لیست سیاه اف‌ای تی اف خارج شود.

تاثیر آزادسازی ارزهای بلوکه شده بر اقتصاد ایران

به گزارش سلام نو به نقل از فرارو، در حالی که مذاکرات برجام به نقطه جوش خود نزدیک شده، تمامی شواهد و قرائن حاکی از آن است که در نهایت برجام احیا خواهد شد که یکی از مهم‌ترین بخش‌های این توافق، آزادسازی ۱۵ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در دو کشور کره‌جنوبی و عراق است، حال باید دید سازوکار اجرای این تعهدات چگونه خواهد بود.

به نظر می‌رسد بسیاری از بازارها خود را آماده توافق احتمالی می‌کنند، در این رابطه کاهش قیمت دو هزار تومانی دلار در یک هفته اخیر خود موید موضوع بوده است، زیرا بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند، بازار دلار هوشمندترین بازار در بین بازارهای سرمایه‌ای است و به نوعی نرخ ارز زودتر از سایر متغیرهای اقتصادی آینده را پیش‌بینی می‌کند، حال در این رابطه باید دید که آیا دلار می‌تواند این هوشمندی را بار دیگر به رخ بکشد. در چنین شرایطی می‌توان گفت، ورود این دلارها می‌تواند اقتصاد ایران را با شرایط متفاوتی روبرو کند که قدر مسلم از وضعیت فعلی فاصله خواهد گرفت و روزهای بهتری را تجربه خواهد کرد.

تاثیر آزادسازی ارزهای بلوکه شده بر اقتصاد ایران

مرتضی افقه کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در کشورهای کره‌جنوبی و عراق می‌توانند وضعیت اقتصادی کشورمان را سروسامان دهد، گفت: در صورتی که برجام احیا شود و تحریم‌های بانکی و نقل و انتقالات بانکی برداشته شود، با ورود این منابع ارزی نرخ دلار کنترل شده و جلوی افزایش آن گرفته خواهد شد.

وی افزود: برآورد می‌شود رقمی بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار ایران در این دو کشور بلوکه شده، که با آزادسازی آن، اقتصاد کشور می‌تواند یک تکانی بخورد، اما باید توجه داشت که انتقال این پول‌ها در شرایطی امکان پذیر است که ایران از لیست سیاه اف‌ای تی اف خارج شود، زیرا در صورتیکه مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنان این موضوع را معطل نگه دارد، این امر ۱۰۰ درصد به زیان کشورمان خواهد بود.

افقه اظهار داشت: در صورتیکه اف‌ای تی اف، در ایران به نتیجه نرسد، آن زمان بانک‌های کوچک و متوسط اروپایی و آسیایی باید این منابع ارزی بلوکه شده را انتقال دهند که این در نوع خود یک پروسه بسیار پیچیده و زمانبر خواهد بود که این مسئله به ضرر اقتصاد کشور خواهد بود.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه آزادسازی ارزهای بلوکه شده تنها در کوتاه مدت تاثیر مثبتی دارد، اضافه کرد: با توجه به ساختار اقتصاد ایران به نظر می‌رسد تا زمانی که اصلاحات ساختاری انجام نشود ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که اقتصاد ایران مسیر صحیحی را طی کند و تنها شوک‌های اینچنینی می‌تواند جلوی وخیمتر شدن وضعیت را بگیرد.

رئیس گروه اقتصاد دانشگاه چمران اهواز ادامه‌داد: با توجه به تیم اقتصادی دولت نیز، نمی‌توان به هیچ عنوان انتظار داشت این افراد بتوانند راهکارهای مناسب اقتصادی را برای برون‌رفت اقتصاد ایران از وضعیت فعلی ارائه دهند، از سوی دیگر نظام حکمرانی اقتصادی، اداری، اجرایی و بروکراتیک طی این چندین دهه رو به اضمحلال بسیار زیادی گراییده و با این سیستم نمی‌توان رشد اقتصادی را رقم زد.

افقه با بیان اینکه بستر اقتصادی امروز بسیار مهیای انجام فساد است، بیان کرد: درحال حاضر به دلیل موانع بی‌شمار فضای کسب‌وکار برای تولید و تولیدکننده، عملاً نظام اقتصادی کشور ضد تولید و کارآفرینی بوده این درحالیست که انجام هر فعالیتی در راستای سفته‌بازی و سوداگری طی چند سال گذشته در کشور بسیار رونق داشته است، بنابراین چنین وضعیتی در بلندمدت تبعات بسیار جبران‌ناپذیری را به دنبال خود خواهد داشت واقتصاد کشور را به وضعیت دشوارتری مواجه خواهد ساخت.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانیکه دیدگاه ضدتوسعه‌ای بر نظام سیاسی و اقتصادی کشور حاکم است، نمی‌توان انتظار داشت که کشور در مسیر درست اقتصادی قرار بگیرد، متاسفانه سال‌هاست که دولت‌های مختلف اقتصاد کشور را تخریب کرده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد، این در حالیست که برنامه‌های اصلاحی باید هرچه سریعتر در صورت احیای برجام آغاز شود، اما به اعتقاد بنده هیچ نشانه‌ای از این وضعیت دیده نمی‌شود.

افقه اذعان داشت: بنابراین برای برون رفت از این وضعیت باید از فرصت برجام استفاده کرد و اقتصاد کشور را از بن‌بست خارج کرد، این کار نیز نیاز به اصلاحات عمیق و ساختاری دارد و تا زمانیکه این موضوعات انجام نشود، ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم، اقتصاد کشور به صورت واقعی به رشد و توسعه دست پیدا کند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید