مصطفی هاشمی‌طبا گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بر خلاف بخشی از سیاستمداران داخلی به شدت به سرنوشت کشور توجه می‌کرد و مسائل را با نگاهی به آینده مورد بررسی قرار می‌داد.

آیت‌الله هاشمی در مواجهه با هر موضوعی در ابتدا به منافع ملی فکر می‌کرد / شخصیتی کاملا معتدل و به دور از هرگونه تندروی بود

به گزارش سلام نو، قرن نو نوشت: جریان اعتدال بعد از فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی هنوز نتوانسته‌ حول یک محور واحد و تاثیرگذار جمع شود و بر اساس نظرات او به کنش‌گری و فعالیت سیاسی بپردازند.

در سالهای اخیر همواره برخی اسامی همچون حسن روحانی یا ناطق نوری به عنوان جانشینان شایسته برای آیت الله هاشمی رفسنجانی مطرح شده اند اما واقعیت این است که امثال روحانی جایگاه بسیار تاثیرگذار و کاریزماتیک سیاسی برخوردار نیستند که تمامی جریانات همسو با تفکر اعتدال با او همراه شوند

سیدمصطفی هاشمی طبا به عنوان سیاستمداری که سالها از نزدیک با دولت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی کار کرده و یکی از مدیران ارشد وی نیز بوده است، می‌گوید؛ متاسفانه بخشی از سیاستمداران فعلی در ایران دچار خودبزرگ بینی هستند و همین آفت موجب شده که آنها بدون درک از جامعه و جهان پیرامون خود سخن بگویند و در نتیجه دیگر سیاسیون و حتی مردم به ایشان در مقام یک لیدر سیاسی نگاه نکنند.

او معتقد است؛ امثال هاشمی رفسنجانی به این دلیل در عالم سیاست موفق بود که خود را عالم جامع نمی‌دانست و حتی در برابر مسائلی که قدرت انجام آن را نداشت، با صداقت اعلام می‌کرد که توانایی ورود ندارد.

مرحوم هاشمی همواره به منافع ملی فکر می‌کرد

سید مصطفی هاشمی طبا سیاستمدار اصلاح‌طلب و مدیر ارشد در دولت سازندگی در خصوص وجه تمایز مرحوم هاشمی رفسنجانی با سیاستمداران هم دوره خود، اظهار داشت: بنده به دلیل مراودات کار مستمری که با آیت الله هاشمی رفسنجانی داشتم متوجه شدم که ایشان همواره به مسائل مختلف نگاهی جامع داشتند و تنها از یک بُعد موضوعات را بررسی نمی‌کردند.

وی تأکید کرد: مرحوم هاشمی رفسنجانی در مواجهه با هر موضوعی در ابتدا به منافع ملی فکر می‌کرد، زیرا ایشان یک وطن پرست واقعی بود و اولویت خود را نیز برای ساخت کشور قرار می‌‍داد. اگر به همین ویژگی شخصیتی مرحوم هاشمی رفسنجانی توجه کنیم متوجه خواهیم شد که در ایران ضعیف حتی «مذهب تشیع» و «آرمان‌های انقلاب اسلامی» ضربه خواهد دید.

رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی با اشاره به روحیات میهن پرستانه مرحوم هاشمی رفسنجانی، بیان داشت: آیت الله هاشمی رفسنجانی بر خلاف بخشی از سیاستمداران داخلی به شدت به سرنوشت کشور توجه می‌کرد و مسائل را با نگاهی به آینده مورد بررسی قرار می‌داد.

مردم‌دوستی در ذات آقای هاشمی بود

هاشمی طبا گفت: «مردم» اولویت قلبی مرحوم هاشمی رفسنجانی برای کار و خدمت بود. ایشان مردم را «خلیفه الله» می‌دانستند و با این تفکر هیچگونه فرقی بین افراد و اقوام مختلف در جامعه قائل نبودند و به شدت با موضوعات تفرقه انگیز در میان مردم مخالفت می‌کردند.

در دولت سازندگی ارتباط خوبی با جهان شکل گرفت

وی با اشاره‌ای کوتاه به نگاه مرحوم هاشمی نسبت به مسائل بین المللی، بیان داشت: مرحوم هاشمی رفسنجانی به هیچ وجه کشور را منفک از جهان نمی‌دیدند و همواره تأکید داشتند که ایران نیز جزوی از جهان است. همین نگاه ایشان نیز باعث شده بود که کشور در زمان ایشان ارتباطات خوبی با کشورهای مختلف جهان ایجاد و یا آغاز کند.

اعتدال در رفتار مرحوم هاشمی موج می‌زد

این مدیر ارشد در دولت سازندگی تصریح کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی یک شخصیت کاملا معتدل و به دور از هرگونه تندروی بود. قطعا هر فردی در کارنامه کاری خود در عالم سیاست اشکالاتی نیز دارد، اما آقای رفسنجانی به هیچ عنوان اهل بیان واژه‌های تند و دور از شأن یک مقام سیاسی نبود و همواره اعتدال در کلام و اندیشه ایشان موج می‌زد.

آیت‌الله هاشمی نقدپذیر و منصف بود

هاشمی طبا در بخش دیگری از گفت‌وگو به روحیه نقدپذیری مرحوم هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی انسان نقدپذیر و در عین حال منصفی بود، به این معنا که اگر در قبال انجام یک کار توانایی انجام نداشتند، به صراحت می‌گفتند که در این موضوع ورود نمی‌کنم و اینگونه نبود که خود را انسانی «همه چیزدان» معرفی کنند.

سیاستمداران بر اساس منطق روز با مردم صحبت کنند

وی در پاسخ به این پرسش که چرا در خلأ رهبران سیاسی همچون مرحوم هاشمی رفسنجانی، جریانات سیاسی نمی‌توانند شخصیت جایگزین رهبر فقید خود ایجاد کنند، بیان داشت: متاسفانه بخشی از سیاستمداران فعلی در ایران به دلیل عدم شناخت کافی از جامعه و جهان پیرامون خود رو به بیان مسائلی آورده‌اند که فاقد ارزش است.

هاشمی طبا تأکید کرد: قطعا نبود رهبران سیاسی عاملی است تا بخشی از سیاستمداران متوجه مواضع خود نشوند. یک سیاستمدار باید متوجه باشد که با ابزار کلام با جامعه خود ارتباط برقرار می‌کند و نباید هر مسأله سطحی را به زبان بیاورد.

آقای هاشمی غرور کاذب نداشت

این چهره سیاسی اصلاح طلب اظهار داشت: بخشی از سیاستمداران فعلی دچار آفت خود بزرگ بینی شده‌اند و با وجود اینکه می‌دانند در درون خود برای انجام بسیار از کارها توانایی ندارند، اما تلاش می‌کنند خود را به عنوان یک مدیر کامل و جامع جلوه دهند. به همین دلیل است که هنوز نمی‌توان برای جریانات سیاسی یک لیدر به تمام معنا همچون مرحوم هاشمی رفسنجانی متصور بود، زیرا امثال ایشان هرگز روحیات خود بزرگ بینی و غرور کاذب نداشتند.

ماجرای خانه‌نشینی هاشمی‌طبا به دلیل اختلاف با سپاه

هاشمی طبا در ادامه با ذکر خاطره‌ای از مرحوم هاشمی رفسنجانی، یادآور شد: بنده به خاطر دارم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بخشی از زمین‌های مجموعه ورزشی «انقلاب» را در اختیار گرفته بود و من با این موضوع مخالفت جدی داشتم. هرچند آنها مدعی بودند که واگذاری صورت گرفته در زمان مدیر وقت سازمان تربیت بدنی (آقای غفوری‌فرد) صورت گرفته است، اما به دلیل اینکه این واگذاری به صورت شفاهی شکل گرفته بود، بنده به شدت با آن مخالف بودم.

وی گفت: کار به جایی رسید که من از رئیس جمهور وقت (مرحوم هاشمی رفسنجانی) تقاضا کردم که این موضوع را حل و فصل کنند و حتی خود بنده نیز چند روزی در محل کار حاضر نشدم. پس از چند روزی که از سوی دفتر رئیس‌جمهور با من تماس گرفتند و به خدمت آقای هاشمی رفسنجانی رسیدم، ایشان با صداقت کامل گفتند که در این موضوع نتوانستند کاری انجام دهند و من تحت تاثیر همین روحیه راستگویی ایشان دوباره در محل کار خود حاضر شدم و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در زمین‌هایی که در اختیار داشت شروع به ساخت و ساز مرتبط با فعالیت‌های خود کرد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید