جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا پس از بازدید از ویرانی‌های بجا مانده از آتش‌سوزی‌های کلرادو گفت: "طرح بازسازی بهتر" باید هرچه سریع‌تر به تصویب برسد.  

بایدن: آمریکا دیگر نمی‌تواند واقعیت شرایط آب و هوایی را نادیده بگیرد

به گزارش سلام نو، ایرنا به نقل از تارنمای روزنامه گاردین نوشت: «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در حالیکه به سفر خود برای بازدید از ویرانی های بجا مانده از آتش سوزی های کلرادو در این ایالت جنوب غربی پایان می داد، بر ارتباط میان آتش سوزی های فزاینده در این کشور و بحران جهانی آب و هوا تاکید کرد و گفت که آمریکا دیگر نمی تواند واقعیت شرایط آب و هوایی را نادیده بگیرد و "طرح بازسازی بهتر" باید هرچه سریعتر به تصویب برسد.  

طرح بازسازی بهتر، بسته پیش‌بینی شده هفت تریلیون دلاری کمکی برای مقابله با کووید-۱۹، پیامدهای اقتصادی آن و ایجاد ۱۰ میلیون شغل با انرژی پاک است که توسط بایدن ارائه شده‌است.

سفر بایدن به شهر "بولدر" ایالت کلرادو در روز جمعه، ششمین سفر وی در پی بلایای آب و هوایی از زمان تصدی پست ریاست جمهوری توسط بایدن در یک سال پیش بود، که نشانگر تهدید فزاینده گرمایش جهانی در ایالات متحده است. در پی بروز آتش سوزی های گسترده در کلرادو، بایدن وضعیت این ایالت را فاجعه بار اعلام کرده و کارشناسان هشدار داده اند که بحران آب و هوایی به این ویرانی کمک کرده است.

صدها نفر از مناطق آسیب دیده که انتظار می رفت سال جدید میلادی را در خانه های خود جشن بگیرند سال نو را با تلاش برای نجات آنچه که از ویرانه های آتش باقی مانده بود، آغاز کردند.

دانشمندان می گویند تغییرات اب و هوایی به وخامت اوضاع آب و هوایی کمک کرده و آتش سوزی ها به موضوعی مخرب تر که با تناوب بیشتری رخ می دهد تبدیل شده اند. ۹۰ درصد از شهر بولدر در وضعیت خشکسالی شدید یا بسیار شدید قرار دارد و این شهر از اواسط تابستان شاهد بارش باران های اساسی نبوده است.

گزارش ها حاکی از آن است که آتش سوزی های هفته گذشته نزدیک به یک هزار و صد خانه را ویران کرده و برخی مشاغل هم در پی وزش بادهای توفانی شدید در دو منطقه پرجمعیت حومه دنور از بین رفته و ۳۵ هزار نفر را مجبور به فرار از منازل خود کرده است.

آتش سوزی های کلرادو آخرین فاجعه از سلسله بلایای طبیعی را در ایالات متحده در سال گذشته میلادی رقم زد؛ فجایعی که در آن دستکم ۶۵۰ نفر در اثر بلایای آب و هوایی از جمله موج گرما، توفان، آتش سوزی و سیل جان خود را از دست دادند. براساس گزارش اداره ملی اقیانوسی و جوی، هزینه تخمینی تخریب های ناشی از توفان شدید در این منطقه حتی پیش از آتش سوزی کلرادو به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

کارشناسان می گویند که بدون تصویب طرح بازسازی بهتر رسیدن به هدف دولت برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به حداقل ۵۰ درصد کمتر از سطح ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۳۰ غیرممکن خواهد بود.

دولت بایدن در پی رویدادهای اخیر در کلرادو باردیگر از تصویب طرح بازسازی بهتر که ۵۵۰ میلیارد دلار برای مقابله با بزرگترین منابع گازهای گرمایش جهانی، دفاع کرد. اما تصویب این لایحه با مخالفت «جو منشن» سناتور دموکرات روبرو شده و خشم هم حزبی های وی را در پی داشته است. مخالفت این سناتور دموکرات در حالی است که رای وی از اهمیت بسیاری برخوردار است چراکه این لایحه با مخالفت جمهوری خواهان هم روبرو شده است.  

آمریکا پس از چین دومین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای است و دانشمندان هشدار می‌دهند که حتی به نصف رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ برای جلوگیری از افزایش فاجعه‌بار دمای جوی و اقیانوسی که خطر آتش‌سوزی‌های جنگلی را افزایش می‌دهد و خشکسالی را تشدید می‌کند کافی نباشد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید