اهدای نسوج از بیماران فوت شده با رضایت خانواده آنان و یا بنا بر وصیت آنها قبل از مرگ انجام می شود که این اقدام با اهدای عضو که از بیمار مرگ مغزی صورت می گیرد، متفاوت است.

اهدای نسوج بعد از مرگ چیست و چرا می‌تواند جان ۴۰ نفر را نجات دهد؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، رییس بانک سلول، بافت و عضو مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور گفت: اهدای نسوج هر فرد متوفی می تواند جان ۴۰نفر مبتلا به بیماری های مختلف مانند ارتوپدی، سوانح و سوختگی و قلبی را نجات دهد.

سعید شاه حسینی افزود: نسوج اهدایی از فرد فوت شده از بافت های مختلف بدن نظیر قرنیه، دریچه های قلبی، تاندونها، استخوانها و پوست است که در کمتر از ۲۴ ساعت از مرگ فرد باید برداشته شود.

وی بیان کرد: اهدای نسوج از بیماران فوت شده با رضایت خانواده آنان و یا بنا بر وصیت آنها قبل از مرگ انجام می شود که این اقدام با اهدای عضو که از بیمار مرگ مغزی صورت می گیرد، متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: در اهدای نسوج ظاهر متوفی حفظ شده و پس از برداشت بافتها، پیکر متوفی با پروتز جایگزین شده و به حالت اول در می آید.  

دکتر شاه حسینی گفت: در حال حاضر اهدای نسوج در سه شهر کشور شامل تهران، شیراز و مشهد انجام می شود که این واحد در مشهد از تیرماه ۱۳۹۹ راه اندازی شده است و همه بافت های برداشت شده به تهران ارسال شده و پس از انجام آزمایش تعیین سلامت بافتی و فرآوری، که حدود ۳ تا ۶ ماه به طول می انجامد،   قابل استفاده است.

رییس بانک سلول، بافت و عضو مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور افزود: سالانه حدود یک هزار اهدای نسوج از متوفیات در کشور انجام می شود که فرهنگ اهدای نسوج در بین مردم باید رونق گیرد.  

وی بیان کرد: اهدای نسوج متوفیات در مردان تا ۴۵ سال و در زنان تا  ۵۵ سال کاربرد دارد.

دکتر شاه حسینی اهدای کالبد متوفی برای انجام امور آموزشی و تحقیقاتی را از دیگر فعالیتهای بانک سلول، بافت و عضو مرکز تحقیقات پزشکی قانونی عنوان کرد و گفت: در زمینه اهدای کالبد، خراسان رضوی از استانهای پیشرو است و فرهنگ سازی خوبی در این زمینه تاکنون انجام شده است.

نسوج بدن یعنی بافت‌ های سلولی تشکیل دهنده بدن و در واقع مواردی از جمله قرنیه چشم، مغز استخوان، دریچه‌های قلبی،  تاندون،  پوست و … است.  پیوند اعضا از جسد از اعزام بیماران به خارج از کشور جهت پیوند جلوگیری کرده و از صرفه اقتصادی بالایی برخوردار است و پیوند کلیه از جسد نیاز به اهدای کلیه از اهدا کنندگان زنده را می‌کاهد. همواره نیاز به اعضای اهدایی بیشتر از موارد اهدای عضو بوده است. میزان موفقیت و بقای پیوند از جسد هر ساله رو به افزایش است.  امکان اهدای عضو فقط زمانی در نظر گرفته خواهد شد که دیگر هیچ اقدام نجات بخشی امکان پذیر نبوده و مرگ مغزی تایید شده باشد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید