نتیجه ۲ مطالعه جدید نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض سطوح ناسالم آلودگی هوا سالانه باعث مرگ ۱.۸ میلیون نفر در شهرهای سراسر جهان می‌شود.

آلودگی هوا سالانه جان ۱.۸ میلیون نفر را می گیرد

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، بعلاوه، این ۲ مطالعه همچنین نشان می‌دهند که سالانه نزدیک به ۲ میلیون مورد آسم در میان کودکان سراسر جهان با قرار گرفتن در معرض آلودگی دی اکسید نیتروژن ناشی از انتشار وسایل نقلیه موتوری مرتبط است که از هر سه مورد دو مورد در مناطق شهری رخ می‌دهد.

به گفته محققان، کودکان و افراد مسن بیشترین عوارض سلامتی مرتبط با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا را تحمل می‌کنند.

«ورونیکا ساوترلند»، یکی از نویسندگان هر دو مطالعه، در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: جلوگیری از بار سلامت عمومی ناشی از آلودگی هوا به استراتژی‌هایی نیاز دارد که نه تنها انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش می‌دهد، بلکه سلامت عمومی را برای کاهش آسیب‌پذیری بهبود می‌بخشد.

ساوترلند، کاندیدای دکترای بهداشت عمومی در دانشگاه جورج واشنگتن در واشنگتن دی سی گفت: اکثر جمعیت شهری جهان هنوز در مناطقی با سطوح ناسالم آلودگی هوا زندگی می‌کنند.

بر اساس تحلیلی که در ماه نوامبر منتشر شد، قرار گرفتن در معرض ذرات ریز آلاینده در هوا سالانه باعث مرگ زودهنگام ۴ میلیون نفر در سراسر جهان می شود.

ساوترلند و همکارانش گفتند که حدود ۵۵ درصد از جمعیت جهان در شهرها زندگی می کنند و ۸۶ درصد یا ۲.۵ میلیارد نفر از آنها در معرض سطوح ناسالم ذرات معلق در هوا یا PM۲.۵ قرار دارند.

طبق اعلام سازمان حفاظت از محیط زیست، PM۲.۵ به آلاینده‌های میکروسکوپی موجود در گرد و غبار و دود در هوا اشاره دارد که عمدتاً در اطراف مکان های تولیدی و صنعتی متمرکز هستند.

تحقیقات منتشر شده در ماه نوامبر نشان داد که در آمریکا، بیش از ۴۰ درصد از جمعیت این کشور در شهرهایی با هوای ناسالم زندگی می کنند. مطالعات قبلی نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض این ذرات، که ریز و با قطر ۲.۵ میکرومتر یا کمتر هستند، با ابتلا به چند عارضه سلامتی از جمله آسم و سایر اختلالات ریوی، بیماری قلبی و زوال عقل مرتبط است.

ساوترلند و همکارانش برای اولین تحلیل، غلظت PM۲.۵ و روند میزان مرگ و میر را برای بیش از ۱۳ هزار شهر در سطح جهان در فاصله زمانی میان سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ بررسی کردند.

به گفته محققان، در تمام شهرهایی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند، میانگین غلظت PM۲.۵ در هوا تا ۳۰۰ درصد بیشتر از آستانه‌ای بود که سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۱ ناسالم توصیف کرده بود.

داده‌های این تحلیل نشان داد که  از هر ۱۰۰ هزار مرگ و میر در مناطق شهری سراسر جهان، ۶۱ مورد در سال ۲۰۱۹ با قرار گرفتن در معرض PM۲.۵ مرتبط بوده است که در جنوب شرق آسیا با ۸۴ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر، بیشترین مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا دیده می‌شود.

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، بر اساس روندهای تاریخی، حدود ۱.۸ میلیون مرگ اضافی یا تفاوت میان مرگ و میر واقعی و تعداد مورد انتظار وجود دارد. محققان گفتند که این افزایش تنها به دلیل قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در سال ۲۰۱۹ ایجاد شده است.

در مطالعه دوم، همین گروه از محققان سطوح دی اکسید نیتروژن یا NO۲ را در همان شهرها بررسی کردند. داده‌ها نشان داد که در سال ۲۰۱۹، ۱.۸۵ میلیون مورد جدید آسم کودکان با NO۲ مرتبط بود. به گفته محققان، در مناطق شهری، NO۲ مسئول ۱۶ درصد از کل موارد جدید آسم کودکان در سال ۲۰۱۹ بود، اگرچه نرخ آسم در این شهرها در طول دوره ۲۰ ساله این مطالعه، دست کم تا حدی، به دلیل افزایش جمعیت کاهش یافت.

«سوزان آننبرگ»، یکی از نویسندگان هر دو مطالعه، در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: نتایج این دو مطالعه تأثیر مهم آلودگی هوای ناشی از سوخت را بر سلامت کودکان در شهرهای جهان نشان می‌دهد.

مشروح این دو مطالعه در نشریه The Lancet Planetary منتشر شده است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید