نایب رییس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: بهتر است که دولت حذف ارز ۴۲۰۰ برای دارو را نگه دارد و یا پلکانی افزایش دهد. اینکه بخواهد به صورت یک دفعه‌ای این کار را انجام شود آسیب سنگینی به بیمه‌ها خواهد زد و بیمه‌ها هم توانایی اینکه تعهدات خود نسبت به بیمه‌شدگان را انجام دهند، نخواهند داشت.

کل درآمد دولت از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، کفاف بیمه‌ها را نمی‌دهد

به گزارش سلام نو، جلیل کاربخش راوری در گفت‌وگو با ایلنا در مورد نقش و وضعیت بیمه‌ها در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار کرد: از اول نباید نرخ ۴۲۰۰ تومانی اعمال می‌شد چراکه قیمت غیرواقعی بود، بعد از آن هم باید به صورت پلکانی و به تدریج حذف می‌شد نه امروز که فاصله بین نرخ ترجیحی با نرخ بازار حدود ۲۴ هزار تومان است. اگر قرار باشد در این شرایط ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود آسیب سنگینی وارد می‌شود.

وی افزود: بیمه‌های خصوصی، تامین اجتماعی و بیمه خدمات کشوری وضعیت به شدت نامطلوبی دارند. از آنجه که دولت بدهی‌ خود به این بیمه‌ها را پرداخت نکرد، وضعیت جاری آنها مناسب نیست. افزایش دستمزدها هم به اندازه‌ای که تورم پیش‌بینی می‌شود توسط دولت افزایش نخواهد یافت. عملا فشار به بیمه‌ها افزایش می‌کند و نمی‌توانند به تعهدات خود نسبت به بیمه‌شدگان عمل کند پس قطعا آسیب خواهد زد.

نایب رییس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: بدهی دولت به صندوق بیمه تامین اجتماعی حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است. بخش بزرگی از هزینه‌های درمان مربوط به دارو است، اگر قرار باشد که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تورم در مورد دارو اعمال شود و از طرف دیگر با افزایش تنها ۱۰ درصد دستمزدها و نرخ ارزی که با آن دارو وارد می‌شود ۵ برابر شود؛ طبیعتا بیمه‌ها نمی‌توانند آن را پوشش دهند.

وی در ادامه اضافه کرد: مجموع پرداختی حق بیمه کارگر، ۲۷ درصد از حقوق است؛ ۹ بیست و هفتم آن را سازمان تامین اجتماعی می‌تواند هزینه درمان کند. اگر بیشتر از آن هزینه شود باید از محل بازنشستگی و مستمری آینده بردارد و هزینه جاری کند. پس عملا نمی‌تواند به تعهدات خود عمل کند.

کاربخش با تاکید بر لزوم تقویت بیمه‌ها برای این شرایط گفت: دولت قطعا باید از ما به التفاوتی که از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست می‌آورد به صندوق‌های بیمه‌ای کمک کند اما نه به اندازه‌ای که در لایحه بودجه دیده شده چراکه این میزان کافی نیست. میزانی که نیاز است حدود یک سوم بودجه سازمان تامین اجتماعی تنها برای این سازمان است.

وی افزود: یعنی مطابق سال گذشته که بودجه این سازمان ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بود باید ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فقط به سازمان داده شود. در حالی که درآمد دولت از محل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است که از محل آن می‌خواهد به اقشار محروم هم کمک کند. بنابراین اگر دولت همه ما به التفاوت به دست آمده را هم به بیمه اختصاص دهد باز هم کفایت نخواهد کرد.

کاربخش همچنین خاطرنشان ساخت: اثرات تورمی که در دارو ایجاد می‌شود بسیار بیشتر از رقمی است که ما فکر می‌کنیم؛ بهتر است که دولت حذف ارز ۴۲۰۰ را برای دارو نگه دارد و پلکانی افزایش دهد. اینکه بخواهد به صورت یک دفعه‌ای این کار را انجام دهد آسیب سنگینی به بیمه‌ها خواهد زد و بیمه‌ها هم توانایی اینکه تعهدات خود نسبت به بیمه‌شدگان انجام دهند را نخواهند داشت و عملا آسیب آن را بیمه‌شوندگان و اقشار کم‌درآمد جامعه که عمدتا کارگران و کارمندان هستند خواهند دید. امیدوارم دولت با سیاست‌هایی که اعمال می‌کند، طوری برنامه‌ریزی شود که کمترین آسیب را به مردم و اقشار آسیب‌پذیر جامعه وارد کند.

کد خبرنگار: ۱۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید