وزارت صمت از انباشت ۱۷۸ هزار خودروی ناقص خبر داده است. کارشناسان عقیده دارند خودروسازان تا زمان افزایش قیمت‌ها این خودروها را عرضه نمی‌کنند.

شگرد خودروسازان برای جبران هزینه‌های خود / انباشت خودروی ناقص در پارکینگ‌ها

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، بازرس‌ کل امور صمت سازمان بازرسی کل کشور از انباشت ۱۷۸ هزار خودروی ناقص در پارکینگ‌ها خبر داد.

اشکان میر محمدی همچنین در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: اگر عزم و اراده و روحیه جهادی باشد امکان تامین قطعات خودروهای ناقص فراهم است.

سیدعلی موسوی، عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز با انتقاد شدید از انحصار در صنعت خودرو گفت: خودروسازها قطره‌چکانی خودروها را عرضه می‌کنند تا با انباشت تقاضا بتوانند قیمت‌ها را افزایش دهند.

خودروسازها به دنبال کاهش ضرر

عبدالله مشکانی، کارشناس بازار خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز دلیل اصلی انباشت خودروها را کاهش ضرر دانست و توضیح داد: نرخ تولید خودروسازان بر مبنای دلار ۲۵ هزار تومان است و فروش آن‌ها بر اساس دلار ۱۵ هزار تومان، همین مساله یکی از عوامل انباشت خودروها توسط خودروسازی‌ها است.

او ادامه داد: ضرری که خودروسازان در تولید و فروش خودرو متحمل می‌شوند یکی دیگر از عواملی است که موجب انباشت خودروی ناقص در انبارها می‌شود.

عدم عرضه تا افزایش قیمت‌ها

مشکانی معتقد است خودروسازان به دلیل جلوگیری از زیان و جبران هزینه‌های تولید و قطعات، خودروها را انبار می‌کنند تا بتوانند با افزایش قیمت خودرو بخشی از هزینه‌های خود را جبران کنند.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه افزایش قیمت خودرو، زیان انباشته خودروسازان را جبران نمی‌کند ادامه داد: با توجه به این موضوع که هزینه‌های تولید و قیمت فروش خودروها بر اساس سه الی چهار ماه گذشته تعیین شده است، خودروسازان نیاز به افزایش قیمت بیشتری دارند.

به اعتقاد مشکانی افزایش قیمت دلار و هم‌سو نشدن قیمت فروش خودرو کارخانه‌ها با قیمت ارز و از طرفی قیمت‌گذاری خودرو در بازار آزاد با دلار بازار آزاد از عواملی است که موجب ضرر خودروسازان می‌شود.

مشکلات قیمت گذاری خودروها

مشکانی سیاست گذشته‌نگر برای تعیین قیمت خودروسازان را غلط می‌داند؛ زیرا بررسی قیمت تولید آن‌ها و نرخ فروش خودروها بر اساس نرخ ارز و بازار سه ماه پیش تعیین می‌شود، درصورتی که قیمت دلار افزایشی است و قیمت بازار با نرخ دلار افزایش داشته اما قیمت کارخانه به نسبت درستی افزایش نداشته است.

او در پایان گفت: تا زمانی که فروش خودروسازان در اختیار خودشان نباشد تا بتوانند قیمت‌گذاری را بر اساس نرخ روز دلار و بازار آزاد انجام دهند، این مسیر فرسایشی و زیان‌ده در برابر خودروسازان قرار دارد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید