این دایناسور یکی از اعضای خانواده Mamenchisauridae، گروهی از دایناسورهای سوروپود (گردن دراز گیاهخوار) بود که از دوره ژوراسیک و کرتاسه اولیه در دشت‌های وسیع آسیا و آفریقا زندگی می‌کرده است.

کشف گونه‌ای جدید از دایناسورها با طول ۲۵ متر!

به گزارش سلام نو به نقل از فرارو، در طی یک کشف جالب توجه جدید، دیرینه شناسان موفق شدند با بررسی یک فسیل دایناسور که حدود ۳۰ سال پیش در کشور چین یافت شده، گونه‌ای جدید از دایناسورهای گردن دراز سوروپود را شناسایی کنند.

به گفته دانشمندان، این گونه جدید دایناسور گردن دراز تقریباً ۱۵۵ میلیون سال پیش و در دوران ژوراسیک پسین، بر روی زمین می‌زیسته است. تحقیقات نشان می‌دهد طول این گونه جدید که با نام علمی Rhomaleopakhus turpanensis نامگذاری شده، به بیش از ۲۵ متر (۸۲ فوت) می‌رسیده است.

این دایناسور یکی از اعضای خانواده Mamenchisauridae، گروهی از دایناسورهای سوروپود (گردن دراز گیاهخوار) بود که از دوره ژوراسیک و کرتاسه اولیه در دشت‌های وسیع آسیا و آفریقا زندگی می‌کرده است. پروفسور پل بارت، دیرینه شناس گروه علوم زمین در دانشگاه کالج لندن و گروه علوم زمین در دانشگاه کالج لندن، در این خصوص می‌گوید: «این دایناسورها مهره‌های اضافی در گردن خود داشتند که آن‌ها را درازتر از همنوعان خود می‌کرد. علاوه بر این، مهره‌های گردن این جانور نیز درازتر بود. ما نمی‌دانیم که چرا چنین تحولی در بدن این جانور رخ داده، اما احتمالاً این گونه‌ای سازگاری با محیط اطراف برای رفع نیازهای تغذیه بوده است».

کشف گونه‌ای جدید از یک دایناسور گردن دراز

فسیل‌های یافت شده مربوط به اندام‌های جلویی تقریباً سالم Rhomaleopakhus turpanensis است که در حوضه تورفان، در منطقه خودمختار اویغور سین کیانگ چین به دست آمده است. پروفسور بارت گفت: «دایناسور Rhomaleopakhus turpanensis در ابتدا رسماً به عنوان گونه‌ای از دایناسور مشابه دیگری به نام Hudiesaurus sinojapanorum توصیف شد، اما تعدادی ویژگی دارد که در هیچ سوروپود دیگری دیده نمی‌شود. به عنوان مثال، این گونه احتمالاً تنومندترین بازوها را در بین سایر سوروپودهای شناخته شده در این عصر دارد.»

این بدان معناست که این دایناسور در مقایسه با سایر ساروپودهایی که در کنار آن زندگی می‌کرد، واقعاً قدرتمند بود. بعلاوه، Rhomaleopakhus turpanensis دارای استخوان بسیار قوی در قسمت داخلی بین دو استخوان بلند ساعد بود. پروفسور بارت می‌گوید: «ما فکر می‌کنیم که یک برجستگی بزرگ و غیرمعمول در بالای استخوان گردن این جانور وجود دارد که اندام جلویی را خمیده می‌کند، به طوری که این اندام جلویی معمولاً در حالت کمی خمیده نگه داشته می‌شد، نه مستقیم. ما فکر می‌کنیم این بدان معناست که اندام جلویی فقط حیوان را بالا نگه نمی‌دارد، بلکه ممکن است کارهای جالب دیگری نیز با آن انجام داده باشد.»

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید