مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مصرف روزانه شیر و لبنیات برای تمام اشخاص ضروری است و برخی افراد از جمله مادران باردار، کودکانی که در سن رشد قرار دارند و نوجوانانی که در دوره جهش رشد هستند، حتی باید روزانه بیشتر از دو واحد شیر یا لبنیات مصرف کنند.

 یک سوم ایرانیان مصرف لبنیات را از سفره خود حذف کرده‌اند / احتمال تشدید پوکی استخوان، پوسیدگی دندان و اختلال در رشد ایرانیان

به گزاشر سلام نو به نقل از رکنا، در سال های اخیر شاهد افزایش محسوس قیمت شیر و لبنیات بوده ایم. رشد شدید قیمت شیر و لبنیات در چند سال گذشته منجر به کاهش مصرف شیر و لبنیات در میان ایرانیان شده است. این در حالی است که شیر و لبنیات بهترین منبع کلسیم محسوب می شوند و کاهش مصرف شیر و لبنیات می تواند خطر کوتاه شدن قد و پوک شدن استخوان مردم ایران را به همراه داشته باشد.

همه افراد باید روزانه ۲ واحد شیر یا لبنیات مصرف کنند

 افزایش شدید قیمت شیر و لبنیات در سال های اخیر منجر به کاهش محسوس مصرف این مواد مغذی در میان ایرانیان شده است. این در حالی است که شیر و لبنیات یکی از گروه های غذایی اصلی تلقی می شوند که تمام افراد در همه گروه های سنی باید روزانه مقدار معینی از آن را مصرف کنند؛ چراکه شیر و انوع لبنیات شامل ماست، پنیر، کشک و دوغ، منبع عمده کلسیم هستند که مصرف آنها برای رشد و استحکام دندان ها، رشد کودکان و نوجوانان و پیشگیری از پوکی استخوان در سالمندان ضروری هستند.

در همین راستا، دکتر زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که همه افراد باید روزانه حداقل دو واحد شیر یا لبنیات مصرف کنند،گفت: مصرف روزانه شیر و لبنیات برای تمام اشخاص ضروری است و برخی افراد از جمله مادران باردار، کودکانی که در سن رشد قرار دارند و نوجوانانی که در دوره جهش رشد هستند، حتی باید روزانه بیشتر از دو واحد شیر یا لبنیات مصرف کنند.

وی افزود: منظور از یک واحد شیر یا لبنیات، یک لیوان شیر یا معادل آن از انواع لبنیات دیگر است؛ مثلا یک لیوان ماست یا ۵۰ گرم معادل ۱.۵ قوطی کبریت پنیر. بنابراین افراد یا باید روزانه دو لیوان شیر مصرف کنند یا معادل آن، ماست، پنیر یا سایر انواع لبنیات را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهند. البته افراد باید توجه داشته باشند که لازم نیست حتما شیر مصرف کنند و می توانند به جای شیر، از لبنیات جایگزین یعنی ماست، پنیر و کشک نیز استفاده کنند، چراکه تمام انواع لبنیات از نظر ارزش غذایی یکسان هستند و می توان همه آنها را به جای یکدیگر مصرف کرد.

کمتر از ۲۰ درصد ایرانیان به اندازه کافی شیر و لبنیات می خورند

عبداللهی با بیان این که شیر و لبنیات منبع مهم پروتئین محسوب می شوند، عنوان کرد: هدف اصلی از مصرف شیر و لبنیات این است که ما بتوانیم میزان کلسیم موجود در بدن را در حد کافی نگه داریم؛ چراکه شیر و لبنیات بهترین منبع کلسیم محسوب می شوند. مصرف کلسیم نیز نه تنها در رشد قدی کودکان، سلامت استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان نقش مهمی دارد، بلکه ثابت شده است که احتمال بروز بیماری های قلبی و عروقی در جوامعی که شیر و لبنیات بیشتری مصرف می کنند، به دلیل نقش کلسیم در تنظیم فشار خون، کمتر است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: مطالعات وزارت بهداشت، انستیتو تحقیقات تغذیه و دانشگاه های علوم پزشکی کشور نشان می دهد که میزان مصرف شیر و لبنیات توسط ایرانیان به صورت کلی پایین تر از مقدار توصیه‌شده است و کمتر از ۲۰ درصد ایرانیان در برنامه غذایی روزانه خود حداقل دو واحد شیر و لبنیات مصرف می کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: افزایش محسوس قیمت شیر و لبنیات در سال های اخیر منجر به کاهش قابل توجه مصرف این مواد غذایی مهم توسط ایرانیان شده است و متاسفانه باید اذعان داشت که در دو سال گذشته، به دلیل تبعات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، افزایش آمار بیکاری، رشد قیمت مواد غذایی و تورم سنگین موجود در جامعه، دهک های درآمدی پایین کشور تا حد زیادی مصرف شیر و لبنیات را کنار گذاشته اند.

احتمال تشدید پوکی استخوان، پوسیدگی دندان و اختلال در رشد ایرانیان

عبداللهی با اشاره به مطالعات انجام شده توسط وزارت بهداشت و انستیتو تحقیقات تغذیه در سال ۹۹ گفت: نتایج آخرین مطالعه ای که درباره مصرف شیر و لبنیات در سطح کشور انجام شده است، نشان می دهد که در سال گذشته ۳۰ درصد ایرانیان مصرف شیر را به شدت کاهش داده یا به طور کامل حذف کرده اند. همچنین براساس آن مطالعه، حدود ۲۶ درصد ایرانیان، ماست را تا حد زیادی از سفره خود کنار گذاشته اند و پنیر نیز از سفره ۲۰ درصد ایرانیان حذف شده است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: با توجه به این که این مطالعه در ابتدای سال ۹۹ انجام شده و در یک سال و نیم اخیر نیز قیمت شیر و لبنیات به شکل محسوسی افزایش یافته است، بنابراین اکنون به جرات می توان گفت که حدود یک سوم ایرانیان، یا مصرف شیر و لبنیات را تا حد زیادی کاهش داده یا آن را به طور کامل از سفره خود حذف کرده اند.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت درباره مهمترین تبعات ناشی از کاهش مصرف شیر و لبنیات در ایران توضیح داد: در سال های آتی این نگرانی وجود دارد که با افزایش شدید قیمت شیر و لبنیات و حذف این گروه غذایی مهم از سفره بسیاری از مردم، ایرانیان رفته رفته با تبعات ناشی از کمبود کلسیم از جمله سوء تغذیه در کودکان و نوجوانان، اختلال در رشد، کوتاهی قد و پوکی استخوان مواجه شوند و ممکن است در سال های آینده با شکستگی های خودبخودی استخوان در میان سالمندان کشور مواجه شویم که می تواند هزینه های زیادی را به بخش بهداشت و درمان کشور تحمیل کند.

وی در پایان تصریح کرد: اگر قیمت شیر و لبنیات بازهم افزایش یابد و تعداد بیشتری از ایرانیان نتوانند که این مواد غذایی مهم را در سبد غذایی روزمره خود نگه دارند، قطعا جامعه ما با تبعات زیادی از نظر سلامتی مواجه خواهد شد که بدون شک یکی از این تبعات، از بین رفتن سلامت دندان و افزایش آمار پوسیدگی دندان در میان ایرانیان خواهد بود.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید