حتما به خاطر دارید که از فردای تشییع پیکر حاج قاسم برخی نام او را علم کردند و شهادت را بهانه عدم مذاکره قرار دارند؟ گروهی که روزی می‌خواست در دهان هر کسی بزند که با قاتل حاج قاسم مذاکره کند حالا حامی مذاکره شده و بعید نیست فردای روزگار پیشقراول مذاکره با آمریکا هم باشد.

حاج قاسم را خرج بازی‌های سیاسی نکنید!

سلام نو سرویس سیاسی: این روزها که دو سال از شهادت حاج قاسم سلیمانی، ابومهندس ابومهدی و همراهانشان در فرودگاه بغداد می‌گذرد از بزرگی، رشادت، صلابت و نکات مثبت کوچک و بزرگ حاج قاسم بسیار گفته می‌شود. درباره نقش، توان و اثرات سیاسی و نظامی او بر منطقه و ایران هم حرف گفته و ناگفته بسیار می‌رود.

در نتیجه شاید بد نباشد در دومین سالگرد ترور ناجوانمردانه سردار ملی ایرانیان در آن سوی مرزها نگاهی به آسیب‌هایی شود که از دو سال پیش تا امروز به سرمایه اجتماعی «قاسم سلیمانی» زده شده است.

قاسم سلیمانی در تمام سال‌های فعالیتش به عنوان یک چهره تماما نظامی شناخته می‌شد که جز چند مورد انگشت شمار از ورود مستقیم و علنی به سیاست خودداری کرد. او هیچ وقت خود را اصولگرا یا اصلاح‌طلب ندانست، ادعای انقلابی‌گری نداشت و از تمام دولت‌ها حمایت کرد.

صدا، نوشته و مواضع او نیز نشان می‌دهد که او معتقد بود باید در جامعه این خط کشی‌ها را کنار گذاشت و بی‌حجاب، بدحجاب، اصولگرا، اصلاح‌طلب، چپ و راست را فرزند خود دانست.

همین رویکرد قاسم سلیمانی در کنار شجاعت مثال زدنی و خاصش در میدان نبرد باعث شد تا او تبدیل به چهره‌ای ملی و فراجناحی شود که تشیع پیکرش میعاد مردم از هر دسته، گروه و قشری بود. این مسئله سرمایه‌ای عظیم برای حاج قاسم پدید آورد، سرمایه‌ای که بعد از شهادتش نیز ادامه داشت و میلیون‌ها نفر را در خاورمیانه به سوگواری واداشت.

حتما به خاطر دارید گروهی که  روزی می‌خواست در دهان هر کسی بزند که با قاتل حاج قاسم مذاکره کند حالا حامی مذاکره شده و بعید نیست فردای روزگار پیشقراول مذاکره با آمریکا هم باشد.

دوران انتخابات را به خاطر دارید؟ آن جایی که هر نامزد انتخابات مجلس و ریاست جمهوری می‌خواست خود را طوری به قاسم سلیمانی ربط دهد؟ یکی در حوزه سازندگی سپاه بود و دیگری رفیق نزدیک. حجت صلاحیت یک نفر برای ریاست جمهوری هم عکس بوسه حاج قاسم بر یپشانی‌اش بود.

از آن طرف هم از بخشداری فلان روستا تا معاون بهمان وزیر هر کسی می‌خواست رقیبش را سرکوب کند می‌گفت که حاج قاسم شهید نشد که شما چنان و چنین کنید.

قاسم سلیمانی می‌تواند محور وحدت جامعه، کنار گذاشتن اختلافات و انجام اقدامات ملی باشد، اما این چنین اقدامات سطح سرمایه اجتماعی او را در خطر قرار می‌دهد و او را که عمری از مناقشات سیاسی به دور بود به محل مناقشه و دعوا بدل می‌کند. آنان که واقعا دل در گروه حاج قاسم دارند بهتر است جلوی چنین رفتارهایی ایستادگی کنند و اجازه سوءاستفاده را به مخالفان ندهند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید