طبق اعلام منابع خبری، اعتراضات روز یکشنبه در سودان منجر به کشته شدن ۳ نفر و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر شده است.

اعتراضات در سودان سه کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت

به گزارش سلام نو، ایرنا به نقل از اسکای نیوز نوشت: بر اثر شلیک گلوله جنگی و گاز اشک آور در شهر «أم درمان» واقع در شمال خارطوم دستکم ۳ نفر کشته و ده ها نفر زخمی شدند.

بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی برای جلوگیری از نزدیک شدن معترضان سودانی به قصر ریاست جمهوری در مرکز خارطوم از بمب های صوتی و گاز اشک آور استفاده کرد.

این گزارش می افزاید، هزاران نفر در پایتخت سودان و تعدادی از شهرهای دیگر این کشور در اعتراض به اوضاع سیاسی سودان و حمایت از دولت مدنی به خیابان ها آمدند.

این تظاهرات در حالی برگزار شد که شامگاه یکشنبه «عبدالله حمدوک» نخست وزیر سودان در نطقی استعفای خود را اعلام کرد.

نخست وزیر مستعفی سودان در خصوص بحران در این کشور اظهار داشت: کلیدواژه حل معضلی که حدود ۶ دهه در سودان ادامه دارد، گفت وگو و مذاکره است.

سودان از ۲۵ اکتبر گذشته شاهد اعتراض‌ها در رد تدابیر استثنایی «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیت و فرمانده ارتش این کشور است که شامل اعلام وضعیت فوق العاده، انحلال شوراهای حاکمیت و انتقالی می‌شود. احزاب سیاسی سودان برکناری حمدوک نخست وزیر و دستگیری رهبران و مقامات سودانی توسط نظامیان را «کودتای نظامی» خوانده‌اند.

در ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان)، البرهان و حمدوک یک توافقنامه سیاسی را امضا کردند که شامل بازگشت نخست وزیر به سمت خود، تشکیل دولت تکنوکرات، آزادی بازداشت شدگان سیاسی است. دو طرف در این توافق متعهد شدند که برای تکمیل مسیر دموکراتیک با یکدیگر همکاری کنند. این در حالی است که احزاب سیاسی و مدنی مخالفت خود را با این توافق اعلام کردند و آن را «تلاش برای مشروعیت بخشیدن به کودتا» دانستند و متعهد شدند که اعتراضات را تا حصول حاکمیت کامل غیرنظامی ادامه دهند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید