بر اساس اعلام سازمان هواشناسی سامانه بارشی دیگری وارد کشور شده و در شمال غرب و غرب بارش باران و برف پیش بینی شده است.

گزارش هواشناسی دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ / بارش برف و باران در این ۴ استان

به گزارش سلام نو به نقل از روز نو :سازمان هواشناسی در اطلاعیه‌هایی با اشاره به ادامه فعالیت سامانه بارشی برای کشاورزان برخی استان‌های کشور هشدار قرمز صادر کرد.

، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده نگری سازمان هواشناسی امروز سامانه بارشی در نیمه جنوبی کشور فعال است و باعث بارش باران،‌ رعدوبرق، وزش باد و رگبار می‌شود.

فردا گستره فعالیت سامانه بارشی کل کشور را در برمی‌گیرد و شدت‌ بارش‌ها برای شرق هرمزگان، جنوب شرق کرمان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و شرق خراسان رضوی است. سه شنبه گستره فعالیت سامانه بارشی در نیمه شرقی کشور است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی بعدازظهر سه شنبه سامانه بارشی دیگری وارد کشور شده و در شمال غرب و غرب بارش باران و برف پیش بینی شده است.

روز چهارشنبه با شمالی شدن جریانات روز دریای خزر گستره بارش‌ها سواحل شمالی و شمال شرق کشور را در می‌گیرد و در سایر مناطق کشور به جز نوار جنوبی بارش برف و باران پیش بینی شده است. روز پنجشنبه در شرق و جنوب شرق کشور بارش باران گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید پیش بینی شده و سامانه بارشی اواخر وقت از کشور خارج می‌شود.

توصیف سامانه: وزش باد نسبتا شدید (جنوب‌شرقی-جنوب‌غربی) به همراه بارش باران

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج حداکثر ۲ تا ۲.۵ متر

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۲ : خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، در نواحی ساحلی و دور از ساحل خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان.

دوشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ : خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، در نواحی ساحلی و دور از ساحل بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان.

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۴ : تنگه هرمز و دریای عمان، در نواحی ساحلی و دور از ساحل و شرق هرمزگان، سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: خسارت به تاسیسات دریایی و ساحلی، خطر غرق شدن قایق های سبک و نیمه سنگین و اختلال در تردد با شناورهای سنگین و آسیب به قفس ها و تورهای صیادی.

توصیه: عدم فعالیت های تفریحی و محدودیت در سایر فعالیت دریایی بویژه در مناطق فراساحل، جمع آوری تورها و لوازم صیادی و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت

توصیف سامانه اول: فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: اوایل وقت شنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۱

زمان پایان: اواخر وقت سه‌شنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۴

نوع مخاطره: بارش باران

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۱ : هرمزگان و جنوب شرق سیستان و بلوچستان.

یکشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۲ : خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شمالی کرمان، شرق سیستان و بلوچستان، جنوب خراسان جنوبی، جنوب یزد، غرب اصفهان.

دوشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ : نیمه شرقی هرمزگان، جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی.
 

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۴ : جنوب سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی

توصیه:
مزارع و باغات: زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش ها، عدم انجام آبیاری، محلول پاشی و سم پاشی با توجه به وقوع بارش ها، استحکام سازه های باغی در برابر بارش های شدید، انجام آبیاری در خاک های شور بعد از وقوع باران یا برف به منظور آبشویی شوری از محیط ریشه، تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به مکان های مسقف ، خودداری از انجام چالکود در باغات با توجه به رخداد بارش سنگین، تسریع در برداشت مرکبات استان کرمان.
سالن های پرورش قارچ، گلخانه و انبار: تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن ها با توجه به کاهش دما و وقوع بارش ها . استحکام و ترمیم سقف گلخانه ها در برابر بارش شدید . کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت، جهت جلوگیری از خسارت بیماری های قارچی، بسته نگهداشتن دریچه های گلخانه ها در هنگام کاهش دما و بارش.

سالن های مرغداری و دامداری : عدم استفاده از آب باران برای دام ها . جلوگیری از نفوذ هوای سرد و روان آب به داخل سالن ها، جمع آوری کود از واحدهای دامداری قبل از وقوع بارش.

استخرهای پرورش ماهی: پاک سازی، تنظیم و کنترل دریچه های ورودی و خروجی آب استخرها، جلوگیری از ورود آب گل آلود به استخرها با توجه به حجم بالای روان آب و سیلابی شدن رودخانه ها . عدم کوددهی به استخرهای پرورش ماهی گرم آبی و کاهش غذا دهی به میزان نصف نرمال به دلیل ابرناکی.

عشایر و زنبوردارای: خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‏ ها و مسیل‏ ها با توجه به وقوع بارش ها‏، عایق بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش، کاهش دما و وزش باد و تغذیه کمکی کلنی‌ها جهت زمستان گذرانی، عدم چرای دام در مراتع و ارتفاعات و انتقال دام ها به مکان سرپوشیده در هنگام وقوع بارش.

ماشین آلات و ادوات کشاورزی: تخلیه آب و جمع‏ آوری لوله ها، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار به دلیل بارش های سنگین، انتقال ماشین‏ آلات و ادوات کشاورزی از مزراع به مکان های امن به دلیل آغاز بارش‏ ها

توصیف سامانه دوم: وزش باد شدید

زمان شروع: بعدازظهر یک‌شنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۲

زمان پایان: اواخر وقت دوشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۳

نوع مخاطره: وزش باد شدید

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۲ : سیستان و بلوچستان، هرمزگان.

دوشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ : جنوب شرق اصفهان، هرمزگان، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی.

اثر مخاطره: خسارت به گلخانه ها و شکستن شاخه درختان

توصیه:

استحکام نهال های تازه کشت شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر باد . خودداری از محلول پاشی و سم پاشی . استحکام و ترمیم سقف و سازه های گلخانه ها . عایق بندی و محافظت از کندوها . استفاده از بادشکن جهت جلوگیری از شکستگی شاخه و تنه درختان و حتی ریشه کن شدن درخت . با توجه به باد و سرما در مناطق سردسیر، دامداری ها نسبت به خشک نگهداشتن سطح زمین و مسدود نگهداشتن درب های سالن ها اقدام نمایند . عدم انجام آبیاری جهت جلوگیری از سست شدن ریشه گیاهان به دلیل باد . عدم استقرار ماشین آلات کشاورزی و نهاده های کشاورزی بر روی زمین . عدم آهک پاشی در استخرهای خاکی که آب آن تخلیه شده به دلیل شدت بالای وزش باد

هشدار هواشناسی کشاورزی-سطح قرمز

زمان شروع: اوایل وقت یکشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۲

زمان پایان: اواخر وقت یک‌شنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۲

نوع مخاطره: بارش شدید باران و سیلاب

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۲ : بوشهر، فارس، هرمزگان، نیمه جنوبی کرمان

اثر مخاطره: خسارت به محصولات وادوات کشاورزی.

توصیه:
مزارع و باغات : پاکسازی انهار در مزارع و باغات بویژه سبزی و صیفی جاتی که در مرحله داشت هستند در استان های بوشهر ، هرمزگان و سیستان و بلوچستان . تسریع در برداشت ذرت سیلویی و دانه ای در استان هرمزگان و پنبه شهرستان حاجی آباد . تسریع در برداشت صیفی جات و گوجه فرنگی در جنوب استان فارس . تسریع در برداشت مرکبات، ذرت و پنبه استان فارس . در نظر گرفتن تمهیدات لازم در مزارع سیب زمینی و پیاز استان کرمان جهت جلوگیری از آبگرفتگی بخصوص در شهرستان ارزوئیه . تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به انبار ها مانند ذرت در استان سیستان و بلوچستان .

سالن های پرورش قارچ، گلخانه و انبار : کنترل رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت، جهت جلوگیری از خسارت بیماری های قارچی . بسته نگهداشتن دریچه‌های گلخان‌ها و سالن‌ها.

سالن‌های مرغداری و دامداری: جلوگیری از نفوذ رواناب به داخل سالن ها . انتقال علوفه دامداری ها به مکان مسقف.

استخرهای پرورش ماهی : کنترل دریچه های ورودی و خروجی آب استخر ها وتنظیم ارتفاع آب . عدم انجام عملیات صید ماهی به دلیل گل آلودی مسیر استخرها

عشایر و زنبوردارای : تغذیه کمکی کلنی ها جهت زمستان گذرانی . عدم تردد دام ها در ارتفاعات و انتقال آنها به مکان مسقف

ماشین آلات و ادوات کشاورزی : انتقال همه ماشین آلات کشاورزی به مکان مناسب و عدم تردد در مزارع

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید