بورس به یک بخش اساسی از بازار مالی در سراسر جهان تبدیل شده است. نقش آن در بازار پول به طیف گسترده‌ای از منافع در مقیاس‌های مختلف از جمله اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کمک می‌کند.

مزایای بورس | تاثیر بورس بر اقتصاد چیست؟

شاید این روزها در خبرها در مورد بورس ایران زیاد شنیده باشید؛ کسانی که سرمایه‌های خود را در بازار بورس از دست داده‌اند. اما بورس در ذات خود مزایای زیادی دارد که اگر درست مدیریت شود می‌تواند از نظر اقتصادی برای سرمایه‌گذاران در بورس و کشور بسیار پرسود باشد.

 پیتر لینچ، یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران آمریکایی، بر این باور است که "کلید کسب درآمد در بورس این است که از آن نترسید."

یوجین بریگام، نویسنده کتاب «مدیریت مالی»، بازار مالی را این‌گونه تعریف می‌کند: "محلی که افراد و سازمان‌هایی که می‌خواهند پول قرض بگیرند با آن‌هایی که وجوه مازاد دارند گرد هم می‌آیند. "

بورس، بازاری است که خرید و فروش کالا و خدمات را تسهیل می‌کند. همچنین، با ابزارهای مختلفی مانند سپرده‌ها، اوراق قرضه، سهام، وام‌ها و غیره سر و کار دارد و در نظر دارد نقدینگی در بازار را برای تسهیل تجارت بی‌وقفه فراهم کند. بورس متشکل از بازار اولیه و بازار ثانویه است و به طور مؤثر ثبات را در بازار مالی حفظ می‌کند.

بورس تحت یک بازار مالی که با سهام و اوراق بهاداری که قصد ارائه بازده مالی کوتاه‌مدت و بلندمدت را دارند، سروکار دارد. هدف بورس، هدایت جریان پول به سمت تأمین مالی بخش‌های مختلف و روانه کردن پس‌انداز به سمت سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت است.

 بورس در سراسر جهان، به میزان زیادی به رشد و گسترش تجارت کمک می‌کنند و می‌تواند به رفاه اقتصاد ملی و مردم بیانجامد. هدف اصلی بورس، تنظیم بازار سهام و اوراق بهادار با انجام اقدامات مناسب است. ازآنجایی‌که بورس تقریباً با نیمی از پول بازار سرمایه از طریق معاملات سهام سروکار دارد، بر توسعه اقتصادی  تأثیر می‌گذارد.

شاید اغلب در مورد یکی از دوستان، اقوام یا همکاران می‌شنوید که با سرمایه‌گذاری در بازارهای سهام و بورس، پول خوبی به دست آورده‌اند. از این رو ممکن است شما نیز به این فکر بیافتید که سرمایه‌گذاری در بورس ایده شگفت‌انگیزی است؛ اما دست به هیچ کاری نمی‌زنید زیرا شما به معایب سرمایه‌گذاری در بورس مانند ریسک بالا و وقت‌گیر بودن فکر می‌کنید. اما اجازه دهید به شما بگویم که تنوع بخشیدن به سبد مالی  یعنی فراتر از سپرده‌های ثابت، طلا و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، برای سرمایه گذاری موفق در بورس ضروری است و مزایای زیادی به همراه خواهد داشت.

همچنین، سرمایه‌گذاری  به خاطر پیشرفت تکنولوژی، بسیار آسان‌تر شده است، اکنون خرید یا فروش سهام تنها با یک کلیک فاصله دارد و هر یک از مردم می‌توانند در بازارهای سرمایه و بورس سرمایه‌گذاری کنند و از تمام مزایایی که می‌توان از سرمایه‌گذاری در سهام به دست آورد بهره‌مند شوند. اجازه دهید پول شما کار کند در حالی که آرامش دارید و لذت می‌برید!

بازار بورسی که به خوبی عمل می‌کند برای توسعه اقتصادی بسیار مهم است زیرا به کسب و کارها اجازه می‌دهد تا به سرعت از عموم مردم وجوه دریافت کنند.

در یک کلام، بورس‌ها محیطی امن و منظم را فراهم می‌کنند که در آن فعالان بازار می‌توانند با اطمینان سهام و سایر محصولات مالی واجد شرایط را با ریسک عملیاتی صفر تا کم معامله کنند. بازارهای سهام به عنوان بازارهای اولیه و ثانویه بر اساس دستورالعمل‌های تعیین شده توسط ناظر فعالیت می‌کنند.

مزایای بورس | تاثیر بورس بر اقتصاد چیست؟

برای وارد شدن به بورس و استفاده از مزایای بورس باید در مورد بورس اطلاعات کسب کرد و آموزش دید. فرادرس آموزش‌های بی نظیری را در حوزه بورس و تحلیل های تکنیکال، تحلیل های بنیادی و نحوه ورود به بورس را فراهم کرده است که شما می‌توانید به صورت آنلاین این آموزش‌ها را دریافت کنید و از تجربه اساتید متخصص این حوزه بهره‌مند شوید.

•  آموزش ورود به بازار بورس — کلیک کنید

مزایای بورس چیست؟

بورس به نفع ذینفعان متمایز در بازار سرمایه بوده است. از نظر اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بر بخش‌های هر کشور تأثیر زیادی گذاشته است. برخی از مزایای بورس به شرح زیر است:

مزایا برای شرکت و مدیریت آن

۱. دسترسی به سرمایه

· هدف اصلی بورس، جمع‌آوری پول برای شرکت پذیرفته شده در بازار است. بورس افزایش آسان سرمایه مقرون به صرفه را برای اداره تجارت تسهیل می‌کند.

· نقد شوندگی بورس بسیار آسان است.همچنین  بورس عرضه سریع و پایدار سرمایه به کسب و کار را از طریق تأمین خرید و فروش سهام و اوراق بهادار تضمین می‌کند.

· بورس همچنین به شرکت‌ها کمک می‌کند تا بدون هیچ‌گونه وثیقه‌ای، سرمایه اضافی تولید کنند.

· بورس همچنین با ارائه قیمت عادلانه سهام منتشر شده، انتشار سهام و اوراق بهادار را تسهیل می‌کند و فرصت‌های بهتری را ارائه می‌دهد.

۲. برجسته شدن و دیده شدن

· بورس به شرکت پذیرفته شده کمک می‌کند تا با جلب اعتماد سرمایه‌گذاران، جایگاه و شهرت بالاتری در بازار تجاری کسب کند.

· بورس شرکت را در کانون توجه قرار می‌دهد و شهرت آن را در حوزه عمومی افزایش می‌دهد که به سرمایه‌گذاری کمک می‌کند و حمایت قابل توجهی را در افزایش تقاضا و عرضه بازار ارائه می‌دهد.

· بورس از طریق بازاریابی سهام و اوراق بهادار خود، نام و مشخصات شرکت پذیرفته شده را به طور مداوم نمایش می‌دهد.

۳. کنترل بیشتر بر مدیریت

· بورس به شرکت‌ها کمک می‌کند تا کنترل بیشتری بر مدیریت خود داشته باشد. همچنین شرکت با ایجاد سرمایه از بورس، از کنترل خارجی امور مدیریتی خود مصون می‌ماند.

· شرکت‌ها از دخالت‌های غیرضروری مؤسسات مالی مانند سرمایه‌های خطرپذیر، بانک‌ها و سایرین که وام‌های وثیقه می‌دهند کاملاً مصون می‌شوند.

۴. صرفه جویی در هزینه

·با استفاده از بورس  از قرار دادن وثیقه بالا برای وام‌های بانکی و سایر منابع مالی با عرضه سهام در بورس کاملاً اجتناب می‌شود.  همچنین از تحمیل هزینه‌های هنگفت از طریق انتشار عمومی سرمایه اجتناب می‌شود.

· بورس به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که از طریق ابزارهای بازار سرمایه با هزینه کم در مقایسه با سایر وام‌ها، سرمایه خود را تأمین کنند.

مزایای بورس | تاثیر بورس بر اقتصاد چیست؟

مزایای اقتصادی

۱.افزایش نقدینگی بازار

نقدینگی به درجه‌ای اطلاق می‌شود که یک دارایی را می‌توان به سرعت در بازار با قیمتی که ارزش ذاتی آن را منعکس می‌کند خرید یا فروخت. عملکرد بازار بورس با نقد شوندگی بازار اندازه‌گیری می‌شود و تحلیل می‌کند که چگونه بازار سهام کشور اجازه می‌دهد سهام و اوراق بهادار باقیمت‌های ثابت و شفاف خرید و فروش شوند. یکی از مزایای قابل توجه بورس برای اقتصاد این است که سهام معامله شده به صورت نقدی در دو بازار گردش می‌شود، کسانی که به خرید و فروش مستمر می‌پردازند که بازار اولیه است و سرمایه‌گذاران با خریدوفروش اوراق بهادار در هر زمان که بازار ثانویه است، اقدام به مبادله سهام و سرمایه‌گذاری کنند.

۲.تنظیم بازار

· بورس اصالت اوراق بهادار را تضمین می‌کند زیرا فهرست شرکت‌ها و سهام پس از تجزیه ‌و تحلیل کامل ساختار سرمایه شرکت، الگوی مدیریت و چشم‌انداز تجاری اعلام می‌شود.

· گستردگی عملیات بورس از نظر جغرافیایی در سراسر کشور، همه تحت یک پلت فرم تنظیم می‌شوند.

· بورس از تمام قوانین و مقررات دولت تبعیت می‌کند

· قانون، جریمه و تحقیق در مورد هرگونه تخلف یا فعالیت‌های متقلبانه را در صورت هماهنگی، در بازار بورس اعمال می‌کند.

۳.تجارت آنلاین - گسترش جغرافیایی

· دسترسی به مجموعه بزرگی از سرمایه‌گذاران بازار سرمایه از طریق شبکه کامپیوتری با تحولات اخیر بورس امکان‌پذیر شده است. از طریق یک شبکه سراسری خدمات به سرمایه‌گذاران، شرکت‌های پذیرفته شده در بورس می‌توانند پایگاه سرمایه‌گذار بزرگی داشته باشند که از نظر جغرافیایی گسترش یافته است که باعث افزایش رشد اقتصادی در مقیاس جهانی می‌شود.

۴.پلت فرم بدهی عمومی - مزایای بلند مدت

· بورس همچنین تأمین‌کننده طرح‌های سود بلندمدت برای سرمایه‌گذاران است. بورس یک پلتفرم بدهی عمومی را با معامله اوراق بهادار دولتی فراهم می‌کند که منبع تأمین مالی عظیمی برای انجام فعالیت‌های دولتی ایجاد می‌کند.

· با اجرای بدهی‌های عمومی به عنوان اوراق بهادار دولتی معامله شده توسط بانک‌ها، شرکت‌های بیمه عمر، صندوق‌های تأمینی، بازنشستگی برای حمایت از نیازهای دولتی توسعه اقتصادی کشور، رشد اقتصادی را منتفع می‌کند.

•  آموزش تحلیل بنیادی — کلیک کنید

مزایا برای سرمایه‌گذاران

۱. بازدهی بالا

· در بورس، بازده بالا اغلب توسط سرمایه‌گذاری مالی بلندمدت تأمین می‌شود، زمانی که بالا رفتن ارزش قیمت سهام پس از مدتی طولانی رخ می‌دهد و بازده قابل‌توجهی را ارائه می‌دهد. این موضوع یکی از امیدوارکننده‌ترین مزایای بورس برای سرمایه‌گذاران است.

۲.شفافیت

· بورس ، شفافیت در مدیریت سهام در بازار سرمایه را تسهیل می‌کند.

· بورس ارزش واقعی اوراق بهادار را ارزیابی می‌کند و ارزش ذاتی شرکت را برای جلوگیری از سرمایه‌گذاری‌های فریبنده ارائه می‌کند.

·  بورس از منافع عمومی با اطمینان از تخصیص عادلانه، انتقال آسان، افشای اطلاعات مناسب و غیره حفاظت می‌کند

·  بورس وجود حسن نیت یا عدم تقلب در مورد انتشار اوراق بهادار را تضمین می‌کند.

· بورس  به صورت سریع ثبت و انتقال اطلاعات شرکت را انجام می‌دهد.

۳. ایمنی در سرمایه گذاری

· پلتفرم‌های معاملاتی فیزیکی و الکترونیکی یکپارچه بورس‌ها برای تضمین ایمنی و امنیت کامل برای فعالان بازار عمل می‌کنند.

· مکانیسم بورس با بررسی کافی شرکت و پروژه‌ها قبل از عرضه و بازاریابی سهام آن به بازار سرمایه، محافظت بالایی از سرمایه‌گذاران را ارائه می‌کند.

· کارکرد اساسی بورس یعنی رسیدگی به سهام و اوراق بهادار تحت قوانین و مقررات مناسب انجام می‌شود و بورس اطمینان از تجارت را حاصل می‌کند.

· کلیه فعالیت‌های متقلبانه به نحو مقتضی، مورد استعلام و مجازات قرار خواهند گرفت.

۴. معوقات مالیاتی

· سرمایه‌گذاران این مزیت را دارند که پرداخت مالیات برای سهام سرمایه‌گذاری شده را به تعویق بیاندازند و به طور کلی نیازی به درج معامله در ارزیابی سهام خریداری شده در هنگام ارائه اظهارنامه مالیاتی نیست.

۵. دسترسی آسان

· از آنجایی که بورس یک بازار رو به رشد و پویا است. فرصت‌های جدیدی ایجاد می‌کند و به مردم خدمت می‌کند. بورس به عنوان یک پلتفرم معاملاتی تک پنجره‌ای طراحی شده است که برای بسیاری از مردم در سراسر کشور و در سراسر جهان قابل دسترسی است.

· خرید و فروش ممکن است از هر نقطه‌ای از جهان از طریق پلتفرم‌های تجارت آنلاین انجام شود.

· بورس تسویه سریع‌تر معاملات را  نیز برای سرمایه‌گذاران در سراسر کشورتسهیل می‌کند.

مزایای بورس | تاثیر بورس بر اقتصاد چیست؟

سایر مزایای بورس

· شبکه به هم پیوسته بورس، با ادغام کل بازار سرمایه زیر یک سقف، عملیات مالی را تسهیل می‌کند.

· بورس شرکت‌ها را  تشویق می‌کند تا زمانی که سهام آن‌ها توسط تعداد کمی از افراد نگهداری می‌شود، به سهامی عام تبدیل شوند.

· با تشویق شرکت‌های کوچک و سرمایه‌گذاران کوچک به مشارکت در بورس‌ها برای گسترش و تنوع بخشیدن به کسب‌وکارشان، پراکندگی گسترده‌تر فعالیت‌های اقتصادی را تسهیل می‌کند.

· تشویق کلی به فعالیت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر از طریق ترویج کارآفرینی.

نتیجه

بورس با انجام کارکردهای حیاتی مختلف در مقیاس‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به ارگ ​​دنیای مالی تبدیل شده است و در سرتاسر جهان مزایای بورس قابل چشم‌پوشی نیست. نقش مهم بورس در بازار اولیه و بازار ثانویه پول، بالابردن سود سرمایه‌گذاران، تولید سرمایه، پس‌انداز برای نیازهای بلندمدت و رشد کسب‌وکار بوده است. از زمان پیدایش بورس تاکنون، این بازار دستخوش تغییرات و تحولات متعددی بوده است. نقش اصلی بورس هدایت پس‌انداز، ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری در بین مردم، افزایش گسترش و تنوع کسب‌وکار و رشد بازار مالی از طریق گردش بدون محدودیت وجوه مازاد است.

بورس به طور مؤثر به شیوه‌ای تنظیم شده عمل می‌کند تا به نیازهای شرکت‌کنندگان در بازار و منافع اقتصاد خدمت کند. رشد اسمی تقاضا برای وجوه بلندمدت به دلیل ضعف پایه صنعتی و نرخ پایین پس‌انداز منجر به ظهور این بازار سرمایه سازمان‌یافته شد. تحولات در حوزه بازار سرمایه غیرقابل تصور است. بورس از زمان وجود خود یک پلتفرم پرمنفعت بی‌وقفه برای همه ذینفعان آن بوده است. با این حال، چالش‌ها و معایب مختلفی دارد، اما; هرگز به عنوان یک عضو اساسی برای عملکرد بازار مالی کنار نرفته است. به شدت توصیه می‌شود که تحلیلگران مختلف بازارهای مالی به فعالیت‌های بورس نگاه کنند و طعمه گمانه‌زنی‌های نادرست نشوند. سرمایه‌گذاران باید با نهایت دقت و احتیاط به آن دسترسی داشته باشند تا از تخلفات جلوگیری کنند.

فرادرس شما را برای فعالیت سودمند در بورس آماده می‌کند و تمام آموزش‌های لازم را توسط اساتید مجرب و حرفه‌ای خود در اختیار شما قرار می‌دهد. با این آموزش‌ها شما بهتر از دیگران می‌توانید رفتارهای بازار بورس را تحلیل کنید و بر سرمایه خود اضافه کنید و ریسک کمتری را متحمل شوید.

•  آموزش بورس و تحلیل تکنیکال — کلیک کنید

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید