از دیگر موارد مهم که در بازاریابی صادراتی مشخص می‌شود، نحوه بسته بندی مناسب صادرات و بازار هدف است. بهتر است بدانید در حوزه صادرات کالا، بسته بندی کالا اهمیت فراوانی دارد.

خدمات شرکت بازرگانی GTG در حوزه بازاریابی صادراتی

یکی از مهم‌ترین موارد پیش از صادرات، « بازاریابی صادراتی » یا به عبارتی «تحقیق بازار صادراتی» در کشور هدف است. برای داشتن صادرات کالای موفق باید به گام‌های مهم پیش از صادرات توجه ویژه‌ای شود؛ در غیر اینصورت علاوه بر عدم موفقیت در صادرات کالا، می‌تواند موجب تحمیل هزینه‌های غیرقابل جبران شود. هنگامی که اسم صادرات به میان می‌آید، یافتن خریدار خارجی نیز مطرح می‌شود که این موضوع کار آسانی نیست. یافتن خریدار خارجی (مشتری) به یکی از چالش‌های بزرگ شرکت‌ها و تولیدکننده‌ها تبدیل شده است. اما چگونه می‌توان این مشکل را برطرف کرد؟ اگر می‌خواهید با خدمات شرکت بازرگانی جی تی جی در خصوص بازاریابی صادراتی و موارد مربوط به آن آشنا شوید در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

بازاریابی صادراتی چیست؟

بخشی از پروسه صادرات کالا، بازاریابی صادراتی است و در حقیقت اولین گام صادرات محسوب می‌شود و باید قبل از مراحل صادرات کالا انجام پذیرد. با انجام این کار می‌توانید مشتریان محصولات را شناسایی کنید و متوجه شوید چه ویژگی‌هایی دارند و کجا هستند.

تحقیق بازار صادراتی کمک شایانی برای یافتن خریدار می‌کند. در بازاریابی صادراتی روش‌های متعددی جهت یافتن خریدار خارجی وجود دارد از جمله:

* شرکت و حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی

* وبسایت‌های خرده فروش مانند علی بابا و آمازون

* ایجاد ارتباط از طریق شرکت‌های B۲B

* تاسیس نمایندگی در کشورهای هدف

* بازاریابی تلفنی

* مراجعه حضوری به کشور هدف و بررسی بازار آن

* استفاده از شبکه‌های اجتماعی

* استفاده از شرکت‌های نیابتی

* استفاده از دفاتر اشتراکی

* انجام تبلیغات اصولی

از دیگر موارد مهم که در بازاریابی صادراتی مشخص می‌شود، نحوه بسته بندی مناسب صادرات و بازار هدف است. بهتر است بدانید در حوزه صادرات کالا، بسته بندی کالا اهمیت فراوانی دارد.

به عنوان مثال در تحقیق بازاریابی کشور امارات که توسط شرکت بازرگانی GTG انجام شده، مشخص شده است که کالای صادراتی به امارات، باید علاوه بر کیفیت بالا، نوع و کیفیت بسته بندی بالاتری در مقایسه با کالاهای صادراتی به برخی از کشورهای همسایه همچون عراق، عمان و یمن داشته باشد.

خدمات شرکت بازرگانی GTG در حوزه بازاریابی صادراتی

چرا صادرات به بازاریابی نیاز دارد؟

توجه به این نکته که بازارهای خارجی سود بسیار قابل توجهی نسبت به بازار داخلی دارند، موجب توجه بیشتر به صادرات می‌شود. کلیه کسب و کارها می‌توانند با صادرات محصولات در سطح بین‌المللی و افزایش بازاریابی، فروش کالا و محصولات خود را به طرز چشمگیری افزایش دهند.

اما بازاریابی صادراتی و صادرات کالا، کار چندان ساده‌ای نیست. صادرات کالا و بازاریابی صادراتی با چالش‌هایی مانند تفاوت فرهنگی دو کشور، زمان ارسال کالا، هزینه حمل و نقل کالا و سیاست‌های بین‌المللی روبرو است. کلیه این موارد برای ایجاد ارتباط بین فروشنده (تامین کننده) و مشتری (خریدار خارجی) موانع زیادی ایجاد می‌کنند.

برای رفع این موانع بهتر است این سوال را پرسید:

«چرا برای صادرات و در خارج از کشور به بازاریابی صادراتی نیاز داریم؟»

برای صادرات به اطلاعاتی از قبیل رفتار مشتریان (خریدار)، نیاز و علایق خریدار خارجی، مهندسی محصول و آشنایی با قوانین کشور مقصد صادراتی نیاز است که با انجام تحقیق بازار صادراتی می‌توان به آن‌ها دست یافت.

در بازاریابی صادراتی چه عواملی مشخص می‌شود؟

به طور کلی تحقیق بازار صادراتی عوامل زیر را تعیین می‌کند:

* مشخصات شرکت

* مشخصات کالا

* انتخاب کشور و بازار هدف

* نحوه حمل و نقل

* مصرف کنندگان

* بازرگانان فعال در حوزه محصول مورد نظر 

* استراتژی تبلیغات 

* برنامه بازار در کشور هدف

* خدمات

* رقبا

* قیمت گذاری محصول یا خدمت

* برنامه توزیع (فروش)

خدمات شرکت بازرگانی GTG در حوزه بازاریابی صادراتی

در ادامه برخی از این موارد را بررسی می‌کنیم.

مشخصات تامین کننده

در تحقیق بازار صادراتی ابتدا باید مشخصات و رویکرد تامین کننده تعیین شود. این مشخصات شامل زمینه فعالیت، میزان تولید، توان صادراتی تامین کننده، مجوزهای اخذ شده مرتبط با فعالیت و محصول، و برخی موارد دیگر است.

شناسایی کشور هدف

در تجارت بین‌الملل و برای صادرات، باید بازار هدف را به صورت اصولی تحلیل و شناسایی کنید. با انجام بازاریابی صادراتی، موارد زیر در حوزه شناخت کشور هدف مشخص می‌شود:

* آگاهی از خریدارها و فروشنده‌های محصول

* پتانسیل کالا جهت صادرات به بازار هدف (انتخاب کشور هدف)

* میزان، کیفیت و قیمت محصول وارد شده به کشور هدف

* سهم بازار قابل دسترسی برای محصول یا خدمات مورد نظر

برای تعیین موارد ذکر شده باید مواردی از جمله روابط تجاری – فرهنگی و سیاسی، و حجم تبادلات تجاری با کشور هدف بررسی شود. همچنین باید قوانین کشورهای مبدا و مقصد در زمینه صادرات و تبادل کالا و استانداردهای مورد نیاز آن‌ها بررسی شود.

به عنوان مثال بازاریابی صادراتی کشور امارات که توسط شرکت بازرگانی جی تی جی انجام شده است، بیانگر آن است که با توجه به عدم رونق کشاورزی در امارات، کلیه بازرگانان، تجار و افراد فعال در حوزه تجارت، می‌توانند نسبت به صادرات محصولات کشاورزی به امارات توجه بیشتری داشته باشند.

شناخت رقبا

در تحقیق بازار صادراتی، شناخت رقبا ساده‌تر می‌شود و با استفاده از آن موارد زیر مشخص می‌گردد:

* شناسایی محصولات رقبا

* ویژگی کالاهای رقبا

* سهم بازار رقبا

* شباهت کالای رقبا به کالای ما

* نحوه ارتباط رقبا با مشتریان

* بررسی درصد موفقیت و امکان رقابت با دیگر کالاهای موجود در بازار

شناسایی شیوه‌های حمل و نقل

از موارد مرسوم در تجارت بین الملل، عبور یک کالا از مرزهای چند کشور است. بنابراین در حمل و نقل بین‌المللی باید به موارد زیر توجه شود:

* شیوه‌های مختلف حمل

* نحوه بسته بندی، دما و شرایط حمل کالا

* توجه به قوانین بین‌المللی مانند اینکوترمز

خدمات شرکت بازرگانی GTG در حوزه بازاریابی صادراتی

قیمت گذاری کالا و محصولات

در حین انجام مراحل بازاریابی صادراتی و هنگام قیمت گذاری کالاها، باید هزینه‌های اضافی مانند حمل و نقل داخلی و خارجی، بیمه، حقوق و عوارض گمرکی، هزینه بسته بندی، مجوزات مورد نیاز و... در نظر گرفته شود.

نکات مهم در بازاریابی محصولات صادراتی

هنگام انجام بازاریابی صادراتی، نکات مهمی مربوط به محصول و کالا مشخص می‌شود. این نکات شامل:

* کیفیت کالا متناسب با بازار هدف

* تعیین قیمت مناسب بر روی محصولات

* نوع و کیفیت بسته بندی متناسب با بازار هدف

 * با توجه به شرایط تحریم، نحوه نقل و انتقالات ارزی دارای چالش های بسیاری می باشد.

به طور کلی توجه به نیازهای جامعه هدف، از اولویت بالایی برخوردار است.

نقش تبلیغات در بازاریابی صادراتی

در بازاریابی صادراتی، تبلیغات نقش مهمی ایفا می‌کند. جهت افزایش آگاهی مخاطبان هدف و مشتریان از برند و همچنین افزایش فروش محصول یا خدمت، باید استراتژی تبلیغاتی مناسب انتخاب شود.

استراتژی تبلیغاتی را می‌توان به موارد زیر تقسیم کرد:

* برنامه‌های تبلیغاتی متعدد

* ایجاد و افزایش آگاهی از برند

* تشخیص بستر مناسب برای تبلیغات

* برنامه برای معرفی محصول

* افزایش فروش

چرا انجام بازاریابی اصولی مهم است؟

صاحبان کالا می‌توانند با صادرات محصولات خود، سود قابل توجهی کسب کنند. اما در صورت عدم رعایت اصول صادرات و انجام ندادن بازاریابی صادراتی، می‌تواند موجب زیان به صاحبان کالا شود. هنگام صادرات کالا به این نکته توجه کنید که نسبت به کلیه موارد مرتبط با بازار و کشور هدف آگاه باشید و اطلاعات لازم را کسب کنید. این امر موجب کاهش هزینه‌های احتمالی و افزایش سود حاصل از صادرات می‌گردد. خدمات صادرات کالا توسط شرکت بازرگانی جی تی جی از صفر تا صد انجام می‌شود. با ارائه کلیه خدمات بازرگانی، علاوه بر صادرات، پاسخگوی کلیه نیازهای بازرگانان و تجار است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید