دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: تعرفه سود گمرگی در سال‌های گذشته ۲۶ درصد بود و بعد از اینکه ارز ترجیحی برای واردات برنج حذف شد تعرفه سود گمرگی به ۱۰ رسید.

پیش‌بینی افزایش دوباره قیمت برنج!

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، دبیر انجمن واردکنندگان برنج خاطر نشان کرد: اخذ مالیات بر ارزش افزوده برای واردات برنج در نهایت قیمت تمام شده این محصول را افزایش می‌دهد این در حالیست که ۹۰ درصد از برنج وارداتی از سوی قشر آسیب‌پذیر جامعه مصرف می‌شود.

مسیح کشاورز با اشاره به حذف معافیت مالیاتی برای واردات برخی از کالاها از جمله برنج، گفت: از زمان اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده، معافیت مالیاتی برنج و روغن نیز حذف شد و این کالاها نیز مشمول اخذ مالیات شده‌اند. اما باید بگویم که برنج وارداتی برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه وارد می‌شود و اخذ این مالیات در نهایت در قیمت تمام شده این محصولات تاثیر می‌گذارد و قدرت خرید را برای این اقشار کم می‌کند.

وی ادامه داد: تعرفه سود گمرگی در سال‌های گذشته ۲۶ درصد بود و بعد از اینکه ارز ترجیحی برای واردات برنج حذف شد تعرفه سود گمرگی به ۱۰ رسید. دولت با حمایت‌های این چنینی در پی افزایش نرخ نبود.کشاورز با بیان اینکه ۹۰ درصد از برنج وارداتی از سوی اقشار آسیب پذیر مصرف می‌شود، گفت: برنج وارداتی با اجرای این قانون مالیاتی مشمول ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده در حین ورود خواهد شد و قرار است این اخذ مالیات از برنج از ۱۳ دی اجرایی شود.

وی با بیان اینکه اخذ مالیات بر ارزش افزوده از واردات برنج در نهایت بر قیمت برنج تاثیر خواهد گذاشت، افزود: متعاقب افزایش قیمت برنج خارجی، شاهد افزایش قیمت برنج ایرانی نیز خواهیم بود هرچند هم اکنون قیمت برنج ایرانی روند صعودی به خود گرفته است. باید اذعان کنم آسیب این مسئله متوجه مردم خواهد شد. به گفته کشاورز، انجمن واردکنندگان برنج قرار است به صورت مکتوب اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کند. مسئولان باید به این مسئله توجه و اخذ این مالیات را حداقل برای برنج وارداتی حذف کنند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج تصریح کرد: اگر دولت ۹ درصد سود گمرکی را ۵ درصد کند باز هم ۵ درصد افزایش قیمت خواهیم داشت و این به نفع مصرف‌کننده نخواهد بود و در قیمت تمام تاثیر می‌گذارد. تاجر مالیات بر ارزش افزوده را که از جیب خود نمی‌دهد این مالیاتی است که به محض احتساب در قیمت تمام شده خود را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ درصد سود عوارض گمرکی با ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردکنندگان دریافت می‌شود، گفت: اگر قرار است با ارز نیمایی حساب شود که افزایش نرخ چندین برابری خواهیم داشت. یعنی ۶ برابر چیزی که هم اکنون به گمرک می‌دهیم باید مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شود. کشاورز در پایان خاطر نشان کرد: قوانین مالیاتی کشور به عنوان محل درآمد دولت محسوب می‌شوند. یک و نیم میلیون تن برنج در سال وارد می‌شود و این را جزو درآمدهای کشور محسوب می‌شود که می‌خواهد از این محل کسب درآمد کند.‌ ما مستقیم این آسیب را می‌بینیم اما شخص تصمیم‌گیرنده بر این باور است که با اخذ این مالیات می‌خواهد به همه مردم خدمات ارائه بدهد اما مستقیم باعث گرانی محصولات خواهد شد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید