در حالی که به گفته کارشناسان، اکنون به دلیل زمان زایمان، فصل صادرات دام زنده نیست، اما صادرات انجام می‌شود که عامل گرانی گوشت در کشور شده است.

علت گرانی گوشت در روزهای گذشته چیست؟ + جزییات

به گزارش سلام نو، قیمت گوشت گوسفندی در بازار افزایش یافت، هرکیلو گوشت گوسفندی تا ۱۵ هزار تومان در هر کیلو افزایش یافته و هر کیلو دام زنده صادراتی به سه دلار معادل ۹۰ هزار تومان رسیده است.

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در این باره می‌گوید: صادرات دام زنده از مرز باشماق به عراق، عامل این گرانی است.  پس از آزاد شدن صادرات دام زنده، تاجران دام زنده داخل را خریداری و پس از ۱۴ روز قرنطینه در مرز باشماق به کشور عراق صادر می‌کنند، قیمت دام زنده داخل ۶۲ هزار تومان است، اما صادر کنندگان تا کیلویی ۹۰ هزار تومان خریداری می‌کنند، بنابراین تولید کنندگان داخل ترجیح می‌دهند، دام خود را به صادر کنندگان بفروشند و کاهش عرضه دام در داخل، عامل گرانی قیمت شده است.

ملکی توصیه کرده صادرات دام زنده در اوایل سال که دام مازاد وجود دارد، انجام شود و صادرات در این فصل از سال به عرضه داخل فشار می آورد و قیمت را گران می‌سازد.

اکنون قیمت هر کیلو شقه گوسفندی ۱۳۵ و ران گوسفندی در بازار تهران به ۱۷۰ هزار تومان رسیده است.

۱۹ مهر امسال، رئیس شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، صادرات دام زندده غیر مولد را آزاد کرد.

وزیر جهاد کشاورزی که رئیس شورای قیمت گذاری هم است، مجوز صادرات را به وزارتخانه‌ های جهاد کشاورزی، صمت، اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرد.

علاوه بر صادرات، خبر اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی هم در بازار گوشت و مرغ تاثیر داشته و قیمت‌ها را بالا برده است.

تولید کنندگان فکر می کنند اصلاح یارانه بر قیمت نهاده‌های دامی و قیمت تمام شده محصول تولیدیشان تاثیر می‌گذارد، البته هنوز خبر رسمی در باره زمان اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی اعلام نشده است.

فروردین ۹۷ دولت روحانی، تصمیم گرفت، برای واردات ۲۵ کالا ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص دهد که در طی این مدت به اذعان کارشناسان هیچ تاثیری در کنترل قیمت بازار نداشته، بلکه باعث ایجاد رانت و فساد شده است.

۶۹۰ میلیارد تومان میزان رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی طی این سه سال برآورد شده است.

کد خبرنگار: ۱۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید