چند سالی است که با آغاز فصل زمستان، در شهر تهران بوی نامطبوعی منتشر می شود. بوی نامطبوعی که در اکثر مناطق شهر استشمام می شود ولی در طی این چند سال هنوز سرمنشا آن به طور دقیق مشخص نشده است.

بوی نامطبوع باز هم به تهران برگشت!

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، بوی نامطبوع تهران نخستین بار در پاییز( آبان ۱۳۹۷ )در مناطق مرکزی شهر تهران به مشام شهروندان تهرانی رسید. تاکنون از فاضلاب، مرکاپتان، آرادکوه و مازوت‌سوزی صنایع به عنوان علت ایجاد بوی نامطبوع در تهران یاد شده‌است. سال ۹۷ برای نخستین‌بار در روز چهارشنبه مورخ ۱۲ دی ماه، در سال ۹۸ در روزهای ۱۱، ۱۷، ۲۳ و ۲۴ آذرماه و روز یکم دی ماه، و در سال ۹۹ در ۸ آذر ماه بوی نامطبوعی تهران در بخش‌هایی از پایتخت برای چند ساعت استشمام شد.

سال 98 انوشیروان محسنی بندپی، استاندارد وقت تهران پنجشنبه ۱۶ اسفندماه به خبرگزاری ایسنا گفته بود "از فرودگاه حضرت امام خمینی تا مرقد ایشان، ۲۸ نقطه و کانون شناسایی شده که بعد از ۳۰سال بوی بد به مشام می‌رسد. باید بفهمیم که منشاء این بوی بد از کجاست".

اژدهایی چند سر به تهران بازگشت!

در ۱ دی ۱۳۹۸، مسعود تجریشی، معاون سازمان حفاظت محیط زیست آن زمان اعلام کرد که براساس یافته‌های علمی این سازمان «عامل بوی نامطبوع در تهران مربوط به افزایش غیراستاندارد میزان گوگرد است.» رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران انتشار بوی نامطبوع در شهر تهران حاکی از یک معضل محیط‌زیستی نوپدید در شهر است که می‌توان آن را به اژدهایی چند سر تشبیه کرد که هر سال، سر جدیدی به آن اضافه می‌شود.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران وقت در  ۸ آذر ماه ۱۳۹۹ در گفتگو با ایسنا گفت: هنوز منبع یا منابع دقیقی برای بوی نامطبوع تهران شناخته نشده‌اند اما انباشت زه آب در لایه‌های زیر سطحی پس از بارش باران، افرایش بار فاضلاب در شبکه زیر سطحی، آلودگی ناشی از سوخت فسیلی و تغییرات SO۲ (دی‌اکسید گوگرد) در هوا و رطوبت هوا در این موضوع بی تأثیر نیستند.

واما تاکنون یکی از عوامل مؤثر در انتشار این بو فاضلاب و کانال‌های سطحی در شهر عنوان شده‌است. همچنین افزایش غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد در برخی از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای شهر تهران گزارش شده‌است. این آلاینده در برخی ایستگاه‌ها حدود سه تا چهار برابر افزایش پیدا کرده و در ابتدا از سمت ایستگاه‌های جنوب‌غرب تهران آغاز شد.

بوی نامطبوع به تهران بازگشت

چند روزی است که شهروندان به صورت پراکنده از استشمام باردیگر بوی نامطبوع در شهر تهران خبر می دهند و حتی در فضای مجازی از  آن می گویند. بویی که هنوز مشخص نیست از کجا می آید و چرا منتشر می شود.

همچنان این بوی نامطبوع با شروع فصل زمستان و بخصوص در دی ماه در تهران منتشر می شود و بعد از چند روز دیگر اثری از حضور مرموز او نیست و علت یابی به جهت حذف انتشار دوباره آن همچنان در هاله ابهام است.

untitled

untitled

محمدخانی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در این خصوص به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: در سال جاری ، هنوز از سوی شهروندان در خصوص استشمام بوی نامطبوع  به مدیریت شهری و 137 اعلام نشده است.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران تاکید داشت : مسئولان پسماند، خدمات شهری و آتش نشانی تهران تاکید دارند که تاکنون گزارش مردمی در مورد استشمام دوباره بوی نامطبوع در شهر آنهم  در سال جاری ثبت نشده است. احتمال داده می شود انتشار این بوی نامطبوع ،به دلیل وارونگی و آلودگی هوا در برخی از نقاط شهر ایجاد شود که البته در حد احتمال است و سازمان های مربوطه و ستاد مدیریت بحران به حتم بررسی در خصوص ریشه یابی منشا این بو را ادامه می دهند.

 
0 0
کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید