مقایسه آماری رشد قیمتی کالاها حکایت از آن دارد که رشد گوشت گوسفندی، مرغ، برنج پاکستانی و برنج تایلندی، در آبان ماه امسال کمتر از میزان تورم ۳۵.۷ درصدی اعلامی از سوی مرکز آمار ایران بوده است.

 افزایش قیمت کالا های اساسی از تورم پیشی گرفت

به گزارش سلام نو به نقل از اقتصاد آنلاین، روز گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارش آمار تولید هشت ماه بخش‌های مختلف صنعتی و معدنی را اعلام و در ذیل آن، به ارایه گزارش قیمتی کالاهای اساسی در آبان ماه امسال نسبت به سال گذشته پرداخته است. 

آنگونه که آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گویند برنج پاکستانی آبان ماه امسال نسبت به مهرماه ۱.۱ درصد رشد را تجربه کرده که البته این افزایش قیمت نسبت به آبان‌ماه سال گذشته، حدود ۱۴ درصد رشد را به ثبت رسانده است. 

در عین حال، برنج تایلندی نیز با کاهش ۲.۱ درصدی در آبان ماه نسبت به مهرماه ۱۴۰۰ مواجه بوده‌است؛ هر چند در آبان‌ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۱۱.۲ درصد رشد را به ثبت رسانده است. این اعداد و ارقام مقایسه‌ای برای برنج طارم نیز به ترتیب در آبان ماه نسبت به مهرماه امسال ۵.۶ درصد و نسبت به آبان ماه سال قبل، ۵۶.۷ درصد رشد را به ثبت رسانده است. 

مروری بر این آمارها حکایت از رشد ۴.۷ درصدی قیمت برنج هاشمی در آبان ماه نسبت به ماه قبل از آن و ۵۵.۴ درصد نسبت به آبان ماه سال قبل دارد؛ این در حالی است که بر اساس آمارهای وزارت صمت، شکر یکساله ۷۶.۱ درصد و در یکماه آبان ۱۴۰۰ نسبت به مهرماه، ۱ درصد رشد کرده است. 

در این میان قیمت گوشت گوساله و نرخ گوشت گوسفندی در آبان ماه امسال نسبت به مهرماه ۱۴۰۰به ترتیب ۱.۶ درصد رشد و ۰.۶ درصد کاهش مواجه بوده، هر چند که در آبانماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل هر دو کالا رشد به ترتیب ۴۱.۶ درصدی و ۱۸.۷ درصدی را تجربه کرده‌اند. اما گوشت مرغ با ۱۰ درصد رشد در آبانماه نسبت به مهرماه امسال و البته ۲۷.۱ درصد نسبت به آبان ماه سال ۱۳۹۹مواجه بوده است. 

حالا مقایسه این آمارها با گزارشات مرکز آمار ایران حکایت از آن دارد که مرکز آمار ایران در آبان ماه امسال تورم نقطه‌ به نقطه را ۳۵.۷ درصد اعلام کرده که بر این اساس بسیاری از کالاهای مورد پایش در سبد وزارت صنعت، معدن و تجارت رشدی بالاتر از تورم را تجربه کرده‌اند و صرفا برنج پاکستانی، برنج تایلندی و گوشت مرغ کمتر از تورم رشد قیمت را تجربه کرده اند. 

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، قیمت شکر که کالایی مشترک با سبد مورد پایش وزارت صمت است در آبان ماه امسال نسبت به مهرماه ۲ درصد و در آبان ماه امسال نسبت به آبان ماه سال قبل ۶۴.۴ درصد رشد را تجربه کرده است. 

همچنین قیمت مرغ بر اساس اطلاعات مرکز آمار در آبان ماه نسبت به مهرماه امسال ۳.۸ درصد رشد و در یکساله منتهی به آبان امسال، ۵۶.۶ درصد رشد را تجربه کرده است. در مورد گوشت قرمز نیز رشد آبان ماه نسبت به مهرماه، ۳.۷ درصد و در یکساله ۵۵.۱ درصد است. 

در عین حال، گزارش مرکز آمار ایران نیز حکایت از رشد ۷۲.۵ درصدی روغن، ۵۹.۸ درصدی غلات و نان و ۹۱.۸ درصدی میوه در یکسال اخیر دارد. 

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید