تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان، برای خیلی ها سوال است. البته اختلاف قیمت هم سبب شده که اکثرا سراغ کامپوزیت بروند تا لمینت. اما تفاوت لمینت دندان با ونیر های کامپوزیتی در چیست؟

مراحل کامپوزیت دندان به چه ترتیبی است؟!

استفاده از کامپوزیت دندان مزیت‌ های زیادی برای افراد به دنبال دارد. ترمیم بسیاری از آسیب‌ دیدگی ‌های دندانی نظیر پوسیدگی یا شکستگی با کامپوزیت ممکن است. اما انتخاب یک کلینیک و دندانپزشک حاذق تأثیر فراوانی در کیفیت نهایی کامپوزیت دندان شما خواهد داشت. دندانپزشک باید مراحل کامپوزیت دندان را بادقت طی کند. در ادامه به توضیح این مراحل مهم خواهیم پرداخت.

مراحل کامپوزیت دندان

انتخاب رنگ کامپوزیت دندان

شما می‌توانید کامپوزیت دندان خود را در رنگ‌های متنوعی سفارش دهید؛ اما بهتر است این انتخاب را به پزشک واگذار کنید تا او بر اساس رنگ پوست، رنگ دندان‌ های طبیعی شما و چهره نزدیک‌ ترین رنگ منطبق با دندان‌های شما را انتخاب کند. برای یافتن بهترین رنگ، پزشک نمونه را در کنار دندان‌ های بیمار قرار داده و پس از بررسی رنگ و سطح شفافیت آن، کار را شروع می‌کند.

تمیزکردن دندان ها قبل استفاده از کامپوزیت

پس از انتخاب رنگ مناسب برای کامپوزیت، دندان‌پزشک به‌ منظور ساخت یک کامپوزیت قوی سطح دندان‌ های بیمار را به‌ خوبی تمیز و بدون جرم می‌کند. با پولیش دندان‌ ها هرگونه جرم دندان برطرف می‌ شود.

آماده‌سازی در مراحل کامپوزیت دندان

آماده‌سازی دندان با ظاهرشدن لایه‌های مینای دندان و عاج یا لایه زیرین آغاز می‌شود، این مرحله بر اساس شکل‌دهی موردنیاز جهت ترمیم دندان متفاوت است.

متخلخل کردن سطح دندان با اسید

در این مرحله سطوح دندان به کمک مواد اسیدی ژل‌ مانند مخصوص متخلخل می‌شود. برای این کار ژل اسیدی ۳۰ تا ۴۰ درصدی، توسط سرنگ‌ های کوچکی بر روی دندان موردنظر ریخته شده و ۱۵ ثانیه بر دندان باقی می‌ ماند. پس از آن دندان شسته شده و آماده کامپوزیت می‌شود. دقت کنید که به دلیل بی حسی قوی، در حین مراحل کامپوزیت دندان بیمار هرگز دردی حس نخواهد کرد.

مراحل کامپوزیت دندان به چه ترتیبی است؟!

گذاشتن کامپوزیت بر روی دندان

پس از انجام مراحل فوق دندان‌پزشک ماده کامپوزیت را به کمک یک اپلیکاتور مخصوص بر سطح دندان متخلخل می‌ مالد. این کار هرچه بادقت و ظرافت بالاتری انجام شود، بهتر است.

درمان و پولیش کامپوزیت دندان

پس از قرارگیری ماده کامپوزیت بر دندان، پزشک با استفاده از پرتو نوری با طول موج معین سبب سخت و سفت شدن ماده می‌ شود. مدت این تابش حدود ۱۰ تا ۲۰ ثانیه بوده و بعد از آن کامپوزیت اولیه دندان آماده است. در برخی از کلینیک‌ها ماده کامپوزیت را به ‌همراه ژل اسیدی مخصوص مستقیماً بر دندان قرار می‌ دهند که در این حالت احتیاجی به تراشیدن و شستشوی دندان نیست.

ترمیم و گذاشتن ماده رزین کامپوزیت

بعد از ایجاد باندینگ اولیه دندان، به‌ منظور فراهم نمودن حجم موردنیاز برای ترمیم، لایه‌ های کامپوزیت به دندان افزوده می‌شود. ازآنجا که کامپوزیت از استحکام زیادی برخوردار است، دندانپزشک آن را در مقادیر کم و فقط در بخش‌های موردنیاز دندان می‌مالد. این کار تا هنگامی که قسمت مورد ترمیم از شکل قابل قبولی برخوردار شود، ادامه می‌یابد. پس از فرم دهی کامپوزیت و رضایت بیمار و پزشک، با استفاده از نور به مدت ۱۰ تا ۴۰ ثانیه ادامه کار ترمیم انجام می‌شود.

ترمیم دندان| مراحل کامپوزیت دندان

در صورت وجود نواقص در شکل ترمیم، دندانپزشک لایه‌های اضافی را به دندان می‌افزاید. هر لایه در حدود ۲ میلیمتر ضخامت داشته و زمانی که بر دندان گذاشته می‌شود، کاملاً اصلاح شده و پس از آن لایه بعدی به دندان اضافه می‌شود.

کامپوزیت برای پرکردن دندان

بر اساس ساخته‌ شدن کامپوزیت توسط پزشک و احتیاج بیمار به چند لایه بودن کامپوزیت، فرم دهی طول خواهد کشید. در حین پرکردن با رزین کامپوزیت، دهان باید خشک بماند و پس از اتمام این مرحله، می‌توانید به فک‌ های خود استراحت داده و برای مدت کوتاهی دهان خود را ببندید.

 اصلاح و شکل‌دهی کامپوزیت نصب شده

معمولاً دندان‌پزشکان از کامپوزیت‌ های بزرگ و پرحجم استفاده می‌ کنند و به آن فرم می‌ دهند. در شکل‌دهی دندان با مته، پزشک قدم‌ به‌ قدم از ابزار مناسب نظیر سنگ‌ ها، تیغ‌ ها، دیسک‌ ها و نوار های ریز بهره می‌ برد و در نهایت به یک پولیش هموار و براق در دندان می‌ رسد.

بررسی کردن کامپوزیت دندان بر اساس گازگرفتن بیمار و کاغذ کربن

حتی اگر تمامی مراحل کامپوزیت دندان به‌ درستی و با دقت فراوان انجام شده باشد، در نهایت پزشک با بررسی نحوه گاز گرفتن بیمار و حرکت دندان‌ ها بر روی‌ هم به کمک کاغذ کربن نتیجه کار را کنترل می‌ کند. بیمار نباید هیچ‌گونه اختلالی در این زمینه‌ها داشته باشد. در نهایت کامپوزیت بیمار توسط پزشک پولیش شده و هم رنگ دندان می‌شود.

کامپوزیت یا لمینت دندان؟!

تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان، برای خیلی ها سوال است. البته اختلاف قیمت هم سبب شده که اکثرا سراغ کامپوزیت بروند تا لمینت. اما تفاوت لمینت دندان با ونیر های کامپوزیتی در چیست؟ استحکام مواد سرامیکی موجود در لمینت ها، سبب شده که لمینت دندان مستحکم تر، شفاف تر شود و در عین حال طول عمر بیشتری داشته باشد.

اما توجه نمایید که برای پر کردن دندان معمولا از کامپوزیت استفاده میکنند و در قسمت هایی که نیاز به استحکام بیشتر است از لمینت ونیر. یک تفاوت مهم دیگری هم وجود دارد که کامپوزیت ها در صورت عدم رعایت توصیه های دندانپزشک، تغییر رنگ می دهند.

مراحل کامپوزیت دندان به چه ترتیبی است؟!

درمان نا منظمی دندان ها

اگر در سنین نوجوانی و جوانی دندان های نا منظمی داشتید و توسط ارتودنسی دندان ها را مرتب نکردید! حالا وقت این است که برای منظم شدن دندان سراغ لمینت یا کامپوزیت بروید. برخی از مشکلات دندانی همچون فاصله بین دندان و هم تراز نبودن، توسط ونیر ها قابل درمان می باشد.

توجه نمایید دقت و تجربه دندانپزشکی، روی کیفیت خدمات تاثیر به سزایی دارد و می تواند طول عمر کامپوزیت دندان را افزایش دهد. پس به دنبال دندانپزشکی ارزان نباشید!

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید