سازمان غذا و داروی آمریکا داروی ضد کرونای شرکت فایزر موسوم به "پاکسلووید" را برای انواع خفیف تا متوسط بیماری در بزرگسالان از ۱۲ سال به بالا که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند و بیشتر در معرض خطر بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از کروناویروس قرار دارند، مجاز اعلام کرد.

مصرف قرص فایزر برای چه کسانی ممنوع است؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، همزمان با نگرانی از گسترش روزافزون سویه کرونای اُمیکرون، تولید اولین قرص های ضد ویروسی کووید-۱۹، نویدبخش مهار عفونت در افرادی است که در معرض خطر نوع شدید این بیماری هستند.

قرص های ضدویروسی کرونا می توانند افراد را در برابر نوع شدید بیماری مصون سازند با این حال در مورد بسیاری از افرادی که برای آنها داروهای جدید فایزر یا مِرک تجویز می شود، نظارت دقیق پزشکان و داروسازان الزامی است چراکه گروهی از پزشکان و کارشناسان هشدار می دهند که این داروهای ضد ویروسی ممکن است برای همه ایمن نباشند.

سازمان غذا و داروی آمریکا داروی ضد کرونای شرکت فایزر موسوم به "پاکسلووید" را برای انواع خفیف تا متوسط بیماری در بزرگسالان از ۱۲ سال به بالا که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند و بیشتر در معرض خطر بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از کروناویروس قرار دارند، مجاز اعلام کرد. با این حال یکی از دو داروی موجود در کوکتل ضد ویروسی فایزر می تواند تداخلات شدیدی با داروهای پرمصرف و رایج از جمله استاتین ها، رقیق کننده های خون و برخی داروهای افسردگی ایجاد کند و به ویژه سازمان غذا و داروی آمریکا، تجویز این دارو را برای افراد مبتلا به بیماری شدید کلیوی یا کبدی توصیه نمی کند.

همچنین به دلیل نگرانی متخصصان در مورد عوارض جانبی بالقوه ناشی از مصرف داروی تولید شرکت مرک موسوم به "مولنوپیراویر"، سازمان غذا و داروی آمریکا تجویز آن را برای بزرگسالان و تنها به شرایطی محدود کرده که سایر روشهای درمانی مجاز از جمله آنتی‌بادی‌های مونوکلونال غیرقابل دسترس هستند یا از نظر بالینی مناسب نیستند.

کوکتل پاکسلووید از دو قرص ضد ویروسی نیرماترلویر (nirmatrelvir) و یک قرص ریتوناویر تشکیل شده و ریتوناویر دارویی است که مدت هاست به عنوان عامل تقویت کننده در رژیم دارویی بیماران اچ آی وی استفاده می شود.

ریتوناویر سرکوب‌کننده یک آنزیم کلیدی کبدی موسوم به CYP۳A است که این آنزیم بسیاری از داروها از جمله نیرماترلویر را متابولیزه می کند. بنابراین در درمان با داروی پاکسلووید، ریتوناویر موجود در آن در واقع روند تجزیه آنتی ویروسی فعال در بدن را کُند کرده و به دارو کمک می کند تا برای مدت طولانی تری در سطح درمانی در بدن باقی بماند.

به این ترتیب وقتی پاکسلووید همزمان با داروهای دیگری مصرف شود که آنها نیز توسط آنزیم CYP۳A متابولیزه می شوند، این نگرانی وجود دارد که ریتوناویرِ موجود در آن، ممکن است باعث شود سایر داروهایی که همزمان استفاده شده‌اند، بدن را سمی‌تر کنند.

این مشکل زمانی پیچیده تر می شود که داروهایی که احتمال تداخل با داروی کرونا را دارند غالبا توسط همان گروه‌هایی مصرف می‌شوند که به دلیل ابتلا به سایر بیماری‌ها و مشکلات زمینه‌ای، ناچار به استفاده از این داروها هستند.

این داروهای رایج که ممکن است با داروی ضدکرونای فایزر تداخل ایجاد کنند شامل داروهای رقیق کننده های خون، داروهای ضد تشنج، داروهای فشار خون بالا و کلسترول بالا، داروهای افسردگی و اضطراب، سرکوب کننده های ایمنی، استروئیدها (از جمله داروهای استنشاقی) و داروهای HIV هستند، هرچند فقط به این چند مورد محدود نمی‌شوند.

پیتر اندرسون، استاد علوم دارویی دانشگاه کلرادو گفت: برخی از این تداخلات بالقوه بی‌اهمیت نیستند و باید از مصرف همزمان برخی داروها اجتناب شود. برخی از این تداخلات به راحتی قابل مدیریت هستند اما در مورد برخی از آنها باید بسیار مراقبت کرد.

به نقل از ان بی سی نیوز، سازمان غذا و داروی آمریکا در مورد داروی پاکسلووید فهرست دقیقی از داروهایی را منتشر کرده است که ممکن است با ریتوناویر تداخل مضر داشته باشند. با این حال، داروسازان تاکید می‌کنند که بسیاری از تداخلات دارویی قابل کنترل هستند و نباید مانع از مصرف داروی پاکسلووید در بیشتر مردم شود.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید