سقط جنین عبارت است از اخراج عمدی و غیر طبیعی و قبل از موعد طبیعی جنین به نحوی که حمل خارج شده از بطن مادر، زنده یا قابل زیست نباشد. 

وقوع ماهانه حداقل ۱۰۰۰ سقط جنین در کشور

به گزارش سلام نو به نقل از اقتصادآنلاین، چندی پیش آماری از سقط جنین در ایران منتشر شد که نشان از وقوع روزانه ۱۰۰۰ سقط جنین در کشور داشت. این درحالی است که در سال گذشته تعداد سقط‌ها تقریباً با یک سوم میزان تولدها برابری داشت. بر این اساس طیف آماری از ۳۵۰ هزار تا ۶۰۰ هزار سقط در سال برای کشور ما گفته شده است و یا به عبارت دیگر روزی حداقل ۱۰۰۰ سقط جنین.

 عاطفه حسینی؛ پس از انتشار این خبر بود که قوه قضاییه به ماجرای سقط جنین ورود کرد. از این رو در اولین گام نامه‌هایی بود که از سوی این نهاد به سوی بخش‌های مختلف روانه شد؛ سازمان پزشکی قانونی، وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و حتی تک تک آزمایشگاه‌ها!

اما ماجرا چه بود؟ 

ماجرا از این قرار بود که وقتی اعلام شد آمار سقط جنین قانونی و غیرقانونی بالا رفته و تعداد قابل توجهی از زنان باردار پس از آگاهی از موضوع بارداری اقدام به سقط جنین می‌کنند، قوه قضاییه تصمیم گرفت به این موضوع ورود کند و به نوعی کم و کاستی‌های موجود را چه در بخش قانونی و چه بخش‌های دیگر پوشش دهد. به همین دلیل با ارسال نامه‌ دستوری از آزمایشگاه‌ها خواست تا اطلاعات تک تک افرادی که با آزمایش مثبت بارداری آزمایشگاه را ترک می‌کنند در اختیار آن‌ها قرار دهد.

البته قوه قضاییه در سال‌های گذشته نیز به موضوع سقط جنین ورود کرده است. به عنوان مثال سال‌های ۹۵ و ۹۸ دادگاهی در خصوص مراکز سقط غیرقانونی برگزار شد، اما به نظر می‌رسد قرار است این بار به صورت جدی‌تر موضوع نظارت بر سقط جنین پیگیری شود.

اما مفهوم سقط جنین چیست؟

سقط جنین عبارت است از اخراج عمدی و غیر طبیعی و قبل از موعد طبیعی جنین به نحوی که حمل خارج شده از بطن مادر، زنده یا قابل زیست نباشد. 

سقط جنین علت و معلول‌های زیادی دارد؛ برخلاف تصور عموم، شرایط اقتصادی جزء عوامل اولیه اقدام به سقط جنین عمدی یا سقط جنایی نیست و بالاترین علت آن نوع نگرش به زندگی و فرزندآوری است؛ توجه به این نکته می‌تواند در محاسبات مسؤلان امر نقش موثری داشته باشد.

بر اساس ماده واحده مصوبه سال ۸۴ مجلس شورای اسلامی سقط قانونی جنین تنها در صورت عقب افتادگی یا ناقص الخلقه بودن جنین یا موجب حرج بودن مادر، آن هم قبل از ولوج روح امکان پذیر است که عباس مسجدی آرانی در این باره خبر داد که در سال ۹۸ از ۱۲ هزار و ۲۸۰ پرونده، ۹ هزار و ۱۰ مورد سقط جنین مجاز تشخیص داده شده است.

گروه‌هایی با دیدگاه‌های کاملا متفاوت درباره موضوع سقط جنین در کشور وجود دارند که روز به روز شکاف بین آن‌ها عمیق‌تر می‌شود؛ علاوه بر مسائل شرعی و فقهی مربوط به سقط جنین، از یک سو عده‌ای معتقدند که سقط جنین یک امر شخصی و خصوصی است و ورود هر بخش دولتی و قانونی در این ماجرا به منزله تعرض به حریم شخصی است. 

عده‌ای هم که نگران کاهش جمعیت جوان و افزایش آمار جمعیت سالمندی هستند به دفاع از این تصمیم برآمدند و از نهادهای مختلف از جمله قوه قضاییه خواستند تا این ماجرا را تا انتها پیگیری کند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید