مدیریت بازاریابی به عنوان هنر و علم انتخاب بازارهای هدف و ایجاد روابط سودآور با آنها تعریف می شود.

وظایف مدیریت بازاریابی | راهنمای جامع برای بازاریابان

وظایف مدیریت بازاریابی به طور کلی شامل نظارت بر ارتباطات بین یک کسب و کار و مشتریان آن است. مدیران بازاریاب وظایف متعددی از جمله توسعه و اجرای استراتژی‌های بازاریابی، سنجش معیارهای بازاریابی و مدیریت بودجه بازاریابی برای یک سازمان را انجام می‌دهند. در این مقاله، توضیح خواهیم داد که مدیریت بازاریابی چیست و وظایف و مسئولیت‌های شغلی در این مقام چیست.

مدیر بازاریابی کیست؟

شخصی که برای مدیریت بازاریابی استخدام می‌شود - که اغلب به درستی به عنوان مدیر بازاریابی نامیده می‌شود - بر استراتژی‌ها و اهداف بازاریابی که برای افزایش درآمد و جذب کسب و کار جدید استفاده می‌شود، نظارت می‌کند، بنابراین تیم بازاریابی می‌تواند از افراد زیادی در نقش‌های مختلف از جمله کپی رایترها، طراحان، مدیران حساب، مدیران برند، متخصصان سئو، تحلیلگران بازاریابی و سازندگان تبلیغات تشکیل شود که همگی زیر نظر مدیر بازاریابی قرار دارند. این متخصصان با یکدیگر همکاری می‌کنند تا استراتژی‌های بازاریابی مؤثر و موفقی را بر اساس بودجه، معیارها و اهداف خاص تولید کنند. از آنجایی که این نقش می‌تواند برای بهبود تصویر، دسترسی، سود و موفقیت کلی یک شرکت ضروری باشد، مدیران بازاریابی باید مهارت‌های ارتباطی، بین فردی و تحلیلی استثنایی داشته باشند و در عین حال متفکرانی خلاق با درک دقیق از روندهای بازاریابی فعلی و نوظهور باشند.

مدیریت بازاریابی فرآیند برنامه‌ریزی و نظارت بر کمپین بازاریابی یک شرکت است. مدیران بازاریابی باید درک کاملی از نحوه ترکیب وظایف بازاریابی برای ایجاد کمپین به عنوان یک کل داشته باشند.

یک مدیر بازاریابی را به عنوان رهبر ارکستر در نظر بگیرید - در یک ارکستر، بخش‌های متعددی وجود دارد که همه کار خود را انجام می‌دهند. اما، هنگامی که آن‌ها به طور هماهنگ به رهبری ارکستر گرد هم می‌آیند، موسیقی زیبایی خلق می‌کنند. به طور مشابه، یک مدیر بازاریابی باید بتواند تعداد زیادی از اعضای تیم بازاریابی را در حین تکمیل وظایف خود «هدایت» کند. وقتی همه این وظایف در زمان درست جمع شوند، کمپین بازاریابی تقریباً مانند یک قطعه موسیقی گرد هم می‌آید.

برای موفقیت در مدیریت بازریابی باید در ابتدا آموزش دید. برای به روز کردن اطلاعات بازاریابی و رقابت در این حوزه فرادرس آموزش‌های جامعی از جمله آموزش مدیریت بازاریابی، آموزش بازاریابی صنعتی B۲B، طراحی کمپین‌های بازاریابی، آموزش بازاریابی و تبلیغات و آموزش بازاریابی ایمیلی را توسط اساتید مجرب ارائه می‌دهد که شما به راحتی به صورت آنلاین می‌توانید از آن بهره‌مند شوید.

•  آموزش طراحی کمپین‌های بازاریابی — کلیک کنید

مسئولیت ‌های شغلی و وظایف مدیریت بازاریابی

وظایف مدیریت بازاریابی شامل موارد مختلفی است که افراد حرفه‌ای در طول روز انجام می‌دهند. متداول‌ترین وظایف شغلی یک مدیر بازاریابی عبارت‌اند از:

۱. تحقیق درباره محصولات جدید

مدیران بازاریابی اغلب مسئول تحقیق در مورد  محصول یا خدمات جدید شرکتی هستند که در آن مشغول بکارند. این روش از بررسی را تحقیقات بازار می نامند و شامل تعیین موارد زیر است:

•  جایی که مخاطبان هدف شرکت، محصولات و خدمات خود را پیدا می‌کنند

•  شناسایی رقیبی که در بخش خاصی از بازار عملکرد خوبی دارد

•  ترندهای فعلی صنعت و ترندهای میان مصرف‌کنندگان هدف

•  عواملی که بر خرید و تبدیل مخاطبان هدف شرکت تأثیر می‌گذارد

•  شخصیت، علایق و مشکلات مخاطبان هدف شرکت

•  اینکه آیا پتانسیل یک محصول جدید در بخش خاصی از بازار وجود دارد یا خیر

•  احتمالاً مصرف‌کنندگان چقدر به عرضه خدمات یا محصول جدید واکنش نشان می‌دهند

راه‌های مختلفی وجود دارد که بازاریابان می‌توانند این تحقیق را انجام دهند که راه‌های اصلی آن از طریق تاکتیک‌های تحقیقات اولیه و ثانویه است. مدیران بازاریابی باید در این رویکردهای تحقیقاتی آگاه باشند تا بتوانند با موفقیت تحقیقات مؤثری را برای حمایت از تلاش‌های بازاریابی خود انجام دهند.

۲. توسعه استراتژی بازاریابی

مدیران بازاریابی اغلب افرادی هستند که استراتژی‌های بازاریابی را در یک سازمان توسعه می‌دهند. پس از انجام تحقیقات لازم، متخصصان بازاریابی از این اطلاعات برای ایجاد استراتژی‌هایی استفاده می‌کنند که در جهت تحقق اهداف بازاریابی و تجاری شرکت است. توسعه یک استراتژی بازاریابی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

•  اجرای تجزیه و تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها، تهدیدها.

•  تعیین اهداف استراتژی بازاریابی اولیه

•  گرد هم آوردن تیمی از متخصصان بازاریابی برای اجرای استراتژی

•  تعریف شخصیت یا شخصیت‌های خریدار شرکت

•  تعیین روش‌های بازاریابی مانند سئو، رویدادها، بازاریابی محتوا و مدیریت جامعه

وظایف مدیریت بازاریابی | راهنمای جامع برای بازاریابان

۳. اجرای برنامه بازاریابی

هنگامی که مدیر بازاریابی استراتژی بازاریابی را به طور کامل توسعه داد، باید این طرح را اجرا کند. اجرای یک استراتژی بازاریابی شامل راه‌اندازی آن استراتژی و نظارت بر پیشرفت آن است. چندین بخش متحرک مرتبط با کمپین‌های بازاریابی وجود دارد و مدیران بازاریابی باید اطمینان حاصل کنند که تمام جنبه‌های کمپین به درستی و مؤثر عمل می‌کنند.

۴.  نظارت بر تیم بازاریابی

نقش مهم دیگری که مدیران بازاریابی دارند، مدیریت تیمی از متخصصان بازاریابی است. مدیر بازاریابی نمی‌تواند به تنهایی تمام وظایف لازم برای اجرای موفقیت‌آمیز یک تیم بازاریابی را انجام دهد، بنابراین آن‌ها اغلب بر چندین متخصص بازاریابی دیگر از جمله دستیاران بازاریابی، متخصصان رسانه‌های اجتماعی، متخصصان سئو، کارکنان ارتباطات و محققان بازار نظارت دارند. جنبه‌های مهم مدیریت یک تیم بازاریابی عبارت‌اند از:

•  استخدام و آموزش اعضای جدید تیم

•  سرمایه‌گذاری و آموزش نحوه استفاده از ابزارهای اتوماسیون بازاریابی

•  کار با تیم‌های دیگر خارج از بخش بازاریابی

•  کمک به اعضای تیم برای همکاری خوب با یکدیگر

•  استاندارد کردن فرآیندهای بازاریابی

•  اجرای کمپین‌های بازاریابی

•  مدیریت کمپین‌های بازاریابی

•  به طور منظم پیشرفت کمپین بازاریابی را تجزیه و تحلیل کردن

۵. همکاری با تیم توسعه محصول

تیم‌های توسعه محصول مسئول تمام جنبه‌های ایجاد و توسعه یک محصول یا خدمات جدید هستند. از آنجایی که بخش بازاریابی باید این محصولات و خدمات را بازاریابی کند، مدیر بازاریابی باید در طول ایجاد کمپین‌های بازاریابی با تیم توسعه محصول هماهنگ کند. مدیران بازاریابی باید در مذاکره، همکاری و ارتباطات خوب باشند تا این کار را به طور مؤثر انجام دهند.

•  آموزش بازاریابی و تبلیغات — کلیک کنید

۶. مدیریت بودجه بازاریابی

یکی دیگر از اجزای کلیدی وظایف مدیریت بازاریابی، مدیریت بودجه اختصاص داده شده برای بازاریابی است. هنگام ایجاد بودجه باید چندین مورد مختلف در نظر گرفته شود، از جمله:

•  هزینه‌های تبلیغات

•  تولید محتوا

•  هزینه‌های فریلنسر

•  نرم افزار

•  پرسنل جدید بازاریابی

بودجه بازاریابی باید با اهداف کلی بازاریابی شرکت هماهنگ باشد و به طور مؤثر نیازهای کمپین بازاریابی را برآورده کند. مدیران بازاریابی باید در مدیریت پول، تخصیص پول به اقلام ضروری، آگاهی از هزینه‌های پنهان یا پیش بینی نشده و اندازه‌گیری بازگشت سرمایه (ROI) یا «Return On Investment» مهارت داشته باشند.

۷. آنالیز میزان اثربخشی استراتژی انجام شده

مدیران بازاریابی باید میزان مؤثر بودن استراتژی‌های بازاریابی خود را پیگیری کنند و در صورت لزوم تغییرات را انجام دهند. در طول و بعد از کمپین بازاریابی، مدیران بازاریابی اندازه‌گیری‌های مختلفی را انجام می‌دهند که بینشی از موفقیت کمپین آن‌ها ارائه می‌دهد. برخی از این اندازه‌گیری‌ها عبارت‌اند از:

•  ترافیک ارگانیک «Organic traffic»

•  نرخ تبدیل «Conversion rates»

•  ثبت‌نام مشتریان جدید

•  ثبت‌نام‌های ایمیل

•  بازدیدکنندگان فردی یک وب‌سایت

•  نرخ کلیک (CTR)

•  نرخ پرش یا بانس ریت یا ضریب بازگشت «Bounce rate»

•  تعامل در رسانه‌های اجتماعی

درک اهمیت این معیارها، نحوه به دست آوردن آن‌ها و نحوه پیاده‌سازی نتایج آن‌ها در کمپین‌های بازاریابی برای یک حرفه‌ای مدیریت بازاریابی مؤثر ضروری است.

وظایف مدیریت بازاریابی | راهنمای جامع برای بازاریابان

۸. ارتباط با دیگر سازمان ها

مدیران بازاریابی اغلب افرادی هستند که ارتباط قوی بین یک شرکت و مشتریانش را ارزیابی و حفظ می‌کنند. به عنوان مثال، اگر مشتریان یک شرکت اغلب پیام‌های مستقیمی را برای شرکت در رسانه‌های اجتماعی ارسال می‌کنند، مدیر بازاریابی باید اطمینان حاصل کند که فرآیندی وجود دارد که اطمینان حاصل کند به همه مشتریان به شیوه‌ای سریع پاسخ داده می‌شود. مدیران بازاریابی باید درک کاملی از طرز فکر مصرف‌کننده و ارتباطات داشته باشند تا نحوه تعامل شرکت‌ها با مشتریان خود را افزایش دهند.

۹. ایجاد تعامل در شبکه های اجتماعی

مدیران بازاریابی نیز اغلب مسئول حضور شرکت در رسانه‌های اجتماعی هستند. بسیاری از شرکت‌ها برای تعامل با مشتریان و ارائه محتوا و اطلاعات مرتبط و جذاب به رسانه‌های اجتماعی متکی هستند. متخصصان مدیریت بازاریابی باید اطمینان حاصل کنند که تمام کانال‌های رسانه‌های اجتماعی در نظر گرفته‌ شده‌اند، محتوا به طور منظم پست می‌شود و نرخ تعامل حفظ می‌شود.

۱۰. تعیین استراتژی و برنامه ریزی  اجرای کمپین  

یکی دیگر از جنبه‌های وظایف مدیریت بازاریابی، ارائه مشاوره به مدیران شرکت در مورد اینکه چگونه می‌توانند موفقیت کلی یک کمپین بازاریابی را افزایش دهند، است. این معمولاً پس از انجام تحقیقات مدیر بازاریابی و شناسایی عوامل خاصی که بر موفقیت کمپین تأثیر می‌گذارد، انجام می‌شود. این متخصصان برای اینکه در این وظیفه مؤثر واقع شوند، نیاز به مهارت‌های ارتباطی و مذاکره خوبی دارند.

نقش های مدیریت بازاریابی چیست؟

در شرکت‌های بزرگ‌تر، نقش‌های مدیریت بازاریابی می‌تواند گسترده باشد و تیم‌های بزرگ را درگیر کند. نقش‌های تخصصی مدیریت بازاریابی می‌تواند از مدیر بازاریابی دیجیتال تا مدیر بازاریابی محصول متغیر باشد و هر نقش دارای مسئولیت‌های متفاوتی است

در اینجا پنج نمونه از نقش‌های تخصصی مدیریت بازاریابی آورده شده است:

۱. مدیر بازاریابی دیجیتال

یک مدیر بازاریابی دیجیتال، کمپین‌های بازاریابی آنلاین طراحی شده برای تبلیغ محصولات و خدمات یک شرکت و ارتقای برند آن را توسعه، اجرا و مدیریت می‌کند.

۲. مدیر بازاریابی محصول

یک مدیر بازاریابی محصول برنامه‌های بازاریابی را طراحی می‌کند تا ویژگی‌ها و مزایای محصولات جدید را به مشتریان منتقل کند، در تحقیقات بازار در مورد روند محصول تحقیق کند و به عنوان صدای مشتری در شرکت عمل کند تا اطمینان حاصل کند که محصولات مطابق با نیازهای مشتری طراحی شده‌اند.

۳. مدیر بازاریابی برند

یک مدیر بازاریابی برند تضمین می‌کند که پیام‌ها و تصاویر برند به طور مداوم در سراسر شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد و راه‌هایی برای افزایش شناخت برند در بازار برنامه‌ریزی می‌کند.

وظایف مدیریت بازاریابی | راهنمای جامع برای بازاریابان

۴. مدیر بازاریابی محتوا

 یک مدیر بازاریابی محتوا بر ایجاد محتوای مؤثر، ارزشمند و ثابت تمرکز می‌کند که محصولات یا خدمات یک شرکت را برای مشتریان بالقوه برجسته می‌کند.

۵. مدیر بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

 یک مدیر بازاریابی رسانه‌های اجتماعی به طور خاص روی بهینه‌سازی ارتباطات و تعاملات رسانه‌های اجتماعی برای شرکت، از جمله فیس بوک، توییتر و اینستاگرام، اما نه محدود به آن، کار می‌کند.

چرا مدیریت بازاریابی مهم است؟

مدیریت بازاریابی مهم است زیرا دستیابی به مشتریان بالقوه و تعامل با آن‌ها جزء حیاتی یک استراتژی تجاری است. در حالی که می‌توانید سال‌ها وقت صرف کنید تا محصولی آماده عرضه شود، بدون مدیریت بازاریابی، ناگزیر به موانع متعددی برخورد خواهید کرد.

در ابتدا، مدیریت بازاریابی تضمین می‌کند که شما خواسته‌های مشتری خود را درک می‌کنید. پس از صرف زمان قابل توجهی برای آماده‌سازی محصول یا خدمات خود برای عرضه، فرآیندهای مدیریت بازاریابی مناسب تضمین می‌کند که از طریق کانال‌های مناسب و در زمان مناسب به پایگاه مشتری بالقوه ایده آل می‌رسد. مدیریت بازاریابی می‌تواند کسب و کار شما را از متوسط ​​به سودآور برساند. زمانی می‌توان این کار را انجام داد که یک تیم مدیریت بازاریابی بتواند پروفایل‌های مشتری و سهم بازار را پیش از موعد تجزیه و تحلیل کند و نتایج کمپین، عملکرد تیم، بازگشت سرمایه و هزینه‌ها را پس از تکمیل پروژه بررسی کند.

مدیریت بازاریابی به عنوان هنر و علم انتخاب بازارهای هدف و ایجاد روابط سودآور با آنها تعریف می شود. این شامل به دست آوردن، حفظ و توسعه مشتریان از طریق ایجاد و ارائه و برقراری ارتباط با ارزش برتر مشتری است. فرادرس به شما این امکان را می‌دهد که با دریافت آموزش‌های تخصصی و حرفه‌ای مدیریت بازاریابی در کسب و کار و تجارت خود تحول ایجاد کنید و با بازاریابی به سودآوری قابل توجهی دست پیدا کنید.

•  آموزش مدیریت بازاریابی — کلیک کنید

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید