عوارض سلامتی ناشی از آلودگی هوا نیز فقط به عفونت‌های تنفسی و سرطان ریه ختم نمی‌شود، بلکه در لیست بلندبالای این عوارض سقط جنین هم به چشم می‌خورد. هرچند آمار دقیق و رسمی در این زمینه وجود ندارد، اما پزشکان معتقدند که آلودگی بر چگونگی باروری و سقط جنین تاثیرگذار است.

هشدار؛ در نیمه دوم سال باردار نشوید!

به گزارش سلام نو به نقل از همشهری آنلاین، پژوهش‌های مختلف در ایران و کشورهای دیگر نشان داده است که میان آلودگی هوا و سقط جنین خاموش ارتباط مستقیمی وجود دارد. این در حالی است که زنان باردار هنوز در این زمینه اطلاعات کافی ندارند.

 آلودگی هوای تهران و کلانشهرها در نیمه دوم سال بیداد کرد. متخصصان می‌گویند آلاینده‌های مضری که وارد بدن می‌شوند سلامت شهروندان را به‌خطر می‌اندازند. به‌طوری که عباس شاهسونی، رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت اعلام کرده است در سال گذشته ۳هزار و ۷۵۱ نفر در تهران براثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند و به‌همین دلیل بیشترین میزان مرگ منتسب به آلودگی هوا هم مربوط به تهران بوده است. محمد اسماعیل طبری رئیس مرکز تحقیقات سرطان هم اخیرا گفته است:هر متغیری به‌صورت میانگین بین ۱۵ تا ۲۰ سال وقت می‌خواهد که ایجاد سرطان کند؛ آلودگی هوا جزو عوامل مؤثر در سرطان است، در سال ۲۰۱۳ رسماً به اثبات رسید و از سوی سازمان جهانی بهداشت اعلام شد؛ اما چیزی مانند آلودگی هوا به‌هرحال خودبه‌خود با بیماری قلبی و ریوی به افراد آسیب می‌زند؛ یعنی آلودگی هوا از نوزاد گرفته تا پیر را می‌تواند دچار عوارضی کند که منجر به ناتوانی یا مرگ شود و حتی فرصت به سرطان هم نرسد. 

عوارض سلامتی ناشی از آلودگی هوا نیز فقط به عفونت‌های تنفسی و سرطان ریه  ختم نمی‌شود، بلکه در لیست بلندبالای این عوارض سقط جنین هم به چشم می‌خورد. هرچند آمار دقیق و رسمی در این زمینه وجود ندارد، اما پزشکان معتقدند که آلودگی بر چگونگی باروری و سقط جنین تاثیرگذار است.

«سمانه.ب» ساکن تهران یکی از مادرانی است که به‌تازگی جنین خود را سقط کرده است.

وی می گوید: وقتی به پزشکم مراجعه کردم آلودگی هوا را در سقط جنینم بی‌تاثیر ندانست. پزشکم معتقد است آلودگی هوا به جنین آسیب می‌رساند و برای پایین آمدن احتمال سقط برای بارداری بعدی من توصیه کرد تا هفته‌های اول بارداری در نیمه دوم سال و زمستان نباشد.

وی می افزاید: سقط بر اثر آلودگی هوا دقیقا در روزی که هوا بسیار آلوده است، اتفاق نمی‌افتد، اما می‌تواند برای زنان بارداری که طی روزهای متوالی در معرض این آلودگی قرار دارند، ایجاد شود. یعنی مادر هرچه بیشتر در معرض هوای آلوده قرار داشته باشد، احتمال سقط افزایش می‌یابد.

تاثیر آلودگی هوا بر رشد و سقط جنین

دکتر نگار قاضیانی، متخصص زنان، زایمان و نازایی تاثیر آلودگی هوا بر رشد و سقط جنین را تایید می کند و می گوید: در مقاله‌های مختلف پزشکی ارتباط آلودگی هوا و سقط جنین ثابت شده است، اما ما در این زمینه آمار مشخصی در کشور نداریم تا بگوییم چند درصد زنان دچار این اتفاق ناخوشایند می‌شوند. با این حال به‌طور قطع نمی‌توان ادعا کرد که با آلودگی هوا مراجعه به مطب‌ها به‌دلیل سقط بالا می‌رود.

وی افزود: سقط جنین علت‌های مختلفی دارد، اما از آنجایی که در هوای آلوده ذراتی مانند گاز منوکسیدکربن، اکسید نیتروژن، سرب و دیگر ذرات مضر وجود دارد این ذرات می‌توانند از سطح خونی مادر عبور کرده و روی قلب و نبض جنین تاثیر بگذارند. همچنین این آلاینده‌ها در دیواره عروق التهاب ایجاد می‌کنند، بنابراین انتقال اکسیژن به‌خوبی انجام نمی‌شود و احتمال سقط جنین را بالا می‌برد. همچنین کم وزنی نوزادان در هنگام تولد نیز شاید به دلیل همین آلودگی هوا باشد.

از هر ۱۰۰ مادر ۱۰ نفربرای مشاوره قبل از بارداری مراجعه می‌کنند

دکتر قاضیانی ادامه می دهد: مشکل اینجاست که بیشتر مادران برای بارداری از قبل تصمیم نمی‌گیرند و برنامه ندارند. آنها  زمانی به ما مراجعه می‌کنند که تست بارداری‌شان مثبت می‌شود. شاید به‌طور میانگین بتوان گفت از هر ۱۰۰ مادر ۱۰ نفرشان برای مشاوره قبل از بارداری به متخصص زنان و زایمان مراجعه می‌کنند. از سویی دیگر بهتر است که زنان باردار در روزهای آلوده سال تا حدامکان از خانه خارج نشوند تا کمتر آسیب ببینند.

این متخصص زنان، زایمان و نازایی ادامه داد: مشاوره سبب می‌شود با توجه به آلودگی بالای تهران در نیمه دوم سال هشدار لازم را به مادران بدهیم که حداقل چندماه اول بارداری‌شان در نیمه دوم سال نباشد.

نبود آمار در زمینه سقط جنین به‌دلیل آلودگی هوا در کشور

همچنین مطالعۀ سوابق پزشکی حدود ۱۳ هزار زن بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ میلادی که در پی سقط جنین به اورژانس آورده شده بودند، نشان داد که افزایش ۲۰ میکروگرمی دی اکسید نیتروژن در هر متر مکعب، خطر افزایش سقط جنین را ۱۶ درصد افزایش می‌دهد. بررسی این پرونده‌ها همچنین نشان داد که در هفت روز قبل از سقط جنین، مادران در معرض آلودگی هوا قرار داشته‌اند. این در حالی است که هنوز در کشور آمار مشخصی در این زمینه برای زنان باردار از سوی پزشکی قانونی و اورژانس وجود ندارد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید