آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا ارزیابی کرده‌اند که عربستان سعودی به طور فعال موشک‌های بالستیک بومی با کمک چین تولید می‌کند، اتفاقی که می‌تواند اثرات قابل توجهی در سراسر خاورمیانه داشته باشد و تلاش‌های دولت بایدن برای مهار جاه‌طلبی‌های هسته‌ای را پیچیده کند.

 عربستان در حال ساخت موشک بالستیک است

به گزارش سلام نو به نقل از شبکه خبری سی ان ان، به گفته سه منبع آگاه، عربستان سعودی در گذشته چند موشک بالستیک از چین خریداری کرده است، اما هرگز قادر به ساخت موشک‌ نبوده است. تصاویر ماهواره‌ای به‌دست‌آمده توسط سی ان ان همچنین نشان می‌دهد که عربستان سعودی در حال حاضر موشک بالستیک را حداقل در یک مکان تولید می‌کند.

به گفته دو منبع آگاه، مقامات آمریکایی در آژانس‌های متعدد، از جمله شورای امنیت ملی، در ماه‌های اخیر در مورد اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای که از انتقال چندگانه فناوری موشک‌های بالستیک در مقیاس بزرگ بین چین و عربستان سعودی خبر می‌دهد، مطلع شده‌اند. دولت بایدن اکنون با پرسش‌های فوری در مورد اینکه آیا فناوری موشک‌های بالستیک عربستان می‌تواند پویایی قدرت منطقه‌ای را تغییر دهد و گسترش مفاد توافق هسته‌ای با ایران را برای محدود کردن فن‌آوری موشکی ایران پیچیده کند یا خیر .

جفری لوئیس، کارشناس تسلیحات و استاد انستیتوی مطالعات بین‌المللی میدلبری، به سی‌ان‌ان گفت: در حالی که توجه زیادی بر برنامه موشک‌های بالستیک ایران متمرکز شده است، توسعه و تولید موشک‌های بالستیک عربستان سعودی به همان میزان بی‌توجه مانده است .

لوئیس افزود: تولید داخلی موشک‌های بالستیک توسط عربستان سعودی نشان می‌دهد که هرگونه تلاش دیپلماتیک برای کنترل موشکی نیازمند دربرگیری سایر بازیگران منطقه‌ای مانند عربستان سعودی و اسرائیل است که موشک‌های بالستیک تولید می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به سوال سی ان ان گفت که آیا اخیراً هرگونه انتقال فناوری حساس موشک‌های بالستیک بین چین و عربستان سعودی صورت گرفته است یا خیر، گفت: این دو کشور "شریک های راهبردی همه جانبه" هستند و "همکاری دوستانه خود را در همه زمینه ها حفظ کرده اند. از جمله در زمینه تجارت نظامی.

وی گفت: این گونه همکاری ها هیچ قانون بین‌المللی را نقض نمی کند و شامل تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی نمی‌شود.

دولت و سفارت عربستان سعودی در واشنگتن به سی ان ان برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

سی ان ان اولین بار در سال ۲۰۱۹ گزارش داد که آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا از همکاری عربستان سعودی با چین برای پیشبرد برنامه موشکی بالستیک عربستان آگاه بودند. دولت ترامپ در ابتدا آگاهی خود را از این اطلاعات طبقه بندی شده برای اعضای کلیدی کنگره فاش نکرد. اما دموکرات‌ها آن را خارج از کانال های معمولی دولت کشف کردند این امر انتقاد دموکرات‌ها را برانگیخت که دولت ترامپ نسبت به عربستان بسیار نرم بوده است. کارشناسان گسترش تسلیحات هسته‌ای همچنین می گویند که عدم واکنش ترامپ، سعودی ها را برای ادامه گسترش برنامه موشک‌های بالستیک خود ترغیب کرد.

منابع متعدد به سی ان ان گفتند که برخی از قانونگذاران در چند ماه گذشته در مورد اطلاعات جدید درباره انتقال فناوری موشک‌های بالستیک بین عربستان سعودی و چین مطلع شده‌اند. منابع به سی ان ان گفتند که دولت بایدن در حال آماده شدن برای تحریم برخی از سازمان‌های دخیل در این نقل و انتقالات است.

به گفته کارشناسانی که عکس‌ها و منابعی را که مؤید پیشرفت‌هایی مطابق با آخرین ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا است، تجزیه و تحلیل کردند، تصاویر ماهواره‌ای جدید به‌دست‌آمده توسط سی ان ان نشان می‌دهد که سعودی‌ها در حال ساخت موشک‌های بالستیک در سایتی هستند که قبلاً با کمک چین ساخته شده است.

به گفته محققان مؤسسه مطالعات بین‌المللی میدلبری، عکس‌های ماهواره‌ای گرفته شده توسط پلنت، یک شرکت تصویربرداری تجاری، بین ۲۶ اکتبر و ۹ نوامبر نشان می‌دهد که آتشی در تاسیساتی در نزدیکی الدوادمی، عربستان سعودی مشاهده شده است، شاهد روشنی مبنی بر اینکه این تأسیسات برای تولید موشک کار می کند.

لوئیس، کارشناس تسلیحات و استاد مؤسسه مطالعات بین‌المللی میدلبری که این تصاویر را بررسی کرده است، گفت: شواهد کلیدی این است که این تأسیسات یک "گودال سوخت" برای دفع سوخت جامد باقی‌مانده از تولید موشک‌های بالستیک است . ریخته‌گری موتورهای موشک منجر به سوخت باقی‌مانده می‌شود، که خطر انفجار دارد. تأسیسات تولید موشک‌های سوخت جامد اغلب دارای گودال‌های سوختی هستند که در آن‌ها می‌توان سوخت باقیمانده را در آن از بین برد. بنابراین، عملیات سوزاندن نشانه‌ای قوی از این است که تأسیسات به طور فعال در حال ریخته‌گری موتورهای موشکی است.

هنوز اطلاعات کمی در مورد موشک‌های بالستیک عربستان سعودی در این سایت وجود دارد، از جمله جزئیات مهمی مانند برد این موشک‌ها و بار آنها.

به گفته لوئیس، با توجه به اینکه تاسیسات مورد بحث با کمک چین ساخته شده و ارزیابی‌های اطلاعاتی جدید نشان می‌دهد که عربستان سعودی اخیراً فناوری موشک‌های بالستیک حساس را از چین خریداری کرده است، احتمالاً موشک‌هایی که در آنجا تولید می‌شوند از طراحی چینی باشند.

لوئیس خاطرنشان کرد، اما شواهدی نیز وجود دارد که عربستان سعودی در سال‌های اخیر برای توسعه برنامه موشک‌های بالستیک به کشورهای دیگر نگاهی داشته است و این امر شناسایی دقیق نوع سیستم تسلیحاتی در این تاسیسات را دشوار می‌کند. / ایسنا

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید