انتشار دلایل هفت‌گانه رد صلاحیت لاریجانی نه‌تنها واکنش اصلاح‌طلبان را به‌ دنبال داشت، بلکه با انتقادهای گسترده طیف اصولگرا نیز همراه شده است.

وقتی اصولگرایان هم منتقد شورای نگهبان شدند

به گزارش سلام نو، شرق نوشت: پس از ماه‌ها بحث و جدل علی لاریجانی با شورای نگهبان بر سر انتشار علنی دلایل عدم احراز صلاحیت او برای شرکت در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری، صبح شنبه نامه‌ای منتشر شد که نشان می‌داد لاریجانی به دلایلی رد صلاحیت شده که او آنها را «بهانه‌گیری سطح پایین» می‌داند. ساعتی بعد از انتشار این نامه خبرگزاری فارس اصالت آن را تأیید کرد تا شک و شبهه‌ای بابت صحت نامه وجود نداشته باشد، هرچند اصل نامه محرمانه بود. انتشار دلایل هفت‌گانه رد صلاحیت لاریجانی نه‌تنها واکنش اصلاح‌طلبان را به‌ دنبال داشت، بلکه با انتقادهای گسترده طیف اصولگرا نیز همراه شده است. اگرچه پایداری‌ها که از زمان ریاست لاریجانی بر مجلس از او کینه بسیار دارند، بر او تاختند و کیهان نیز انتشار نامه لاریجانی را بهانه‌ای برای حمله به شورای نگهبان دانست.‌ هرچند روزنامه کیهان بدون اشاره به محتوای نامه علی لاریجانی به شورای نگهبان با دلخوری از انتشار این نامه، نوشت: «انتشار نامه لاریجانی خطاب به شورای نگهبان از سوی برخی رسانه‌های مدعی اصلاحات بهانه‌ای شد تا بار دیگر رسانه‌های معاند و ضدانقلاب حمله و تخریب شورای نگهبان را در دستور کار خود قرار دهند. از سوی دیگر رسانه‌های طیف مدعی اصلاحات که کارنامه سیاهی در هجمه و حمله به این نهاد مهم و انقلابی در طول سالیان گذشته دارند نیز به هم‌صدایی با رسانه‌ها معاند پرداخته و قصد دارند ماهی سیاسی خود را صید کنند و با موج‌سواری روی این ماجرا، به لجن‌پراکنی و عقده‌گشایی علیه شورای نگهبان مشغول شوند تا به خیال خود جایگاه این نهاد انقلابی را مخدوش نمایند».

مصداق کسی خواهید شد که با مشاهده غرق‌شدن خود همه را پایین می‌کشد

مهدی کوچک‌زاده، نماینده ادوار هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی و عضو جبهه پایداری «که همگی دل پری از لاریجانی دارند و سوابق حمله همیشگی پایداری‌ها در مجلس و حتی در ماجرای راهپیمایی ۲۲ بهمن در قم به لاریجانی فراموش‌شدنی نیست» هم در نامه‌ای علی لاریجانی را خطاب قرار داده و نوشته است: نامه شما خطاب به شورای نگهبان را مطالعه کردم، این‌جانب دو دوره مجلس تحت ریاست شما را تجربه کرده‌ام و رفتار و منش در دوران ریاست شما بر مجلس بود که نحوه اداره مجلس، بزرگی را بر آن داشت تا تشر بزند که: «من چند بار تابه‌حال به آقای لاریجانی گفتم که جلوی این کار را بگیرد! دو دو یعنی چه؟ همین مانده که یقه یکدیگر را بگیریم و بر سر و کله هم بزنیم مثل برخی کشورهای دنیا! من جدا نگران شدم چه کنیم؟ علنی بگویم که مجلس ظلم کرد و خلاف عدل کرد و گرفتار رذیلت شد؟». او که فرصت را برای حمله دوباره به لاریجانی مغتنم شمره است، در پایان نامه نیز نوشته است: شما ممکن است با نامه‌پراکنی و انشای وزین و عالی اذهان را نسبت به شورای محترم نگهبان که هیچ‌کس مدعی عصمت آن نیست و خود بنده و بسیاری از همفکرانم‌ از برخی عملکردهای آن شورای محترم بیش از دیگران گله‌مندیم، تخریب کنید اما بدون شک مصداق کسی خواهید شد که با مشاهده غرق‌شدن خود همه را پایین می‌کشد!

شورای نگهبان هم در تصویب برجام نقش داشت

عبدی در توییتی دراین‌باره نوشت: «جالب‌ترین علت رد صلاحیت لاریجانی مربوط به مدیریت ۲۰دقیقه‌ای او در تصویب برجام است. درحالی‌که خود شورای نگهبان همان روز و بدون معطلی مصوبه مجلس را تأیید کرده بود! پاسخ لاریجانی هم جالب است که توضیح می‌دهد کجا تصمیم گرفته شده بود».

برخی بندها مورد اعتراض رهبر معظم انقلاب هم بود

عبدالله گنجی، مدیرمسئول پیشین روزنامه‌ جوان نیز در توییتی نوشت: «حقوق‌دان نیستم، اما اگر نامه شورای نگهبان به لاریجانی اصالت داشته باشد: اکثر بندها شامل حال رئیس‌جمهور قبلی هم می‌شود. برخی بندها مورد اعتراض رهبر معظم انقلاب هم بود. درباره بند هفتم نقش شورای محترم نگهبان در تأیید عناصر محوری وضع موصوف (در دور دوم) کمتر از لاریجانی نیست».

دلایل شورای نگهبان غیر قابل پذیرش است

سلیمی‌نمین، چهره سیاسی اصولگرا نیز درباره رد صلاحیت لاریجانی گفته است: شورای نگهبان یک صفحه نامه برای ایشان (لاریجانی) نوشته است و این یک صفحه سست و غیر قابل پذیرش است. از نظر بنده باید یک زمانی این ادله شورای نگهبان اصلاح شود و شورای نگهبان در این زمینه به خطای خودش معترف باشد. همان‌طور که رهبری گفتند ظلمی صورت گرفته است، این ظلم باید جبران شود.
شورای نگهبان در تأیید صلاحیت‌ها هم دچار خطا شده است

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا نیز دراین‌باره گفته است: باید این را بپذیریم که رد صلاحیت لاریجانی صرف‌نظر از اینکه دلایلش چه بود، برای بسیاری نخبگان دوستدار انقلاب نیز قابل‌پذیرش نبود. خطاهای شورای نگهبان تنها به رد صلاحیت‌ها خلاصه نمی‌شود، بلکه در تأیید صلاحیت‌ها نیز این شورا دچار اشتباه است و چه‌بسا ضرر خطای شورای نگهبان در تأیید صلاحیت برخی افراد بیشتر هم باشد.

عدم احراز صلاحیت لاریجانی به حیثیت 

سیاسی – اجتماعی وی آسیب وارد کرد. بابت این تصمیم شورای نگهبان هنوز هم در افکار عمومی جامعه ابهام وجود دارد و مردم سؤال دارند شخصی مانند لاریجانی که سابقه ریاست بر مجلس شورای اسلامی، ریاست بر صداوسیما، وزارت ارشاد، دبیری شورای ‌عالی امنیت ملی و... را در کارنامه خود دارد، به ‌دلیل چه اشتباهی صلاحیتش توسط شورای نگهبان احراز نشده است؟

صلاحیت لاریجانی تأیید می‌شد، رأی می‌آورد

محمد هاشمی نیز درباره نامه منتشرشده منسوب به دبیر شورای نگهبان درباره دلایل رد صلاحیت علی لاریجانی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: من دقیقا به قوانین آشنا نیستم، ولی خاطرم هست که سخنگوی قبلی شورای نگهبان گفته بودند صلاحیت افراد را وقتی که تأیید می‌کنند اگر در خلال کار و مسئولیتشان خلاف آن را ببینند، شورای نگهبان می‌تواند همان موقع ورود کند و آن افراد را رد صلاحیت کند. وی یادآور شد: چیزی که الان بیشتر مردم در جامعه می‌گویند و در میان عوام و خواص گفته می‌شود، این است که آقای لاریجانی با توجه به سوابقی که داشتند اگر کاندیدای ریاست‌جمهوری می‌شد فرصت رأی داشت و رأی او هم بالا بود و مردم انتخابش می‌کردند.‌

کرباسچی هم پسردار شد!

یکی از واکنش‌های طنزآمیز به نامه شورای نگهبان به ماجرای پسر کرباسچی بازمی‌گردد. در بخشی از پاسخ رئیس مجلس پیشین به نامه شورای نگهبان درباره دلایل رد صلاحیتش آمده است: «آن‌قدر آقایان تدارکاتچی اطلاعات برای شورای نگهبان در کار خویش عجله داشتند که برحسب اطلاع موثق، اتهام دیگری نیز در روز بررسی صلاحیت این‌جانب در شورا مطرح شد و آن شراکت پسر بنده با پسر آقای غلامحسین کرباسچی است. اولا: فرزندانم هیچ فعالیت اقتصادی ندارند. ثانیا: سندی که طراحان به آن استناد کردند صرفا شباهت اسمی بوده، ثالثا: آقای کرباسچی به گفته خودشان اساسا پسری ندارند که بخواهند با فرزند این‌جانب شراکت داشته باشند. آیا عده‌ای با دادن چنین اطلاعات مضحکی به‌دنبال لطمه‌زدن به جایگاه شورای نگهبان نیستند؟». غلامحسین کرباسچی هم در صفحه توییتری خود در واکنش به سؤال یکی از مخاطبانش که پرسیده بود قدم نو رسیده مبارک، شنیدم پسردار شدید؟ نوشت: «از عطایای آقایان است!!!!».

نگاه کاربران فضای مجازی به دلایل رد صلاحیت لاریجانی

فارغ از واکنش‌های سیاسیون، چه طیف اصولگرا و چه اصلاح‌طلب‌ها، کاربران فضای مجازی نیز واکنش‌های جالبی به نامه شورای نگهبان نشان داده‌اند و یکی از کاربران دراین‌باره در توییتر نوشته: «از نظر شورای نگهبان علی لاریجانی در ناکارآمدی دولت روحانی سهیم بوده اما عبدالناصر همتی (رئیس کل بانک مرکزی دولت روحانی) نه»، کاربری دیگر به نام سعا، در واکنش به علت رد صلاحیت لاریجانی در توییتر نوشت: «از نظر شورای نگهبان فرزند لاریجانی چون سفر خارجی برای ادامه تحصیل داشته در صلاحیتش نقش داشته ولی پسر ... که پناهنده شده بود نقشی در صلاحیتش نداشت». کاربر دیگری (کامران خاوندگر) در پایین این توییت نوشت: یا دختر ...! واکنش‌ها به دلایل هفت‌گانه رد صلاحیت لاریجانی همچنان ادامه دارد و انتقاد از نحوه عملکرد این شورا در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری بالا گرفته است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید