توافق ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کاهش سطح اختلاف‌ها با این نهاد موجب شد که از بعدازظهر روز چهارشنبه قیمت‌ها کاهشی شود.

پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۲۷ آذر ۱۴۰۰ / مذاکرات وین مسیر دلار را تغییر می‌دهد؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، توافق ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کاهش سطح اختلاف‌ها با این نهاد موجب شد که از بعدازظهر روز چهارشنبه قیمت‌ها کاهشی شود.

بسیاری از معامله‌گران باور داشتند، نصب دوباره دوربین‌های آژانس در کرج می‌تواند زمینه‌ساز احیای مذاکرات وین شود و شانس ایجاد یک توافق هسته‌ای را بالا ببرد. در واقع اقدام داوطلبانه ایرانی‌ها موجب شد که سمت و سوی انتظارات معامله‌گران ارزی تا حد زیادی تغییر کند.

این در حالی بود که دو هفته پیش فضای مذاکرات به گونه‌ای بود که احتمال احیای برجام از نگاه برخی معامله‌گران بسیار ضعیف به نظر می‌رسید. ژ

مذاکرات وین مسیر دلار را تغییر می‌دهد؟

نوسان اندک قیمت دلار نشان می‌دهد که این ارز نسبت به آینده مذاکرات وین خوشبین نیست. نباید انتظار افت شدید نرخ دلار را در صورت ثمربخشی مذاکرات داشت.

مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز درباره پیش‌بینی قیمت ارز گفت: قیمت دلار در هفته آینده تنها به نتیجه مذاکرات بستگی دارد و نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از آن داشت.

وی ادامه داد: طی یک الی دو سال اخیر کاری برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور انجام نشده، در کنار این موضوع تحریم‌ها نیز فشار ارزی زیادی روی اقتصاد وارد کرده است.

محبی در بخش دیگری گفت: محاسبه نرخ ارز فرمول دارد؛ باید نرخ تورم ایران را از نرخ تورم آمریکا کم کنیم، عدد به دست آمده را به نرخ ارز اضافه کنیم. چون ما کشور تورم‌خیزی هستیم، در نتیجه همواره نرخ ارز افزایشی است.

تقویت دلار در کشورهای همسایه

بنا بر گزارش دنیای اقتصاد، افت قیمت دلار در شرایطی صورت گرفته است که ارزش این ارز در کشورهای همسایه در حال بالا رفتن است. از یکسو، در افغانستان تقاضا برای خرید دلار افزایش پیدا کرده است و در سوی دیگر، در ترکیه، مرتب رکوردهای جدیدی از تضعیف لیر در برابر دلار منتشر می‌شود.

برخی از فعالان اعتقاد دارند زمانی که ارزش دلار در کشورهای همسایه بالا می‌رود، احتمال خروج ارز از بازار داخلی نیز بیشتر شود. در واقع از نگاه‌ها تضعیف ارزش پول‌های همسایه می‌تواند فضای بازار ارز داخلی را نیز به واسطه فشار تقاضا تحت‌تاثیر قرار دهد. با این حال، عده دیگری از فعالان باور دارند که ریزش پول ترکیه و افغانستان تاثیری بر بازار داخلی نگذاشته است و نوسانات ریال در برابر دلار بیشتر به واسطه اخبار مربوط به مذاکرات هسته‌ای بود.

اثرگذار بودن وضعیت مذاکرات هسته‌ای را در روز تعطیل نیز می‌توان در بازار رصد کرد. به عنوان مثال، دیروز بعدازظهر برخی از معامله‌گران در کانال‌های اطلاع‌رسانی خود عنوان می‌کردند که مذاکرات وین به طور موقت متوقف شده است و ۱۰ روز بعد از سر گرفته می‌شود.

چنین خبری موجب شده بود که کمی میزان خریدها در بازار بیشتر شود. دلار که در روز پنج‌شنبه وارد کانال ۲۹‌هزار تومان شده بود، روز جمعه در بیشتر مواقع بالای ۳۰‌هزار تومان معامله شد. معاملات روز جمعه بیشتر به صورت خرید و فروش‌های اعتباری صورت می‌گیرد.

با توجه به وضعیت افزایشی دلار در بازار پشت خطی ممکن است قیمت این ارز در ابتدای روز جاری در مسیر صعودی قرار بگیرد ولی برای ادامه این روند احتمالا با مقاومت بازارساز مواجه خواهد شد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید