وزیر نیرو گفت: موضوع اتصال شبکه برق ایران به روسیه از طریق جمهوری آذربایجان برای تقویت روابط سه جانبه حائز اهمیت است.

 ایران و جمهوری آذربایجان نیروگاه مشترک می سازند

به گزارش سلام نو به نقل از صدا و سیما، علی اکبر محرابیان در دیدار برخط (آنلاین) با «پرویز شهبازاف» وزیر انرژی جمهوری آذربایجان، افزود: برای اجرای این طرح و ارتباط الکتریکی که در گذشته نیز برای زمان کوتاهی برقرار شده بود، مدیریت پیک برق در هر سه کشور اعمال شده و کمبود برق نیز جبران می‌شود.

وی ضمن اعلام آمادگی برای برگزاری نشست سه جانبه بین وزیران سه کشور ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه، ادامه داد: ایران از توسعه و تبادل زمان خرید برق از فصل گرما به دیگر ماه‌های سال استقبال می‌کند.

وزیر نیرو، اهمیت نصب توربین در کنار دو سد مشترک ایران و جمهوری آذربایجان را مورد تاکید قرار داد و گفت: با عملیاتی شدن این طرح، حجم قابل توجهی برق، استحصال شده و کسب درآمد برای دو کشور را به دنبال خواهد داشت.

محرابیان افزود: ایران یکی از کشورهای دارای تکنولوژی ساخت نیروگاه بوده و توربین‌های نیروگاهی با راندمان بالای ۶۰ درصد به کشورهای دیگر از جمله روسیه هم صادر می‌شود.

وی، ضمن اعلام آمادگی ساخت نیروگاه مشترک ایران و جمهوری آذربایجان و با تاکید بر پیگیری و توسعه همکاری‌های مربوط به تکمیل دو سد از طریق کمیسیون فنی مشترک دو کشور، گفت: نگاه ایران به توسعه روابط بین تهران و باکو است تا از این طریق پروژه‌های مشترک جدید را به مرحله اجرا برسانیم.

در این نشست، همچنین دو طرف بر اهمیت توسعه همکاری‌ها در اجرای پروژه‌های سد خدا آفرین و قیزقلعه‌سی میان ایران و جمهوری آذربایجان تاکید کردند؛ در همین رابطه «محمد جوانبخت» معاون آب و آبفای وزیر نیرو به عنوان رئیس ایرانی کمیسیون فنی مشترک موافقتنامه سدهای خداآفرین و قیز قلعه‌سی معرفی شد.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی؛ توسعه ارتباطات شبکه برق ایران با کشورهای همسایه مطابق استانداردهای بین‌المللی با هدف گسترش مبادلات و صادرات انرژی برق یکی از برنامه‌هایی است که وزیر نیرو بر آن تاکید و اجرای آن را از سیاست‌های اصلی خود دانسته است.

محرابیان در برنامه اعلامی خود تکمیل برنامه‌های دیپلماسی برق از جمله سنکرون کردن شبکه برق ایران با روسیه و اتصال به شبکه برق کشورهای خلیج فارس از طریق کابل زیردریا را مورد تاکید قرارداده است.

پیشتر هم وزیر نیرو با اشاره به سنکرون (اتصال) شبکه برق کشور با کشورهای همسایه، گفت: امکان تبادل برق با افغانستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، عراق وجود دارد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید