علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت گفت: هدف و برنامه جمهوری اسلامی ایران، نه تنها دولت، مشخص بوده است. دولت برای برداشتن واقعی موانع و تحریم‌ها جدی است.

جهت‌گیری دولت در حوزه بودجه ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی برای تحقق رشد ۸ درصدی است / با وجود تحریم‌های ظالمانه موفقیت خوبی در آزادسازی ارزها داشتیم

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت صبح امروز (سه‌شنبه) در اولین نشست خبری رسمی خود با اهالی رسانه ضمن گرامیداشت روز پرستار، اظهار داشت: دولت برای پرستاران از پیش برنامه داشت اما پیرو دیدار اخیر مقام معظم رهبری با پرستاران، رئیس‌جمهور دستور دادند برای حل خواسته‌های پرستاران اقدام شود.

وی ضمن گرامیداشت هفته پژوهش عنوان کرد: رئیس‌جمهور در دیدار با دانشجویان بر لزوم علم تحول بنیان تاکید داشتند و گفتند هر اقدامی که مبتنی بر تحول نباشد ماندگاری و دوام نخواهد داشت. دولت برنامه‌ریزی خوبی در این زمینه داشته است. ان‌شاء الله اولویت‌های پژوهشی دستگاه های اجرایی در سامانه هوشمند «نان» جمع آوری و به اولویت‌های دستگاه‌های اجرایی تبدیل شود.

بهادری‌جهرمی گفت: برنامه دولت این است که حرکت تحولی دولت، پژوهش مدار و علم مدار باشد.

تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی بدون مشارکت بخش خصوصی محقق نمی‌شود

سخنگوی دولت بیان کرد: در این هفته مهمترین خبر دولت تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس شورای اسلامی بود. جهت‌گیری که دولت در حوزه بودجه ۱۴۰۱ داشته کمک و برنامه‌ریزی برای تحقق رشد ۸ درصدی بوده است. طبیعی است با رشد اقتصادی امروز، دولت هرگز به تنهایی قادر نخواهد بود این رشد را محقق کند. هدف دولت فعال سازی و جلب مشارکت بخش خصوصی و عمومی مردم برای تحقق این رشد ۸ درصدی خواهد بود.

بهادری‌جهرمی تصریح کرد: سعی دولت این است که با طراحی‌های اقتصادی، زیرساخت‌های لازم برای این الزام را فراهم کند. خط قرمز قرار دادن هر گونه اقدام و تصمیم تورمی یکی از این اقدامات است. دولت با بودجه انقباضی نسبت به خود و هزینه‌های اجرایی دولت و همچنین با ممنوع و تکلیف کردن به بانک‌ها برای خلق پول سعی دارد تورم را مهار کند.

وی افزود: دولت با فراهم کردن امکان فعالیت بخش خصوصی، سعی می‌کند این موضوع را رقم بزند. صندوق پیشرفت و عدالت از نوآوری‌های بودجه ۱۴۰۱ است که قصد دارد با قریب به ۱۷۵ میلیارد تومان هم در سطح ملی هم استانی به تحقق رشد ۸ درصدی با مشارکت بخش خصوصی اقدام کند.

بهادری جهرمی با بیان اینکه تخفیف مالیاتی برای بنگاه‌های تولیدی و صاحبان کسب و کار خرد در نظر گرفته شده است، گفت: ۲۵ درصد از میزان مالیاتی که باید پرداخت می‌شد، برای بنگاه‌های تولیدی و صاحبان مشاغل و کسب و کارهای خرد و حمایت از آنها در نظرگرفته شده است. سعی شده از فرار مالیاتی بویژه از مأخذهایی که نقشی در تولید کشور ایفا نمی‌کنند، جلوگیری شود.

دولت بنای کلنگ‌زنی و آغاز طرح‌های جدید را ندارد

وی ادامه داد: در حوزه عمرانی هم با منابع در نظر گرفته شده شاهد تحول در این زمینه خواهیم بود. دولت بنای کلنگ‌زنی و آغاز طرح‌های جدید را ندارد و برنامه خود را تکمیل طرح‌های نیمه تمام قرار داده است. امیدوار هستیم سال آینده شاهد تکمیل طرح‌های نیمه تمام باشیم.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه دولت برای هزینه‌های جاری خود، کاهش ۱۵ درصدی پیش‌بینی کرده تا سهم آن را به هزینه‌های عمرانی اختصاص دهد، گفت: افزایش پرداختی به عزیزان کمیته امداد معادل دو برابر افزایش حقوق کارمندان به منظور از بین بردن فقر مطلق در بودجه ۱۴۰۱ تعبیه شده است. تشکیل مسکن محرومان نیز در راستای تحقق عدالت اجتماعی از اقدامات مورد نظر در بودجه ۱۴۰۱ خواهد بود.

بهادری جهرمی با اشاره به اقدامات دولت پیرامون رفع خشکسالی در کشور گفت: حل بحران کم آبی و خشکسالی با اختصاص منابعی در بودجه پیش بینی شده است. طرح مسکن ملی از برنامه‌های دولت بوده و با استناد به ۴ میلیون مسکن، مسکن‌های مورد نظر پیش‌بینی شده است و همچنین پیش‌بینی شده ۳۰ درصد از آنها در پایان سال ۱۴۰۱ به اتمام برسند.

افزایش حقوق پلکانی به نفع کم‌درآمدها است

وی در رابطه با افزایش حقوق کارکنان در سال ۱۴۰۱ گفت: افزایش حقوق به صورت پلکانی به نفع کم درآمدها پیش‌بینی شده است. افزایش حقوق ثابت نوعی فشار به کم درآمدها خواهد بود و به همین دلیل متوسط افزایش حقوق پیش‌بینی شده ۱۰ درصد است و در افراد کم درآمد تا ۳۰ درصد افزایش به صورت پلکانی رقم خواهد خورد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در تنظیم سند بودجه، سند آمایش سرزمینی محور برنامه‌ریزی بوده و خواهد بود، عنوان کرد: این سند به همت سازمان برنامه و بودجه تدوین و تنظیم شده است و آمایش سرزمینی هر منطقه در آن مد نظر قرار گرفته است.‌

بهادری‌جهرمی اضافه کرد: خبر خوب در جلسه ستاد ملی کرونا این بود که به جهت همکاری‌های خوب مردم و تلاش‌های شبانه‌روزی کادر درمان با شرایط کروناییِ کنترل شده‌ای مواجه هستیم، هرچند خطر وقوع مدل‌های جدید کرونایی وجود دارد که ممکن است باز هم ما را با مشکلاتی مواجه کند. ایران با تلاش دولت و همراهی مردم در تزریق واکسن، رکورددار در تزریق واکسن شده است.

وی تصریح کرد: برخی مصوبات به منظور حمایت از مشاغل آسیب دیده به دلیل محدودیت‌های کرونایی مانند بخشودگی جرایم مالیاتی تعبیه شده است.

بانیان و حامیان وضع موجود باید پاسخگو باشند

سخنگوی دولت در رابطه با انتصاب مدیران کارآمد در بخش‌های مختلف دولت و در مقابل تخریب برخی از رسانه ها در خصوص اقدامات دولت، گفت: جهت گیری دولت این است که درگیر حواشی نشود و اهم اقدامات خود را کار برای مردم قرار دهد. این دولت از نقد استقبال می‌کند و با روی باز پذیرای انتقادات خواهد بود و اگر جایی نیاز به اصلاحات ضروری باشد، مقاومت نخواهد کرد.

بهادری جهرمی ادامه داد: باید میان بانیان وضع موجود، اصحاب رسانه و مردم تفکیک قائل شد. بانیان و حامیان وضع موجود باید پاسخگوی وضع موجود باشند اما دانشجویان و نخبگان می‌توانند منتقد باشند.

شاهد تحول بیشتری در آزادسازی ارزهای بلوکه شده داریم

سخنگوی دولت در رابطه با شعار دولت پیرامون فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی، گفت: یکی از اقدامات سیاسی دولت سیزدهم در راستای تعامل با کشورهای دنیا، تعامل خاص با کشورهای همسایه بود که در این چهار ماه، هر چند زمان کوتاهی برای به نتیجه رسیدن دستاوردهای سیاسی است اما شاهد تحول‌های بزرگ در کشورهای همسایه بودیم. عضویت در شانگهای، اجلاس اکو و قرارداد سوآپ گازی از جمله این تحولات بود که ما را از دغدغه پیک گازی نجات داد.

بهادری جهرمی ادامه داد: با وجود تحریم‌های ظالمانه موفقیت خوبی در آزادسازی ارزها داشتیم و ان شاء الله شاهد تحول بیشتر هم خواهیم بود.

دولت برنامه‌ای برای تحقق وعده‌های شعاری و احساسی ندارد

وی در رابطه با شعارهایی که محسن رضایی و قاضی‌زاده هاشمی در ایام انتخابات دادند و امروز نیز در دولت حضور دارند، اقدامات دولت برای عمل به برخی وعده‌های مطرح شده چیست؟ گفت: دولتی که مردم به آن رای داده است، دولت مردمی آقای رئیسی بود که ایشان به وعده های خود عمل کرده و خواهد کرد و عمل به وعده ها در روی میز کار اعضای دولت است. دولت برنامه‌ای برای وعده‌های شعاری و احساسی ندارد و با جدیت در خصوص وعده‌های خود عمل خواهد کرد و برای تحقق آن از همه ظرفیت کشور استفاده می‌کند.

سخنگوی دولت برای اختصاص بودجه نهادهای دولتی به پژوهش و عدم تحقق آن چه برنامه ای دارد؟ گفت: در خصوص یک درصد هزینه دستگاه های اجرایی برای پژوهش، سامانه نیازها و ایده های نظام اجرایی در همین راستا طراحی و پیاده سازی شده و تخصیص این نیازها صحت‌سنجی و اولویت‌سنجی خواهد شد.

بهادری جهرمی در رابطه برنامه‌های دولت و وزارتخانه های ذیربط در خصوص شب عید، گفت: دولت پیش از این در آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار یکی از دستورات جلسه را به موضوع میوه شب عید و ماه مبارک رمضان اختصاص داد. اعتقاد دولت این است که به تنهایی و بدون مشارکت مردم و بخش خصوصی موفق نخواهد بود و در این جلسه اصناف هم حضور داشتند و مکلف شدند برنامه ریزی لازم به منظور تامین میوه شب عید داشته باشند و اختیاراتی هم برای تامین و کنترل قیمت داده شد.

وی افزود: امسال، سال خشکی داشتیم که تامین میوه و آجیل را با مشکل مواجه کرده است و تقاضای ما این است که مردم مخارج را به موارد اولویت‌دار اختصاص دهند.

دولت در رفع واقعی تحریم‌ها جدی است

سخنگوی دولت در رابطه با واقعیت شفاف گفتگوهای برجامی ایران تصریح کرد: هدف و برنامه جمهوری اسلامی ایران، نه تنها دولت، مشخص بوده است. دولت برای برداشتن واقعی موانع و تحریم ها جدی است. طبیعتاً طرف‌های غربی که بعضاً خودشان واضعان تحریم‌ها بودند و مستمرا بر این تحریم‌ها می‌افزایند، میز مذاکره را ترک می‌کنند و علاقه ای به روایت‌گری صحیح از میز مذاکره ندارند.

بهادری جهرمی افزود: واکنش اخیر مقامات ارشد روسیه را دیدید. روایت‌های تحریفی از گفته‌های مقام روس نقل می‌شود که وی از این تحریف‌ها گلایه کرده است. دولت ایران نگاه خاص خود را به این موضوع دارد و سعی شد واقعیت‌ها به مردم منتقل شود. طبیعتاً اگر طرف‌های غربی نسبت به برداشت تحریم‌ها جدی باشند، میز مذاکره جدی است و برداشتن تحریم‌ها به سرعت تحقق خواهد یافت.

وی ادامه داد: تمامی پیشنهادات تیم مذاکره کننده در چارچوب توافق صورت گرفته قبلی است و ایران کشوری نبود که از توافق قبل خارج شد. هدف گیری و خواسته ایران از ابتدا مبنی بر لغو موثر تحریم روشن بوده است.

سخنگوی دولت در رابطه با اینکه آیا اراده‌ای وجود دارد که تا پایان سال میلادی توافقات صورت گیرد، گفت: تکرار می‌کنم خواست دولت در راستای لغو تحریم‌ها روشن و جدی است و اگر با همکاری طرف‌های مذاکره کننده همراه باشد به نتیجه خواهد رسید.

وی در رابطه با نظر دولت پیرامون واردات خودرو گفت: طبیعتاً کنترل و مهار تورم جزء برنامه‌های محوری دولت برای بازگرداندن ثبات اقتصادی به کشور است و این برنامه‌ها فرابخشی است. محور و کلید واژه این‌ها هم کنترل خلق پول یا افزایش افسارگسیخته نقدینگی ناشی از سیاست‌های غلط گذشته است که سعی شده در این چند ماه اخیر کنترل شود و آثار خود را روی صنعت خودرو خواهد گذاشت.

سخنگوی دولت ادامه داد: در جلسه تنظیم بازار در خصوص بهای تمام شده تولید خودرو صحبت شد و تدابیری از سوی وزارتخانه صورت گرفت. دولت تلاش دارد با متناسب سازی عرضه و تقاضا در مهار و کنترل قیمت خودرو اقدام کند.

بهادری جهرمی در رابطه با جزئیات و خروجی جلسات سران قوا که به صورت مرتب برگزار می شود، گفت: رویه ای پیش از این به صورت نانوشته مرسوم بوده است که سران کشور به جای طرح مباحث کارشناسی و تخصصی در تریبون‌های خود، این مباحث را به این جلسات اختصاص می دادند. به نظر من هم جای ناراحت و مشوش کردن ذهن مردم، باید این مباحث را در جلسات مطرح کنند به همین دلیل شاید محتوای جلسات قابلیت انتشار عمومی نداشته باشد. من از مقامات درخواست می کنم بخشی از این جلسات که امکان دارد را در اختیار اصحاب رسانه قرار دهند.

وی در رابطه با اقدامات و تعامل و همکاری دولت و قوه قضاییه برای جمع آوری اموال تملیکی بیان کرد: یکی از دغدغه‌های دستگاه قضایی جمع آوری املاک تملیکی بوده که دوران ریاست آقای رئیسی در قوه قضاییه دستورها صورت گرفت و پس از استقرار در دولت، ایشان بازدیدی از انبارهای این سازمان در بوشهر داشتند و در همین راستا به وزیر اقتصاد دستور ساماندهی دادند و مهلت زمانی سه ماهه به آنها داده شد.

سخنگوی دولت افزود: آقای اژه‌ای در راستای همین موضوع دستور تسریع در رسیدگی به پرونده‌های قضایی این مساله را دادند که منجر به همکاری دو قوه برای حل این مشکل شد. این نمونه نشان می‌دهد جایی که دستگاه‌های حاکمیت در بُعد موثر خود همکاری داشته باشند، سرعت حل مشکل شتاب می‌گیرد و می‌شود به حل مشکل امیدوار بود.

بهادری جهرمی اضافه کرد: لایحه دو فوریتی برای اصلاح برخی مفاد قانونی که شاید سی سال از عمر آنها می گذشت در هیئت دولت مطرح شده است که بزودی به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد. اخبار بزرگترین حراج عمومی دولت هم رسانه‌ای شد.

دستور رئیس‌جمهور این نبود که در هیچ دوره‌ای قیمت خودرو افزایش پیدا نکند

وی در رابطه با نظر واقدام دولت پیرامون افزایش قیمت خودرو گفت: دستور رئیس‌جمهور این نبود که در هیچ دوره‌ای قیمت خودرو افزایش پیدا نکند. در گذشته افزایش قیمت خودرو نیازمند مصوبه ای بود که اجرا نشده بود.

بهادری جهرمی با بیان اینکه خروجی افزایش قیمت خودرو علاوه بر خودروسازان باید برای مردم هم مشهود باشد، گفت: تلاش‌هایی از سوی دولت برای عرضه خودرو انجام شده و در حال انجام است.

سخنگوی دولت در رابطه با اینکه گفته می‌شود دولت‌ها حریف خودروسازها نمی‌شوند، خاطرنشان کرد: سهام‌داران خودروسازان مردم هستند و تصور نشود اگر دولت مانع قیمت گذاری دستوری شود سودش وارد جیب مردم خواهد شد. سود و زیان هر دو مرتبط با جیب مردم است. حقیقتا با نرخ تورم موجود در کشور نمی توان انتظار داشت کالایی با افزایش قیمت مواجه نشود اما با نرخ پیشنهادی خودروسازان هم موافقت نشد.

بهادری‌جهرمی افزود: خودروی پراید دو سال است که دیگر روی خط تولید نیست و قیمت‌گذاری آن هم واقعی نیست. وزیر صمت هم از این قیمت گذاری‌ها اظهار تعجب کردند.

دیپلماسی خارجی ایران موفقیت‌های چشم‌گیری داشته است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرگزاری مهر مبنی بر اینکه «اخیرا اخباری مبنی بر ارسال پیام‌هایی مثبت از سوی کشورهای خلیج فارس به ایران منتشر شده است؛ این پیام ها مشخصا از سوی کدام کشورهای منطقه و در چه سطحی ارسال شده است؟ آیا کشورهای منطقه همکاری های خود با ایران را منوط به مثبت شدن نتایج مذاکرات وین کرده اند؟» گفت: دیپلماسی خارجی ما موفقیت‌های چشم‌گیری داشته و تعاملات موثر و سازنده‌ای با کشورهای منطقه صورت گرفته که در حال انجام و اجرا است و خروجی آن برای مثال افزایش ۳ درصدی تجارت با تاجیکستان بوده است. پاسخ دقیق‌تر به این سوال از مسئولین وزارت خارجه پیگیری شود.

وی در رابطه با دیدار مقام معظم رهبری در اولین جلسه با هیئت دولت که تاکید داشتند تمام اقدامات دولت باید پیوست عدالت داشته باشند و در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفته است، گفت: در سند بودجه شاخصه های مختلف عدالت اجتماعی با تلاش برای حذف فقر مطلق لحاظ شده است و یا افزایش پلکانی حقوق به نفع کم درآمدها در همین زمینه برنامه ریزی و تدوین شده است. اینها مواردی است که صرفا در بحث سند بودجه مورد توجه بوده و در سند تحول نیز پرداخت به موضوع عدالت، مورد توجه بوده است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید