شیشه‌های پنهان از چند لایه شیشه مخصوص ساخته شده اند. مواد مخصوصی همراه با کریستال مایع در لایه‌های این نوع شیشه جاسازی شده است. این مواد به جریان الکتریکی واکنش نشان می‌دهد.

شیشه هوشمند رنگی؛ نحوه عملکرد و کاربرد آن در معماری

شیشه هوشمند رنگی

شیشه هوشمند رنگی یا شیشه‌های مات شونده به نسل جدیدی از شیشه‌ها اطلاق می‌شود که با برقراری جریان برق، مات و شفاف می‌شوند. از این قابلیت منحصر بفرد می‌توان در اتاق‌های کنفرانس، مدیریت، سالن‌های ورزشی، استخرها، سرویس‌های بهداشتی، بانک‌ها و بیمارستان‌ها به خوبی استفاده کرد.

 شیشه رنگی

استفاده از شیشه‌ رنگی از گذشته تا به حال کاربرد داشته است و با وجود این مسئله نمی‌توان آن را قدیمی یا از مد روز افتاده محسوب کرد. چرا که با گذر زمان کاربردهای شیشه‌های رنگی نیز تغییر کرده و در حال بروز شدن است. از جمله این کاربردها می‌توان به شیشه‌های رنگی بین کابینتی، شیشه رنگی لاکوبل و دیوارپوش، تخته وایت بردها با یراق و چسبی، سخت میز و صندلی‌های شیشه ای و … اشاره کرد. شیشه‌های رنگی در عصر حاضر تاثیر بسزایی در عرصه دکوراسیون داخلی دارند. شیشه‌های رنگی انواع متنوع رنگ‌بندی، طرح، ضخامت و … دارند و با توجه به کاربرد، موارد استفاده گوناگونی نیز دارند. آن‌ها به سه دسته اصلی شیشه رنگی براق (لاکوبل)، شیشه رنگی مات (متلوکس) و شیشه رنگی متالیک (متلاک) تقسیم می‌شوند.

انواع شیشه رنگی بر حسب ضخامت

· ضخامت ۴ میل: شیشه رنگی با ضخامت ۴ میلی متری کاربردهای گوناگونی از قبیل نمای درب کابینت، نمای درب کمد دیواری، رومیزی‌های کوچک و غیره دارد.

· ضخامت ۵ و ۶ میل: شیشه های رنگی با ضخامت ۵ و ۶ میل غالبا با کاربری پوشش فضای دیواره بین کابینت، بعنوان دیوار پوش دکوراتیو، تخته وایت برد شیشه ای، رومیزی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیشه‌ها بیشترین مصرف را در عرصه دکوراسیون داخلی دارند.

· ضخامت ۱۰ میل: بیشترین کاربرد این سایز و موارد مشابه دیگر آن از قبیل شیشه رنگی‌های ۸ و ۱۲ میل بعنوان صفحه کابینت، رومیزی، نمای ساختمان و غیره می‌باشد.

· ضخامت ۱۶ و ۲۰ میل: با توجه به هزینه بالای شیشه‌های ضخیم، استفاده از این سایز به نسبت سایزهای دیگر کمتر است. اصلی ترین کاربرد شیشه رنگی ضخیم بعنوان صفحه کابینت، صفحه‌ی بار شیشه‌ای، اوپن آشپزخانه، رومیزی های بزرگ از قبیل میز کنفرانس، میزهای دکوری و فضای باز می‌باشد.

 عملکرد شیشه های هوشمند رنگی به چه صورت است؟

در حال حاضر استفاده از شیشه‌ها به عنوان دیوار در اداره‌ها و فضاهای رسمی سبب می‌شود که نور طبیعی افزایش پیدا کند و انرژی برگرفته شده از نور همراه با نور به داخل ساختمان‌های اداری منتقل شود. با این وجود افزایش استفاده از شیشه‌ها در ساختمان‌ها می‌تواند حریم خصوصی را کاهش دهد. یک نوع شیشه که به عنوان راه حلی مناسب برای این منظور ایجاد شده است، استفاده از شیشه هوشمند است که به نام شیشه‌های حریم خصوصی شناخته می‌شود.

عملکرد شیشه هوشمند رنگی

در این فناوری با یک دکمه شیشه از حالت شفاف به حالت مات تبدیل می‌شود. در این حالت می‌توان به سادگی بین این دو حالت سوئیچ کرد و بدین صورت مشکلات گفته شده برای استفاده از شیشه‌ها به عنوان دیوار را حل کرد. این فناوری یک فضای پویا را در دسترس شما قرار می‌دهد که هم بتوانید آن را خصوصی کرده و هم به حالت عمومی از آن استفاده کنید. هنگامی که شیشه در حالت خاموش است، مولکول‌های کریستال مایع به طور تصادفی جهت گیری می‌شوند و نور را به صورت اتفاقی پراکنده می‌کنند. این عملیات می‌تواند در مواقع لزوم صفحه شیشه‌های ذکر شده را مات کند. هنگامی که یک جریان الکتریکی اعمال می‌شود، مولکول‌های کریستال مایع بالا می‌روند؛ در این حالت نور تصادفی می‌تواند از آنها عبور کند و قسمت هوشمند شیشه روشن می‌شود.

شیشه هوشمند رنگی؛ نحوه عملکرد و کاربرد آن در معماری

شیشه‌های پنهان از چند لایه شیشه مخصوص ساخته شده اند. مواد مخصوصی همراه با کریستال مایع در لایه‌های این نوع شیشه جاسازی شده است. این مواد به جریان الکتریکی واکنش نشان می‌دهد. وقتی برق از طریق سیم کشی به شیشه اعمال می‌شود، بلورهای مایع تراز می‌شود و شیشه روشن می‌شود. با خاموش شدن برق، بلورهای مایع به موقعیت‌های پراکنده خود باز می‌گردند و حالت هوشمند شیشه را غیر فعال می‌کند.

مهمترین عامل تعیین کننده در عملکرد شیشه هوشمند

مهمترین عامل تعیین کننده درعملکرد شیشه های هوشمند رنگی کیفیت فیلم مات و شفاف شونده‌ای است که درون شیشه قرارگرفته است. به طورکلی این شیشه‌ها از دو لایه شیشه تشکیل شده‌اند که در میان آن‌ها یک لایه فیلم مات و شفاف شونده مخصوص لمینیت شده است. لایه‌های شیشه می‌توانند ساده، سبز، آبی، برنز و یا دودی باشند و هر یک از لایه‌ها می‌تواند در صورت نیاز سکوریت و یا نیمه سکوریت شود. نحوۀ کارکرد این فیلم‌ها به این ترتیب است که درشرایطی که فیلم به جریان الکتریکی متصل نباشد، ذرات کریستال مایع درون فیلم پراکنده و نامنظم هستند. این ذرات پراکنده و بی‌نظم، نور را در جهات مختلف پراکنده می‌کنند و باعث می‌شوند که فیلم مات به نظر برسد. هنگامی که جریان الکتریکی مناسب از فیلم عبور می‌کند، ذرات کریستال مایع هم‌سو و منظم می‌شوند و در نتیجه نور بدون پراکنده شدن از فیلم عبور می‌کند و فیلم شفاف به نظر می‌رسد.

شیشه هوشمند و شیشه رنگی کجا استفاده می شود؟

· استفاده مسکونی: محوطه حمام، دوش یا پارتیشن.

· استفاده تجاری: اتاق‌های تجاری، کنفرانس، درهای اداری یا اتاق‌های پذیرایی.

· مراقبت‌های بهداشتی، درهای مخصوص قسمت ICU، ERS،ORS، پارتیشن‌های کلینیک یا قسمت‌های مخصوص پرستاران.

· قسمت خرده فروشی، صفحه نمایش پروژکتور، تغییر حالت اتاق‌ها.

· بانکداری، اتاق‌های سپرده ایمنی، پنجره‌های مخصوص ارتباطات محاوره‌ای، اتاق‌های امن.

 ویژگی های این شیشه ها

شیشه هوشمند رنگی؛ نحوه عملکرد و کاربرد آن در معماری

شیشه‌های هوشمند رنگی دارای ویژگی و قابلیت‌های منحصر به فرد زیادی می‌باشند که باعث کاربردی شدن این شیشه مدرن شده است. در ادامه مطلب مهم‌ترین ویژگی شیشه‌ هوشمند را بیان می‌کنیم.

· کنترل اشعه‌های خطرناک خورشید به صورت جذب و انعکاس این پرتوها به محیط بیرون

· امکان تنظیم میزان شفافیت شیشه.

· دارا بودن خاصیت آکوستیک.

· ایمنی و مقاومت بالا در برابر ضربه و فشار.

· حفظ ایمنی و یکپارچگی شیشه در هنگام ضربه دیدن در اثر حوادث.

· امکان استفاده به عنوان پنل تبلیغاتی، صفحه نمایش، پارتیشن و …

· تغییر وضعیت فوری از حالت مات به شفاف و بالعکس.

بهترین مرکز دریافت خدمات شیشه هوشمند و شیشه رنگی

مجموعه ی شیشه و آینه گلس مدا با بیش از یک دهه سابقه در امر خدمات آینه کاری، شیشه کاری خدمات ویژه ی خود را به صورت اختصاصی ارائه می دهد. برای تماس با گلس مدا کافیست همین حالا با شماره همراه ۰۹۱۲۳۵۷۷۰۵۳ تماس بگیرید تا کارشناسان ما به صورت لحظه ای در هر ساعتی از شبانه روز در خدمت شما هموطنان عزیز و گرانقدر باشند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید