جامعه پزشکی پی برده است که DNA هسته ای با هر تقسیم سلولی و نشانگرهای ژنتیکی مختلف می تواند برای تعیین سن یک موجود زنده استفاده شود. اینها شامل طول تلومرها و میزان متیلاسیون DNA در نقاط خاص است.

محققان علت پیری زودرس را کشف کردند

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، یک باور رایج وجود دارد که استرس می‌تواند موجب پیری زودرس شود، اما تا همین اواخر هم این موضوع قابل برآورد نبود.

ساعت های اپی ژنتیک، که سن بیولوژیکی یک موجود زنده را بر استراساس متیلاسیون DNA آن مشخص می کنند، در دهه گذشته ساخته شده اند.

مطالعات متعدد نشان می دهند که استرس پیری بیولوژیکی را تسریع می کند و می تواند بر متابولیسم تأثیر بگذارد.

اکنون، محققان نشان می‌دهند که در حالی که استرس پیری بیولوژیکی را تسریع می‌کند، می‌توان آن را با تنظیم هیجانی و خودکنترلی تعدیل کرد.

جامعه پزشکی پی برده است که DNA هسته ای با هر تقسیم سلولی و نشانگرهای ژنتیکی مختلف می تواند برای تعیین سن یک موجود زنده استفاده شود. اینها شامل طول تلومرها و میزان متیلاسیون DNA در نقاط خاص است.

متیلاسیون زمانی اتفاق می افتد که یک گروه متیل، غالباً در طول ترمیم DNA، به DNA اضافه می شوند. در طی چند سال گذشته، دانشمندان مدل‌هایی به نام ساعت‌ های اپی ژنتیک توسعه داده‌اند تا ببینند آیا می‌توانند پیری بیولوژیکی را با بررسی میزان متیلاسیون در مکان‌های خاصی روی DNA اندازه‌گیری کنند یا خیر.

GrimAge یکی از موفق‌ترین ساعت‌های اپی ژنتیکی است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ ایجاد شد و می‌تواند به طور دقیق افت بیولوژیکی را پیش‌بینی کند.

در حالی که برخی از مطالعات نشان می‌دهند که مدل GrimAge می‌تواند تأثیر استرس را در افراد مبتلا به بیماری‌های روانی پیش‌بینی کند، هیچ‌یک به این موضوع توجه نکرده‌اند که آیا می‌تواند تأثیر استرس را بر جمعیت عمومی پیش‌بینی کند یا خیر.

اکنون گروهی از محققان در دانشکده پزشکی ییل آمریکا جزئیات یک کارآزمایی را منتشر کرده است که نشان می دهد GrimAge می تواند برای اندازه گیری تأثیر استرس بر پیری بیولوژیکی تسریع شده در افراد سالم ۱۸ تا ۵۰ ساله استفاده شود.

دکتر «زاخاری هاروانک»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «پیری اپی ژنتیکی یکی از بهترین نشانگرهایی است که ما برای پیری در افراد نسبتاً جوان و نسبتاً سالم داریم.»

محققان دریافتند که تنظیم هیجانی اثر استرس را بر روند پیری تسریع می‌کند و همچنین مشخص شد که خودکنترلی رابطه بین استرس و مقاومت به انسولین را تعدیل می‌کند.

کد خبرنگار: ۱۴
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید