حرکات اصلاحی یکی از بخشهای تربیت بدنی است که هدفش آن است که به کمک تمرینهای بدنی از ناهنجاری های جسمانی پیشگیری و در صورت بروز آنها را اصلاح کند و همچنین هدف این رشته تامین تندرستی پر بار کردن ایام فراغت و لذت بخشیدن به زندگی انسان است.

تاثیر ماساژ حرکات اصلاحی بر بدن 

درصد بالایی از ناهنجاری های ستون فقرات که به دلیل فقر حرکتی یا حرکات نادرست رخ می دهند، با حرکات اصلاحی و ماساژ به عنوان یک مکمل کاهش می یابد. ماساژ و حرکات اصلاحی از بهترین روش هایی است که می توان برای اصلاح ناهنجاری‌های قامت استفاده کرد. ماساژ باعث تنظیم تونوسیته عضلانی می شود، به طوری که با استفاده از ماساژ های نوازشی در نقاط دچار کوتاهی تونوسیته عضلانی کاهش می یابد و با استفاده از ماساژ های پرانرژی در نواحی دچار کشیدگی تونوسیته عضلانی افزایش می یابد. همچنین، ماساژ می تواند به عنوان عامل اولیه، درد را کاهش دهد یا به عنوان عامل ثانویه، عواملی را که باعث درد می شوند، از بین ببرد. با توجه به این مطالب، مطالعه این مقاله را به تمام علاقه‌مندان توصیه می کنم. این مقاله مورد استفاده برای عموم مردم می باشد.

 هدف از ماساژ حرکت اصلاحی چیست؟ 

ماساژ اصلاحی یا همان حرکات اصلاحی که یکی از بخش‌های مهم و حیاتی در تربیت بدنی است، با هدف پیشگیری از برخی از ناهنجاری‌های جسمانی در تمارین بدنی صورت می‌گیرد. در واقع حرکات اصلاحی همان برنامه‌ی ورزشی و حرکتی است که طی تمارینی خاص باعث تغییر در عملکرد و ساختمان بدنی می‌شود. از جمله خواص این ماساژ را می‌توان اینگونه بیان کرد:

تاثیر مثبت بر ریکاوری بدن

 آرامش بخشیدن به افراد 

کاهش استرس های روانی و فیزیکی

بالا بردن قدرت سیستم دفاعی بدن

حرکات اصلاحی در ماساژ

تاثیر ماساژ حرکات اصلاحی بر بدن 

 حرکات اصلاحی چیست؟ 

حرکات اصلاحی یکی از بخش های تربیت بدنی است که هدف آن پیشگیری و رفع برخی ناهنجاری های جسمانی توسط تمرین های بدنی است.به عبارت دیگر حرکات اصلاحی عبارت است از برنامه ای ورزشی و حرکتی که در آن با اجرای تمرین های خاص عملکرد و ساختمان بدن تغییر می کند و اصلاح می شود. شاید نتوان معیار ثابت و مشخصی برای وضعیت بدنی تمام افراد به صورت یکسان در نظر گرفت زیرا این موضوع در ارتباط با مکانیک بدن و تحت تأثیر عملکرد دستگاه های مختلف بدن از جمله اسکلت و عضلات است.
اما آنچه اهمیت دارد این است که یک وضعیت بدنی مناسب تر خستگی کمتر و کارایی بیشتری دارد. عوامل دیگر نیز به صورت جزیی در ساختار جسمانی موثر است از جمله ن‍ژاد،سنت و عادت های مختلف و حتی حالات روحی و روانی افراد که در ملل مختلف به صورت های گوناگون دیده می شود.عواملی مانند بیماری و یا خستگی نیز وضعت کلی بدن را به طور مقطعی تحت تأثیر قرار می دهند زیرا در نتیجه ی بیماری و خستگی توان عضلات بدن کاهش می یابد و نیروی وزن بدن بر نیروی انقباضات عضلانی غلبه می کند و وضعیت قائم بدن دچار مشکل می شود.
 

حرکات اصلاحی در ماساژ 

کلیه حرکات و فعالیتها و روشهایی که برای رفع ضعف های جسمانی و عضلانی و ارگانیکی و هماهنگی بکار می رود حرکات اصلاحی نامیده می شود.
حرکات اصلاحی یکی از شاخه های مهم و اساسی در تربیت بدنی محسو ب می شود .
توجه به آن از هر نظر یک ضرورت است که متاسفانه تاکنون در ایران در زمینه حرکات اصلاحی که مربوط به رفع و اصلاح ضعف های جسمانی کودکان و نوجوانان می باشد تحقیقات لازم بعمل نیامده و بطور دقیق نمی توان گفت که چند درصد کودکان و نوجوانان ایرانی به ضعف پا و ستون فقرات و دستگاه گردش خون و تنفس و قلب مبتلا می باشند.
پس باید کوشش نمود تا معلمین و مربیان ورزش (بخصوص آنهائیکه در رابطه با آموزش و پرورش می باشند) را با علل و علائم ضعف های جسمانی آشنا نمود تا در دوران تدریس در صورت برخورد با این دانش آموزان با ارائه تمرینات آنها را از ضعف هایی که بدان دچار هستند آزاد نمایند و زمینه رشد جسمانی و روانی مناسب دانش آموزان را فراهم نمایند.

تاثیر ماساژ حرکات اصلاحی بر بدن 


 ماساژ درمانی 

متخصص ماساژ درمانی از برخی روش‌های دستی به منظور شل شدن عضلات محافظ لگن استفاده می‌کند. ماساژ درمانی همچنین به بهبود گردش خون در ناحیه مورد نظر کمک می‌کند که این امر منجر به کاهش التهاب و تسکین درد خواهد شد. از جمله این روش‌های درمانی که بهبود مشکل بیمار کمک می‌کنند می‌توان به ماساژ عمیق بافت، آزاد سازی میوفاسیال و روش‌های مورد استفاده در طب سنتی چین اشاره کرد که باعث افزایش سطح گردش خون می‌شوند.

 ورزش کردن 

ورزش کردن به بیمار کمک می‌کند عضلات چرخاننده داخلی ران تقویت گردند. ورزش کردن و انجام دادن حرکات کششی به بهبود انعطاف پذیری و دامنه حرکات عضلات چرخاننده داخلی ران کمک خواهد کرد. انجام دادن تمرینات ورزشی مخصوص عضلات چرخاننده داخلی ران و حرکات کششی می‌تواند به زانو فشار وارد کند و در صورتی که شما دچار درد زانو شده اید باید از ورزش کردن خودداری نمایید.

 مفاهیم پایه در حرکات اصلاحی

حرکات اصلاحی یکی از بخشهای تربیت بدنی است که هدفش آن است که به کمک تمرینهای بدنی از ناهنجاری های جسمانی پیشگیری و در صورت بروز آنها را اصلاح کند و همچنین هدف این رشته تامین تندرستی پر بار کردن ایام فراغت و لذت بخشیدن به زندگی انسان است. تندرستی یعنی کارکرد طبیعی بدن و تعامل ارگانیک بدن و روان.
اصطلاح حرکات اصلاحی را نمی توان بدون توجه به مفاهیم دیگری مانند تربیت بدنی تکاملی تربیت بدنی انطباقی بررسی کرد زیرا هر ۳ با هم مرتبط و مکمل یکدیگرند سه اصطلاح فوق را تحت عنوان کلی تری بنام تربیت بدنی ویژه نیز بیان کرده اند.
انسان مورد مطالعه در این رشته یا در شرایط طبیعی و فیزیولوژیک یا در شرایط غیر طبیعی و پاتولوژیک قرار دارد حیطه عمل گرایش تربیت بدنی ویژه انسانی با وضعیت غیر طبیعی است.
که طبق تحقیقات حاصله تنها ا فراد در وضعیت بدنی طبیعی هستند پس بدین تربیت حرکات اصلاحی به اصلاح ناهنجاریها، تربیت بدنی تکاملی به رشد و پرورش تواناییهای حرکتی و آمادگی بدنی و تربیت بدنی انطباقی به اصلاح روانی و حرکتی می پردازد.
 موضوع مورد مطالعه در حرکات اصلاحی و درمانی، بررسی ضعفها و ناهنجاریهای اکتسابی سیستم اسکلتی عضلانی و مفصلی افراد جامعه است . 
این ناهنجاری ها عموما به دلایلی چون عادات حرکتی نامناسب فقر حرکتی شرایط نامناسب محیطی بویژه در دوران کودکی و سنین رشد بروز کرده است.
که امکان بهبود و اصلاح از طریق حرکات جبرانی و رزشهای درمانی وجود دارد. حرکات اصلاحی برای تشخیص وضعیتهای طبیعی و غیر طبیعی وضعیت بدنی در حالتهایی چون ایستادن ، راه رفتن ، نشستن و خوابیدن و نیز وسایل مورد استفاده چون کفش، کیف ، میز و صندلی ، اتومبیل و اخیرا رایانه ها مطالعه می شود.
در گذشته بدلیل جنبه های کاربردی و سودمندی های اجتماعی این رشته بویژه در مدارس و در سطح کودکان  نوجوانان جوانان و اکنون بدلیل توسعه قهرمانی و ضرورت پیشگیری و اصلاح ناهنجاری های ورزشکاران حرکات اصلاحی پیشرفت و تحول چشمگیری یافته است این حیطه اکنون گاه به منزله حرکت درمانی نیز شناخته می شود.

تاثیر ماساژ حرکات اصلاحی بر بدن 

 وضعیت بدنی در هنگام تمرین حرکات اصلاحی در ماساژ

در انجام دادن تمارین حرکات اصلاحی باید به چند نکته توجه کرد:

۱- آگاهی از اثرات حرکات

۲- انتخاب بهترین و مفیدترین وسیله

۳– اراده قوی و مقاومت مداوم در اجرای حرکات
 وضعیت بدنی در هنگام تمرین حرکات اصلاحی در ماساژ: 
تمرین برای انواع مختلف ناهنجاری ها در حالتهای گوناگونی مثل خوابیده به شکم خوابیده به پشت درازکش به پهلو، نشسته، چهار دست و پا معلق در فضا و ایستاده انجام می گیرد که در همه این تمرینها باید به موارد ذیل توجه گردد .

 آشنایی با اجرای تمرینهای اصلاحی و درمانی 

هدف از تمرین، پیشگیری و توانبخشی در پی بروز ناهنجاریها و آسیبهای جسمانی و حفظ وضعیت مناسب است از این رو انواع تمرینها را می توان به جسمانی، روانی، مهارتی و حرکتی تقسیم کرد.

 نتیجه گیری 
پس در یک نتیجه گیری کلی موضوع مورد مطالعه در حرکات اصلاحی و درمانی بررسی «تعادل ساختار فیزیکی انسان و ارائه حرکات و توصیه هایی برای بهبود و کارایی آن» است. مسئله ای که هنوز وجود دارد این است .
که حرکات اصلاحی را با حرکات فیزیوتوراپی و با فعالیت های جسمی که برای ورزش معلولین و یا بیماران روانی انجام می گیرد یکی می دانند. بطور کلی استفاده از حرکات اصلاحی وقتی انجام می گیرد که کودکان از لحاظ جسمی و روانی کاملا سالم هستند .
ولی دارای انواع ضعفهای جسمانی و ارگانی هستند پس چنانچه به موقع، مخصوصا در مراحل رشد به این ضعفها توجه شود و از حرکات اصلاحی استفاده شود می توان چنین ضعفهایی را برطرف کرد و در بزرگسالی از شدت یافتن آنها جلوگیری کرد.

برای هماهنگی و دریافت نوبت با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید


شماره تماس : 09120170126

شماره واتساپ : 09100909323

صفحه اینستاگرام : https://www.instagram.com/ariya.massage/

آدرس سایت: http://www.ariyamassage.com/

 منابع :
کتاب ماساژ و کاربرد آن در حرکات اصلاحی و ورزش
و بررسی مقالات متعدد علمی

نویسنده : علی آریاپور 
ماساژ تراپیست و مدرس ماساژ در سبک‌های درمانی و روغنی

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید