تا تاریخ ۳۰ آبان ماه سال‌ جاری حجم کالاهای اساسی دپو شده در گمرکات و بنادر کشور به ۳ میلیون و ۶۸۱ هزار و ۲۵۳ تن می‌رسد که عمده این کالاها مشمول ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی شامل گندم، جو، سویا، ذرت، دانه‌های روغنی و روغن خام می‌شود.

واردات کالاهای اساسی به کشور ۸۷ درصد افزایش یافت / چقدر کالای اساسی روی کشتی‌ها وجود دارد؟

به گزارش سلام نو، مهرداد جمال ارونقی در گفت وگو با روزنامه ایران می‌گوید: واردات کالای اساسی از نظر وزنی نسبت به پارسال ۳۷.۹ درصد و از لحاظ ارزشی ۸۷.۴ درصد رشد داشته است.

در ادامه گفت وگوی روزنامه ایران با معاون فنی گمرک ایران در ۲۰ آذر می‌خوانیم: بررسی آمار واردات و ترخیص کالاهای اساسی از ابتدای سال‌جاری حاکی از رشد قابل‌ توجهی است. در این زمینه مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک ایران در گفت‌وگو با «ایران» با اشاره به تازه‌ترین آمار ورود و ترخیص کالاهای اساسی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و ارز نیمایی از واردات بیش از ۲۰ میلیون تن کالای اساسی به کشور خبر می‌دهد.

براساس اطلاعاتی که معاون گمرک ایران ارائه می‌دهد، از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه ۱۷ میلیون و ۸۴۳ هزار تن کالای اساسی به ارزش ۹ میلیارد و ۷۷۷ میلیون دلار وارد کشور شده است. این درحالی است که در مدت مشابه سال قبل حجم کالای اساسی وارد شده به کشور ۱۲ میلیون و ۹۳۲ هزار تن به ارزش ۵ میلیارد و ۲۱۵ میلیون دلار بوده است. بدین ترتیب واردات کالای اساسی از نظر وزنی نسبت به پارسال ۳۷.۹ درصد و از لحاظ ارزشی ۸۷.۴ درصد رشد داشته است.

هم‌اکنون چه میزان کالای اساسی در گمرکات و بنادر کشور دپو شده است؟

تا تاریخ ۳۰ آبان ماه سال‌ جاری حجم کالاهای اساسی دپو شده در گمرکات و بنادر کشور به ۳ میلیون و ۶۸۱ هزار و ۲۵۳ تن می‌رسد که عمده این کالاها مشمول ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی شامل گندم، جو، سویا، ذرت، دانه‌های روغنی و روغن خام می‌شود.

سهم بنادر ازاین میزان کالا چقدراست؟

از این رقم ۲ میلیون و ۷۶۷ هزار و ۵۳ تن از بندر امام خمینی(ره) که تخلیه شده است.

چقدر کالای اساسی روی کشتی‌ها وجود دارد؟

در کنار این کالاها، ۱۹ فروند کشتی در حال تخلیه ۵۳۳ هزارتن کالای اساسی شامل ذرت، گندم، سویا، جو، روغن و شکر هستند. همچنین ۳۴ فروند کشتی حامل کالای اساسی درانتظار پهلوگیری در بنادر هستند که حامل ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار تن ذرت، گندم، دانه‌های روغنی و سویا هستند.

بدین‌ترتیب با لحاظ کشتی‌ها حجم کالاهای اساسی وارد شده به کشور چه میزان است؟

مجموع کالاهای دپو  و تخلیه شده، درحین تخلیه و کشتی‌های حامل کالا به ۶ میلیون و ۴۸۵ هزار تن می‌رسد.

ورود کالای اساسی به کشور نسبت به سال قبل چه تغییری کرده است؟

از ابتدای سال‌ جاری تا پایان آبان ماه ۷ قلم کالای اساسی گروه یک مشمول ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از جمله گندم، ذرت، جو، دانه‌های روغنی، روغن خام، کنجاله سویا، دارو و تجهیزات پزشکی به میزان ۱۷ میلیون و ۸۴۳ هزار تن به ارزش ۹ میلیارد و ۷۷۷ میلیون دلار وارد کشور شده است. این درحالی است که در مدت مشابه سال قبل، یعنی از فروردین تا ۳۰ آبان ۱۳۹۹ وزن کالاهای اساسی وارد شده به کشور به ۱۲ میلیون و ۹۳۲ هزار تن می‌رسید.

همانگونه که اشاره شد ارزش کالاهای اساسی وارد شده به کشور در هشت ماهه امسال ۹ میلیارد و ۷۷۷ هزار و ۳۲۵ دلار است که این رقم درمدت مشابه سال قبل ۵ میلیارد و ۲۱۵ میلیون دلار بوده است.
وضعیت واردات کالاهای اساسی که با ارز نیمایی تأمین می‌شود چگونه است؟

علاوه بر کالاهای اساسی که با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد شده است، بخشی از کالاهای گروه یک نیز با ارز نیمایی وارد شده که حجم این کالاها نیز به ۲.۴ میلیون تن می‌رسد که ارزش آن ۲ میلیارد و ۳۷۴ میلیون دلار است.

با این حساب مجموع کالاهای اساسی وارد شده به کشور بیشتر شده است؟

بله، جمع کل کالاهای اساسی وارد شده به بنادر و گمرکات کشور از ابتدای سال تا ۳۰ آبان ماه، ۲۰ میلیون و ۳۲۲ هزار و ۸۷۳ تن بوده که ارزش آن ۱۲ میلیارد و ۴۳۶ میلیون و ۹۷ هزار دلار بوده است.
برای افزایش واردات و ترخیص کالاهای اساسی به کشور در ماه‌های اخیر چه اقداماتی انجام شده است؟

برای سرعت گرفتن واردات و تخلیه و ترخیص کالاهای اساسی مورد نیاز کشور تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شده است. برای ترخیص با نظارت و اتخاذ و ابلاغ تصمیمات دستگاه‌های ذیربط حمل یکسره و نمونه‌گیری واحد و تعمیم مجوزها به سایر کالاها از جمله تدابیری است که اجرایی شده. در گذشته برای ترخیص کالا به ۲ تا ۳ مجوز جداگانه از سوی سازمان استاندارد و وزارت جهاد کشاورزی نیاز بود که درسال‌ جاری این مجوزها به صورت واحد براساس توافق دستگاه‌ها به صورت واحد صادر می‌شود که تأثیر بسیار زیادی در کاهش رسوب کالا در گمرک دارد.
در ۱۰۰ روز نخست دولت سیزدهم چه کارهایی صورت گرفته است؟

در ۱۰۰ روز نخست فعالیت دولت سیزدهم دو اقدام مهم در زمینه ترخیص کالاها انجام شده است. اقدام نخست در بحث خروج کالا از بنادر شاهد افزایش قابل توجه سرعت ترخیص هستیم. برای مثال در بندر امام خمینی(ره) که ۸۰ درصد از کالاهای اساسی دراین بندر تخلیه می‌شود، در یک روز شاهد ترخیص ۷۵ هزار تن کالا بودیم که با درنظر گرفتن خروج کالا از سایر بنادر این رقم به ۱۲۰ هزارتن می‌رسد که یک رکورد جدید در ترخیص کالا محسوب می‌شود.

دومین اقدامی که در ۱۰۰ روز نخست دولت انجام شد، پیشی گرفتن خروجی کالا از ورودی آن در دو ماه اخیر است. این درحالی است که پیش از این، همواره ورودی کالا بیش از خروجی بود و به همین دلیل شاهد رسوب کالا بودیم. با تداوم این روند درآینده نزدیک میزان رسوبی کالا در بنادر کاهش می‌یابد.

موضوع دیگری که درماه‌های اخیر در دستور کار قرارگرفته این است که گمرک بتواند سایر کالاهایی را که در صف تخصیص ارز هستند ترخیص کند. قبل از این اجازه ترخیص کالا در مرحله تأمین ارز صادر می‌شد ولی اکنون با موافقت دولت که به بانک مرکزی نیز ابلاغ شده است، تمام کالاهایی که در مرحله تخصیص ارز هستند می‌توانند نسبت به ترخیص تا ۱۰۰ درصد اقدام کنند.
یکی از مشکلات در ماه‌های گذشته دپوی سرم و برخی از مواد اولیه دارو بود، این مشکل حل شده است؟

در ماه‌های گذشته هزار و ۳۰۰ تن سرم در گمرک دپو شده بود که خوشبختانه با همکاری دستگاه‌های ذیربط ترخیص شده است. دراین زمینه با دستور رئیس مجلس بازدیدی از گمرک فرودگاه امام خمینی که تمام داروها از این گمرک وارد کشور می‌شود و نیز انبارهای سازمان اموال تملیکی، انجام و مشخص شد که هیچ سرم و اقلام مربوط به کرونا دپو شده نداریم و تمام آن ترخیص شده است. در واکسن نیز از ابتدا حمل یکسره و بدون توقف در دستور کار قرارگرفت.

حجم سرم ترخیص شده چقدر است؟

در دو ماه اخیر هزار و ۵۰۰ تن سرم ترخیص کردیم. با اطمینان می‌توان گفت که هم‌اکنون هیچ سرم انسانی که درماه‌های گذشته وارد کشور شده بود در گمرک نداریم و تمام محموله‌ها ترخیص شده است. در این زمینه دستور دادستانی و همکاری تمام نهادهای دولتی باعث شد تا مشکل ماندگاری سرم و دارو در گمرک حل شود.
حمل یکسره کالا درآینده ادامه می‌یابد؟

در این زمینه طبق مقررات صاحبان کالا می‌توانند کالای خود را تا دو ماه در انبارهای گمرک نگهداری کنند که با جلساتی که با صاحبان کالا برگزار شده مقرر شد که در اولین فرصت نسبت به ترخیص کالا اقدام شود.

با تداوم این روند به‌طور قطع دیگر هیچ کالای رسوبی درگمرک نخواهیم داشت. طی ماه‌های گذشته دارو و تجهیزات پزشکی به صورت حمل یکسره ترخیص شده و درصدد هستیم تا این روند برای تمام کالاها انجام شود. به این صورت که دیگرهیچ کالایی درگمرک تخلیه نشود و یکسره حمل شود. با فراهم کردن بسترهای مورد نیاز درآینده این اتفاق مهم رخ خواهد داد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید