شرکت‌های ساختمانی در کشورهای حوزه خلیج‌فارس از خاک ایران برای خشک کردن سواحل و ساخت و ساز استفاده می‌کنند.

قاچاق خاک از ایران برای خشکاندن خلیج فارس

به گزارش سلام نو به نقل از بهار نیوز، سازمان تحقیقات کشاورزی یکی از زیرمجموعه‌های مهم وزرات جهاد کشاورزی در ایران، قاچاق خاک کشور را تائید کرد. خاک ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس قاچاق می‌شود و این کشورها برای خشکاندن سواحل خود از آن استفاده می‌کنند.

 رئیس گروه مهندسی حفاظت از آب و خاک سازمان تحقیقات کشاورزی  ضمن بیان این که بر اساس مجموعه شواهد و مطالعاتش در دهه ۷۰ این پدیده را تائید می‌کند، اظهار داشت: «قاچاق خاک در سطح وسیع رخ نمی‌دهد چراکه حمل آن دشوار است.»

حمیدرضا پیروان افزود: «همواره خبر قاچاق خاک از سوی نهادهای ذی‌صلاح تکذیب می‌شود. متولی حفاظت از خاک‌های منابع طبیعی، سازمان جنگل‌ها و مراتع است و تا به امروز این نهاد گزارشی در این زمینه ارائه نکرده است.»به گفته پیروان، از آنجایی‌که کشورهای حاشیه خلیج فارس خاک مرغوبی برای کشاورزی ندارند، از خریداران خاک ایران هستند. شرکت‌های ساختمانی در کشورهای حوزه خلیج‌فارس از خاک ایران برای خشک کردن سواحل و ساخت و ساز استفاده می‌کنند.

پرویز اوسطی، نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس ولی "قاچاق خاک ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس" را تائید نکرد. او گفت، تا به امروز منبع قابل استنادی هیچ گزارشی در این زمینه به کمیسیون کشاورزی ارسال نکرده و او نمی‌تواند این خبر را  تائید یا تکذیب کند.موضوع قاچاق خاک ایران به خارج و به ویژه به کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس در سال‌های گذشته نیز بارها خبرساز شده و مقامات علمی کشور در این زمینه هشدار داده‌اند. حسین بشارتی، عضو هیئت علمی موسسه‌ی تحقیقات خاک و آب گفته است، این روند از دهه‌ی ۸۰ آغاز شده و "افراد سودجو با بهانه‌های مختلف خاک حاصلخیز کشور را جمع‌آوری و به کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس صادر می‌کنند تا صرف ساخت جزایر مصنوعی شود".به گفته این پژوهشگر، قاچاق خاک در پوشش صادرات محصولات گلدانی و گاهی در پوشش صدور سیمان انجام می‌گیرد.

کد خبرنگار: ۱۴
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید