اینکه برخی از طرفین مذاکره مشکوک صحبت می‌کنند به دلیل تلاش لابی عربی و صهیونیستی بوده در حالی که جمهوری اسلامی ایران انحرافی از برنامه هسته‌ای نداشته است.

آمریکا به صورت رسمی در مذاکرات نیست اما از پشت در مذاکرات برجامی را رصد می‌کند

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهادهای ایران به طرف‌های مذاکره کننده کاملا در چهارچوب برجام است. آمریکا و اروپا اصرار به حفظ بخشی از تحریم‌ها دارند و حاضر نیستند به تعهدات خود عمل کنند.

«شهریار حیدری»  با اشاره به آغاز دور دوم مذاکرات هسته‌ای در دولت سیزدهم گفت: هشتمین دور مذاکرات هسته‌ای از فردا در وین آغاز خواهد شد و فرق این دور از مذاکرات با دورهای قبل این است که جمهوری اسلامی با جدیت و قاطعیت به دنبال نتیجه است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: تحریم‌هایی که علیه جمهوری اسلامی اعمال شده است باید توسط خود آمریکا لغو شود. ضمن اینکه کشورهای اروپایی هم با تبعیت از آمریکا تحریم‌های ایران را تشدید کردند.

وی با تاکید بر اینکه تنها راه برون رفت از این مسائل توافق دو جانبه و برد- برد است، عنوان کرد: طرف‌های برجامی در این سال ها توقع شفاف‌سازی از جمهوری اسلامی داشتند که ما نیز شفاف‌سازی لازم را انجام دادیم. بازدیدهای سرزده و غیرسرزده بازرسان سازمان بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای و اذعان مکرر آژانس بر عدم انحراف جمهوری اسلامی از مسیر هسته‌ای هم نشان دهنده این شفافیت ایران است.

حیدری ادامه داد: اینکه برخی از طرفین مذاکره مشکوک صحبت می‌کنند به دلیل تلاش لابی عربی و صهیونیستی بوده در حالی که جمهوری اسلامی ایران انحرافی از برنامه هسته‌ای نداشته است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران صرفا به دنبال استمرار جلسات نیست، گفت: طرف‌های برجامی موارد مختلفی را در نشست‌ها مطرح می‌کنند و نوع اظهارات و رفتارهای آنها نشان می‌دهد که آنها می‌خواهند فقط بخشی از تحریم‌ها را لغو کنند ولی جمهوری اسلامی ایران خواهان لغو همه تحریم‌هاست.

نماینده مردم قصرشیرین با اشاره به تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران در حین مذاکرات اظهار کرد: در حالی که جمهوری اسلامی ایران تعهد خود به مفاد توافق هسته‌ای را ثابت کرده، ولی آمریکا از عمل به تعهداتش شانه خالی کرده و اکنون هم کماکان به استمرار تحریم‌ها اصرار می‌ورزد.

وی همچنین درخصوص ادعاهای طرف‌های غربی مبنی بر اینکه پیش نویس‌های ارائه شده از سوی ایران فرابرجامی است، گفت: پیشنهادهای ارائه شده ایران به طرف‌های مقابل کاملا درچارچوب برجام است. بلکه موضوع این است که آمریکا و طرف‌های مقابل اصرار به حفظ بخشی از تحریم‌ها دارد ولی جمهوری اسلامی ایران معتقد به برچیده شدن همه تحریم‌هاست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکا با تیم نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ نفره  با تخصص‌های حقوقی، امنیتی و سیاسی در وین حاضر شده است، گفت: هرچند آمریکا به صورت رسمی در مذاکرات نیست و اجازه حضور هم ندارد اما از پشت در مذاکرات، مسائل را رصد می‌کند و طرف‌های برجامی هم به آمریکا مشورت می‌دهند.

نماینده مردم قصرشیرین در مجلس با تاکید بر اینکه برای رسیدن به نتیجه درست، باید آمریکا نتایجی که طرف۱+۴ در مذاکرات کسب می‌کند، بپذیرد و هر تصمیمی که گرفته شد نسبت به اجرای آن اقدام کند، گفت: آمریکا برای بازگشت به میز مذاکرات باید نسبت به رفع تحریم‌های یکجانبه اقدام کند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید