یارانه خانوارهای ایرانی ۴ برابر می شود و قرار است به تدریج جایگزین یارانه مبتنی بر دلار ۴۲۰۰ تومانی شود که خطای زیاد همراه با تبعات سنگین ایجاد کرده است.

یارانه نقدی ۴ برابر می شود /  به هر ایرانی ماهانه ۹ دلار می رسد!

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، دولت سید ابراهیم رئیسی می خواهد در سال آینده ۱۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه به صورت نقدی به خانوارهای هدف اختصاص دهد و فلسفه آنرا جبران فشار ناشی از حذف ارز ترجیحی در بودجه سال آینده تعریف کرده است.

درحالیکه انتظار می رفت به دلیل تبعات منفی دلار ۴۲۰۰ تومانی و اثر معکوس آن بر قیمت ها که باعث شده است کالاهایی که دلار ترجیحی می گیرند بیش از سایر کالاها گران شوند، دولت به دنبال حذف تدریجی این عامل مخرب در سفره خانوارهای ایرانی است که نشان می دهد اغتشاش در سیاستگذاری بر تیم اقتصادی دولت حاکم شده است. 

با تحلیل اظهارات وزیر اقتصاد می توان استنباط کرد که دولت تصمیم دارد در سال ۱۴۰۱، ۴ میلیارد دلار ارز ترجیحی را با نرخ ۲۳ هزار تومان تسعیر کرده و آن را بین ۶۰ میلیون نفر از اقشار پایین جامعه توزیع کند. بنابراین، با درنظر گرفتن مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه نقدی و کمک معیشتی دولت ناشی از افزایش قیمت بنزین در آبان ۹۸، سرانه یارانه نقدی یا کالایی هر شهروند مشمول به تقریبا ماهانه ۲۰۰ هزار تومان خواهد رسید. یعنی به هر فرد ماهانه ۹ دلار می رسد!

ظاهرا دولت قصد دارد پرداخت دلار ۴۲۰۰ تومانی را به خرید دارو ادامه دهد که به تدریج باعث نابودی صنعت داروسازی کشور خواهد شد و کارشناسان میز اقتصادی تحریریه پیشنهاد می کنند تا این مبلغ به بیمه ها به صورت ریالی پرداخت شود تا مزیت های تولیدی کشور از بین نرود. پیشنهاد احتمالی دولت این است که سقف بودجه ارزی یارانه‌ کالاهای اساسی و دارو از ۸ میلیارد دلار در سال جاری به ۱۲.۶ میلیارد دلار در سال بعد افزایش یابد.

در سال ۱۴۰۰ طبق بررسی‌های سازمان برنامه و بودجه، حجم یارانه کالاهای اساسی و نهاده‌های کشاورزی به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. اگرچه تجربه موفق هدفمندسازی یارانه ها در سال ۱۳۸۹ وجود دارد، اما با این حال مقام های دولت سیزدهم در حال کش دادن یک سیاست ساده و آزموده شده موفق هستند. چنانکه هادی قوامی معاون پارلمانی وزیر اقتصاد گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف نمی‌شود اما شکل پرداخت آن قرار است تغییر کند، زیرا اگر مابه‌التفاوت نرخ ۴۲۰۰ را با نرخ نیمایی حساب کنیم، ۳۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد شد که دولت نمی‌خواهد این مبلغ را وارد ردیف‌های بودجه کند، بلکه می‌خواهد با هدف حمایت از دهک‌های آسیب‌پذیر کارت خریدی بدهد که فقط برای خرید کالاهای اساسی مانند مرغ، تخم‌مرغ، گوشت قرمز و روغن قابل استفاده باشد.

ایجاد بروکراسی پیچیده برای تخصیص یارانه به چند قلم کالا درحالیکه این کالاها جانشین های نزدیک دارند اشتباه است و به عنوان مثال ممکن است یک خانواده ترجیح دهد به جای مرغ از بوقلمون یا گوشت گوسفندی استفاده کند یا روغن های صنعتی را با روغن ها یا مواد غذایی دیگری جایگزین کند. درحالیکه با طرح ارائه شده عملا خانوارها ناگزیر از زندگی طبق فرمول ها و الگوی مصرف طراحی شده به وسیله دولت می شوند.

کد خبرنگار: ۱۳
۴۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 33
  • مهدی IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    18 5
    محض رضای خدا چنین طرحهای تورم زا را ندهید، مردم ایران همه منتظر کاهش تورم و گرانی و افزایش ارزش ریال نسبت به دلار هستند،افزایش یارانه مطمئنأ برابر است با تورم بیشتر ،
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    0 0
    بیسواد ۴۵ تومان میشه یک و نیم دلار چهار برابرش میشه ۶ دلار نه ۹ دلار
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    4 5
    خواهشا یارانه معیشتی بنزینو کلا حذف کنید این خودش ضرر به بودجه کشوره نه اضافه کردن یارانه به مردم ونه به حذف یارانه دارو
    • علی IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      0 0
      سلام سرور گرامی . انگار اطلاع نداری هفتاد درصد مردم کشور به همین یارانه دلشون خوشه و گذران زندگی میکنن !!!!
  • سعیدیان IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    5 9
    یارانه کلا باید جمع بشه خودش یه معضل تورمه
  • ناشناس IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    0 0
    دارین علنا اعلام میکنین تورم در راهه.نمیتونین استعفا بدین این چه اصراریه هر کی میاد ازمون و خطا انجام میده و دودش تو چشم مردم میره
  • ایرانی9 IR ۰۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    0 0
    ا اگر یارانه جمع بشه قبل از اینکخ به یکی از زخم های ابن ملت دوا بشه نصیب اختلاص گران ورانتخواران میشود مخالفان یارانه مشکوک میزنن
  • فراموش شده IR ۰۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    0 0
    یارانه رو حذف کنید کم منت رو مردم باعزت و با مرام ایران بگذارید
  • هادی IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    0 0
    یارانه بدن برای ما کارگرا بهتره ما که الانم چیزی نمی تونیم بخریم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید