رییس موزه ملی ایران گفت: آمار بازدیدکنندگان از موزه ها زیاد نیست و کرونا نیز به موزه ها ضربه زد.

آمار بازدیدکنندگان از موزه ها زیاد نیست

به گزارش سلام نو، جبراییل نوکنده در برنامه در انتهای الوند که از شبکه دوم سیما پخش شد اظهار کرد: در چند سال اخیر علاقه مندی به میراث فرهنگی بیشتر شده اما واقعیت این است در کل آمار بازدیدکنندگان موزه به نسبت جمعیت زیاد نیست. البته بازدیدکنندگان هدفمندتری به موزه ها می آیند و امیدوارم با حمایت های رسانه ای، لمس کنیم که چرا باید موزه برویم و میراث فرهنگی اهمیت دارد.

وی ادامه داد: نسل امروز علاقه مندی بیشتری به موزه دارند اما آمارهای ما خیلی خوب نیست البته کرونا به موزه ها ضربه زد و امیدوارم شرایط به قبل برگردد.

رییس موزه ملی ایران توضیح داد: تقریبا بیش از یک ماه است که موزه ها باز شده اند و مخاطبان نباید ویترین ها را لمس کنند و مسیرهای بازدید را در موزه ها طراحی کردیم و بازدید از موزه ها مسوولانه تر شده و آزادی بازدیدکنندگان محدودتر شده و این پروتکل ها در موزه های دنیا وجود دارد.

نوکنده ادامه داد: ما جز اولین موزه های دنیا بودیم که پروتکل طراحی و به سمت فضای مجازی کوچ کردیم و ۱۰۰ فیلم در آپارات برای بازدید مجازی از موزه ایران باستان قرار دادیم؛ همچنین نمایشگاه های مجازی مناسبتی قرار دادیم و راهنمای بازدید برای نابینایان گذاشتیم و مسابقه نقاشی برای کودکان برگزار کردیم.

وی عنوان کرد: موزه بازدید مجازی داشت اما ما زیرساخت های سایبری قوی را نداشتیم و موزه های ما در حوزه سایبری باید تقویت شوند و باید تلاش بیشتری کنیم؛ هرچند بازدید حضوری از موزه چیز دیگری است.

رییس موزه ملی ایران افزود: در موزه ملی ایران بیش از ۳ میلیون مواد فرهنگی داریم؛ این مواد شامل اشیای موزه پسندی است که سالن های موزه می بینید یا قطعات شکسته که برای پژوهشگران کاربردی است و در مخازن هستند. حدود ۳۵۰۰ شی را به نمایش گذاشتیم و بیش از ۳۰۰ هزار شی در مخازن داریم که قابلیت بازدید دارد.

نوکنده گفت: موزه ای که امروز به عنوان به نام موزه ملی ایران می شناسیم شامل دو موزه است؛ موزه ایران باستان و دوران اسلامی که در قرن گذشته ساخته شده است. اگر امروز موزه ملی می خواهیم که با ماموریت های همه بخش های فرهنگی ایران در حوزه های مختلف هنری حضور داشته باشد باید موزه جدید ملی ایران بسازیم که حداقل ۲۵ هکتار باشد. در غرب آسیا و در جهان صاحب میراث جهانی هستیم .

به گفته وی، فضای موزه ملی ایران ۶ هزار متر است که این وسعت متناسب با تمدن و جغرافیای ایران اسلامی نیست.

رییس موزه ملی ایران تاکید کرد: دولت، سال ۸۲ طرح توسعه موزه ملی ایران را مصوب کرد که براساس آن در میدان مشق، بخشی از ساختمان ها تحویل موزه ملی شود و وزیر میراث در حال پیگیری این مصوبه است. امیدوارم حداقل بتوانیم دو هزار شی به سالن های جدید اضافه کنیم و پیشنهاد داریم بتوانیم در تهران جایی ۲۵ هکتاری را پیدا کنیم و چیزی شبیه لوور ۲ را احداث کنیم.

نوکنده یادآور شد: موزه ایران باستان ۸۶ ساله است و کاربری موزه توسط آندره گدار طراحی شده است. شرایط نگهداری اشیا تغییر کرده و ساختما از نظر مقاوم سازی نیازمند تغییرات است و موزه ایران باستان در کل نیازمند بازنگری جدی است.

وی تاکید کرد: موزه ملی ایران در خیابان امام خمینی نبش خیابان سی تیر قرار دارد و این موزه از دو ساختمان بزرگ ایران باستان و موزه باستان شناسی و هنر اسلامی. در بخش موزه ایران باستان از یک میلیون سال پیش تا دوره ساسانی آثار در این موزه اثر دیده می شود. در موزه باستان شناسی و هنر اسلامی نیز آثاری از صدر اسلام تا دوره قاجار آثاری از هنر اسلامی وجود دارد و در این بخش تالار قرآن با نمایش نسخ قرآنی دیده می شود.موزه همه روز از ۹ تا ۱۷ باز است و موزه تعطیلی ندارد.

رییس موزه ملی ایران گفت: ما دو سالن داریم که بازدیدکنندگان عادی بازدید می کنند. همچنین ۸ دپارتمان پژوهشی داریم که در آن کارشناسان متخصص کتیبه، سکه، استخوان و... به پژوهش می پردازند. همچنین نمایشگاه های موزه ای نیز بخش مهمی است که موزه ها اقدام به برگزاری آن می کنند. ما بزرگترین کتابخانه باستان شناسی ایران هستیم و آرشیو ما یکی از کاملترین در خوزه باستان شناسی است. بازدید مخصوص کودکان نیز داریم.

نوکنده ادامه داد: بازدید از مخازن و بخش های پژوهشی منوط به درخواست و پر کردن فر پژوهشی است. زمان بازدید هم به علاقه مندی افراد بستگی دارد اما حداقل زمان برای بازدید این موزه ۳ ساعت است. در نمایشگاه های خارجی اشیایی را می فرستیم و کشور مقابل نامه مصونیت از توقیف و بیمه اشیا را می دهد و تک تک اشیا پس از برگشت مورد ارزیابی قرار می گیرد و یکی از ماموریت های موزه ملی ایران نمایش اشیا در نمایشگاه های دیگر است. امروز نمایشگاه بوخوم را در ایران داریم که تا ۲۴ دی در موزه ملی ایران برقرار است.

لازم به ذکر است برنامه تلویزیونی "درانتهای الوند" شنبه تا چهارشنبه هر هفته به تهیه کنندگی امیرحسین آذر، کارگردانی مسعود مرعشی و با اجرای مجید یحیایی، حامد مهربانی، غزاله کفاش طلب، فرشته علیپور و پدرام ابدان ساعت ۰۷:۰۰ صبح روی آنتن شبکه دوسیما می‌رود.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید