صدراعظم آلمان که سومین چهره دولت فدرال پس از رئیس جمهور و رئیس بوندستاگ محسوب می‌شود، نه بطور مستقیم از سوی شهروندان آلمان بلکه توسط نمایندگان آنها در پارلمان انتخاب می‌شود. به این ترتیب که گروه‌های پارلمانی نامزد مورد حمایت خود را پیشنهاد می‌کنند و نامزدی او رسما از سوی رئیس جمهور تایید می‌شود.

تشریفات انتخاب و تایید صدراعظم جدید در آلمان

به گزارش سلام نو، به نقل از یورونیوز، بنا بر برنامه‌ریزی اعلام شده، قرار است امروز چهارشنبه ۸ دسامبر در ساعت ۹ بامداد به وقت اروپا نمایندگان پارلمان آلمان اولاف شولتز، چهره برجسته سوسیال دموکرات این کشور را طی مراسمی به عنوان صدراعظم جدید انتخاب کنند.

تشریفات انتخاب و تایید صدراعظم جدید در آلمان، در چهار مرحله و در سه مکان مختلف برگزار می‌شود: بوندستاگ، پارلمان این کشور و سپس کاخ بلوو، اقامتگاه رسمی رئیس جمهور و درنهایت اقامتگاه صدراعظم. این سه ساختمان در فاصله‌ای نه چندان دور از یکدیگر و در قلب برلین واقع شده‌اند.

انتخاب توسط نمایندگان پارلمان

صدراعظم آلمان که سومین چهره دولت فدرال پس از رئیس جمهور و رئیس بوندستاگ محسوب می‌شود، نه بطور مستقیم از سوی شهروندان آلمان بلکه توسط نمایندگان آنها در پارلمان انتخاب می‌شود. به این ترتیب که گروه‌های پارلمانی نامزد مورد حمایت خود را پیشنهاد می‌کنند و نامزدی او رسما از سوی رئیس جمهور تایید می‌شود.

پس از آن، در مراسمی که امروز در ساختمان پارلمان برگزار خواهد شد ۷۳۶ نماینده بوندستاگ به نامزد معرفی شده رای خواهند داد و پس از حدود یکساعت نیز نتیجه رای گیری اعلام می‌شود.

سپس صدراعظم جدید از سوی رئیس پارلمان فراخوانده می‌شود تا رسما اعلام کند که آیا نتیجه رای گیری را به رسمیت می‌شناسد یا خیر.

در مرحله بعد، نمایندگان یک به یک مقابل صدراعظم جدید که برای مدت چهار سال انتخاب شده، حاضر می‌شوند و به او تبریک می‌گویند.
 

دریافت حکم آغاز مأموریت

پس از پایان مراسم انتخاب، رئیس دولت جدید به کاخ بلوو در سوی دیگر پارک بزرگ تیرگارتن برلین می‌رود؛ جایی که فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهور کنونی آلمان از او استقبال می‌کند.

در آنجا طی مراسمی «سند انتصاب» آقای صدراعظم به او تحویل داده می‌شود که یک سند اداری است که شروع رسمی مأموریت او را نشان می‌دهد. وزرای کابینه جدید که قبلاً تعیین شده‌اند نیز احکام خود را از دست رئیس دولت فدرال دریافت می‌کنند.

ادای سوگند در بوندستاگ

با پایان مراسم در کاخ بلوو، صدراعظم و وزرای او برای ادای سوگند به بوندستاگ برمی‌گردند.

صدراعظم باید ماده ۵۶ قانون اساسی آلمان را بخواند و سوگند یاد کند که از آن پیروی خواهد کرد. متن سوگند نامه بر اساس ماده ۵۶ به این شرح است: «سوگند یاد می‌کنم که توان خود را وقف خیر و صلاح مردم آلمان کنم، آنچه را که برای آنها مفید است انجام دهم، هرگونه آسیبی را از آنها دور کنم، به قانون اساسی و قوانین فدراسیون احترام بگذارم و از آن دفاع کنم، وظایف خود را با وجدان انجام دهم و مقابل همگان عدالت را اجرا کنم.»

پس از صدراعظم، وزرا نیز سوگند یاد می‌کنند.

انتقال اختیارات به دولت جدید

در آخرین مرحله، رئیس جدید دولت وارد اقامتگاه صدراعظم می‌شود تا با آنگلا مرکل دیدار کند و قدرت را از سلف خود تحویل بگیرد.

به این ترتیب پس از برگزاری یک دیدار خصوصی، خانم مرکل اقامتگاه را ترک کند و صدراعظم جدید دفتر خود را تحویل می‌گیرد.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود اولاف شولتس ساعت دو و نیم بعدازظهر بوقت محلی وارد اقامتگاه صدراعظم می شود و یکساعت بعد یعنی ساعت پانزده و سی دقیقه آنگلا مرکل برای همیشه با اقامتگاه شانزده ساله خود خداحافظی خواهد کرد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید