وزیر اقتصاد گفت: در حوزه مسکن، تجربه تامین مالی متفاوت خواهد بود در نظر داریم که از ظرفیت‌های خارجی در این زمینه استفاده کنیم و منتظر خبرهای خوبی در این زمینه باشید.

خبر مهم وزیر اقتصاد درباره بازار مسکن / مسکن ارزان می شود؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، چندی پیش معاون وزیر راه و شهرسازی صراحتا مذاکره با چینی‌ها در ایران را تایید کرد و در ادامه توضیح داد: مذاکراتی که با کشور چین و سایر کشورها انجام شده در حوره ساخت نیست بلکه مذاکره با چینی‌ها به منظور ورود تکنولوژی‌های جدید ساخت است که منطبق با معماری و هویتی که در ایران وجود دارد، بتوانیم سرعت، کیفیت و قیمت تمام شده را مدیریت کنیم که این بسیار موثر است.

او که وعده داده واحدهای قانون جهش تولید مسکن ۳۰ درصد پایین‌تر از نرخ بازار عرضه شود، گفته است: هم‌اکنون در ساخت‌وسازهای سنتی یک واحد مسکونی بین یک سال و نیم تا دو سال، احداث می‌شود اما چنانچه صنعتی‌سازی رواج پیدا کند در یکسال این کار قابل انجام است که حداکثر ۳۵ درصد پایین‌تر از قیمت بازار احداث خواهد شد و کیفیت آن نیز متفاوت از ساخت و ساز سنتی است.

از این صحبت محمودزاده چنین برداشت می‌شود که یکی از راهکارهای کاهش قیمت تمام شده واحدهای جهش تولید و تامین مسکن، استفاده از تکنولوژی چین خواهد بود.

حالا پس از گذشت حدود دوماه احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشستی که به مناسبت روز دانشجو با حضور تشکل‌های دانشجویی دانشگاه های تهران در وزارتخانه اقتصاد برگزار شد در این خصوص بیان کرد: در حوزه مسکن، تجربه تامین مالی متفاوت خواهد بود که برخلاف طرح هایی مانند مسکن مهر، فشار کمتری ایجاد کنند. حتی در نظر داریم که از ظرفیت های خارجی نیز در این زمینه استفاده کنیم تا تکنولوژی هایی را برای ساخت مسکن بیاورند و منتظر خبرهای خوبی در این زمینه باشید.

او گفت: مشکل اصلی کشور که سبب تورم شده است به جز اثر نقدینگی‌هایی که از نظام بانکی ایجاد می‌شود، کسری بودجه دولت است. در این زمینه حتما لازم است که هزینه های جاری دولت کنترل شود که قطعا این رویه دنبال می شود.

خاندوزی گفت: در زمینه رمز ارزها باید اعلام کنم که کمیته تصمیم گیری این حوزه تشکیل شده و در حال آماده کردن پیش نویس‌های لازم هستند. علت تعلل در زمینه رمز ارزها نیز مواردی بوده که تاکنون فوریت بیشتری نسبت به رمز ارزها داشته اند.

وزیر اقتصاد بیان کرد: بناست که ۱۱۰ هزار میلیارد تومان از سهام و اوراق دولت در اختیار سازمان تامین اجتماعی و صندوق‌ها قرار بگیرد.

خاندوزی گفت: دولت قائل به این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی به صورت تدریجی حذف شود که شوک به دنبال نداشته باشد. ارز دارو حفظ خواهد شد و در خصوص نان که قوت غالب مردم است نیز فشاری وارد نخواهد شد. به دنبال حذف این ارز، قطعا قیمت چند قلم کالای مشمول این ارز افزایش می یابد اما باید در نظر داشت که با حذف این ارز و تبدیل به نرخ ارز معقول، صرفه اقتصادی ایجاد و به سمت کاهش وابستگی استراتژیک حرکت خواهیم کرد.

تا پایان سال، شاهد سهولت کسب و کارها خواهیم بود

خاندوزی گفت: برنامه‌های جدی در موضوع سهولت کسب و کار در دست داریم که تا پایان امسال شاهد سهولت و حذف بسیاری از موانع کسب و کارها خواهید بود.

او گفت: در بودجه ۱۴۰۱ مسیر کاهش تبعیض‌ها در زمینه حقوق و دستمزدها ادامه پیدا می‌کند. لایحه اصلاح قانون سیاست‌های اصل ۴۴ در سه ماهه ابتدای کار دولت، آماده و به دولت تقدیم شد. همچنین، در بودجه ۱۴۰۱ مقرر شده است که صندوق تثبیت بازار سرمایه بسیار قوی‌تر از قبل به کار خود ادامه دهد. از هفته اول آغاز به کار، فرم تعارض منافع را امضا کردم و به همه معاونان نیز تکلیف شد که این کار را انجام دهند.

خاندوزی گفت: دفتر نظارت و پایش در وزارت اقتصاد را داریم که مبتنی بر خواسته رهبر انقلاب، از دانشجویان دعوت می شود که در این زمینه همراهی کنند.

لایحه اصلاح سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به مجلس ارسال شد

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی گفت: یکی از وعده‌هایی که در دوره رای اعتماد مجلس آن را عنوان کرده بودم، این بود که با توجه به نارضایتی‌هایی که از روند گذشته درخصوص برخی از واگذاری‌ها وجود داشت، بتوانیم در دولت سیزدهم با اصلاح ریل حرکت در واگذاری‌ها حرکت کنیم.

وی در پایان گفت: بنابراین، در همان سه ماه موعد مقرر، وزارت امور اقتصادی و دارایی پیش نویس لایحه‌ای را مبتنی بر آسیب شناسی‌های مفصلی آماده کرد و روند ۱۵ سال گذشته خصوصی سازی مورد بررسی قرار گرفت. با تاکید بر اصلاح آن پیش نویس لایحه‌ای را آماده کردیم و به دولت ارسال شده است که امیدواریم به سرعت در دستور کار کمیسیون‌ها و صحن هیات دولت قرار بگیرد. نکته اصلی این است که تا حد ممکن به سمت کاهش رد دیون و پیمان مدیریت حرکت کنیم

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید